Dtum
Login with Facebookk
1906 | Október

A drótnélküli táviró vasuti szolgálatban

A kor fejlődése magyarázza, hogy szinte hihetetlen méretekben hódit ma minden, ami uj, s ami a modernség bélyegét magán viseli. Ha példára kell hivetkozni, mellőzzük a fonográf, a modern öltözködés, modern művészet hóditására való haló hivatkozást, ellenben bemutatjuk Marconi dr. talámányát, vasutas köntösben, amint a közlekedés és posta szolgálatába szegődött.

A drótnélküli táviró 1901 óta óriási utat futott meg a fejlődésben. Emlékezünk, hogy az első hiradást, amely Marconi modelljéről szólt, milyen általános kikaczagás követte. A lapok humoristái nem győzték a tréfát, ami a levegőn keresztül való telegrafálás lehetetlenségeit karrikirozta.

A hivatalos tudósok elszörnyedtek s megállapították, hogy Marconi bolond.

Az azóta lefolyt idő pedig az olasz mechanikust igazolta. 1901 óta hatalmas munkát végeztek a drótnélküli táviró minél szélesebb körben való használhatása érdekében. Az uj csoda öt esztendő alatt uralkodóvá lett mindenütt, ahol a távirás, a posta és hirszolgálati jövendő fejlődését munkálják. Minden uj vállalkozás, amely működését nagy területre tervezi, a drótnélküli táviró segitségét igénybe veszi.

A mult hetekben bevonult az uj táviró tipus a vasutakra a szárazföldi közlekedés szolgálatába. Itt is igen szép föladata van.

A vonatok „távirda-kocsiján” fölszerelt Marconi-gép az egyes állomásokkal való érnintkezés föntartására szükséges. A gép segitségével az utban levő vonat néhány percz alatt a pálya minden eseményéről, esetleges szerencsétlenségekről, vagy rendkívüli változásokról értesül. Aszerint alkalmazkodhatik.

A vasuti életben nem ritkaság egy-egy téves váltó állitása, hidrombolás; a tavaszi hóolvadás itt-ott megrongálja a pályát.

A vasutak pedig napról-napra terjeszkednek, szaporodnak, forgalmas vonalak emelkednek egymás mellett, vagy egymást keresztezik s az emberek gyarlósága végtelen, egy ideges pályarendező vagy őr beláthatatlan katasztrófát idézhet elő.

Nagyobb nehézségbe az egyes állomáson vagy vasutak üzenetének felfogása nem ütközik. A gyorsaság a villanyosáram tovább rezgésének a gyorsaságához hasonlítva csekélység. A felfogókészülék, mint említettük is, a kupé tetején van elhelyezve, harmonikusan együtt működik a kocsi belsejében felszerelt fölvevő gépezettel. A dolog oly preczíz és olyan használható, hogy a vonalon föladott táviratokat is pompásan átadja a rendes táviróállomásoknak.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A gép felvevő-készüléke a táviró-kocsi belsejében A távirda-kocsi. A kupé tetején a felfogó-készülék A vasuti táviróhivatal
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98