Dtum
Login with Facebookk
1906 | Október

A drótnélküli táviró vasuti szolgálatban

A kor fejlődése magyarázza, hogy szinte hihetetlen méretekben hódit ma minden, ami uj, s ami a modernség bélyegét magán viseli. Ha példára kell hivetkozni, mellőzzük a fonográf, a modern öltözködés, modern művészet hóditására való haló hivatkozást, ellenben bemutatjuk Marconi dr. talámányát, vasutas köntösben, amint a közlekedés és posta szolgálatába szegődött.

A drótnélküli táviró 1901 óta óriási utat futott meg a fejlődésben. Emlékezünk, hogy az első hiradást, amely Marconi modelljéről szólt, milyen általános kikaczagás követte. A lapok humoristái nem győzték a tréfát, ami a levegőn keresztül való telegrafálás lehetetlenségeit karrikirozta.

A hivatalos tudósok elszörnyedtek s megállapították, hogy Marconi bolond.

Az azóta lefolyt idő pedig az olasz mechanikust igazolta. 1901 óta hatalmas munkát végeztek a drótnélküli táviró minél szélesebb körben való használhatása érdekében. Az uj csoda öt esztendő alatt uralkodóvá lett mindenütt, ahol a távirás, a posta és hirszolgálati jövendő fejlődését munkálják. Minden uj vállalkozás, amely működését nagy területre tervezi, a drótnélküli táviró segitségét igénybe veszi.

A mult hetekben bevonult az uj táviró tipus a vasutakra a szárazföldi közlekedés szolgálatába. Itt is igen szép föladata van.

A vonatok „távirda-kocsiján” fölszerelt Marconi-gép az egyes állomásokkal való érnintkezés föntartására szükséges. A gép segitségével az utban levő vonat néhány percz alatt a pálya minden eseményéről, esetleges szerencsétlenségekről, vagy rendkívüli változásokról értesül. Aszerint alkalmazkodhatik.

A vasuti életben nem ritkaság egy-egy téves váltó állitása, hidrombolás; a tavaszi hóolvadás itt-ott megrongálja a pályát.

A vasutak pedig napról-napra terjeszkednek, szaporodnak, forgalmas vonalak emelkednek egymás mellett, vagy egymást keresztezik s az emberek gyarlósága végtelen, egy ideges pályarendező vagy őr beláthatatlan katasztrófát idézhet elő.

Nagyobb nehézségbe az egyes állomáson vagy vasutak üzenetének felfogása nem ütközik. A gyorsaság a villanyosáram tovább rezgésének a gyorsaságához hasonlítva csekélység. A felfogókészülék, mint említettük is, a kupé tetején van elhelyezve, harmonikusan együtt működik a kocsi belsejében felszerelt fölvevő gépezettel. A dolog oly preczíz és olyan használható, hogy a vonalon föladott táviratokat is pompásan átadja a rendes táviróállomásoknak.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A gép felvevő-készüléke a táviró-kocsi belsejében A távirda-kocsi. A kupé tetején a felfogó-készülék A vasuti táviróhivatal
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Tanitás a szabadban. Tanitás a szabadban.
A kis és nagy gyermekek valamennyien tudják, hogy a szabadban való...
Gróf Tisza István beszéde a politikai helyzetről Gróf Tisza István beszéde a politikai helyzetről
Ama politikai beszédek sorát, melyekből kétségkivül többet is fognak...
Felrobbant kézigránát Felrobbant kézigránát
Alsólendváról irják, hogy Kakas József gyári munkás két szabadságolt...
Folyik az angol államháztartás rendbehozatala Folyik az angol államháztartás rendbehozatala
A pénzügyi válság elháritására alakult angol nemzeti kormány...
A harmadik birodalom keletkezése A harmadik birodalom keletkezése
A Moeller van den Bruck által megjövendölt "Harmadik birodalom"...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
Értesülésünk szerint a kamarai titkároknak Szterényi kereskedelmi...
Levelek a messze idegenből Levelek a messze idegenből
Kedves szerkesztő ur! A lánczszabály elveinél fogva kezdem ma ott, a...
Rövidek Rövidek
A magyar-jugoszláv határegyezmény értelmében december 11-én...
Liptai Imre új darabja a Renaissance-Színházban Liptai Imre új darabja a Renaissance-Színházban
A falu emberének és a falu életének ábrázolásával két esztendő alatt...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98