Dtum
Login with Facebookk
1907 | Április

Repülőgépek szemléje

Említettük (Uránia 1906. deczember), hogy Santos Dumont sikereinek hatása alatt és részben az ő szerencsés eszméi nyomán egész sereg repülőgép készült Párisban, főleg gazdag sportsman-ek és maecenások megbízásából. Mivel a téli szünet után nemsokára ismét eljő az idényük, érdemesnek véljük a következő összeállításban, mely lehetőleg a főbb méreteket is tartalmazza, mintegy előzetes szemlét tartani a kis seregen, mely a levegő meghódítására készül.

Maga Santos is új, lényegesen módosított szerkezettel lép majd sorompóba, összehasonlítás végett és a kisérletek krónikájának teljessége kedvéért azonban régi gépéről, valamint az itt (fentebb i. h.) szintén már ismertetett Blériot féléről is megemlékezünk.

Azokkal a repülőgépekkel kezdjük, a melyek nemcsak hogy készek, hanem már kipróbálás alá is kerültek. Ilyenek:

1. Santos Dumont régi gépe. Sárkányfelülete 80 m˛, hajtógépe 50 lóerős, súlya kb. 250 kg. Első kísérlete 1906 szept. 13-án 7 métert, okt. 23-án mintegy 60-at, majd végül nov. 12-én 220 métert repült.

2. A Blériot- és Voisin-féle. Felülete körülbelül ugyanakkora, hajtógépe szintén 50 lóerő, súlya 75 kilogrammal több. Az 1906 nov. 12-iki kisérletnél baleset érte, mielőtt felemelkedhetett volna.

3. Vuia (állítólag lugosi születésű magyar ember) repülőgépe szintén régebbi keletű. Még a mult év októberében került kipróbálásra. Egészen más, mint Santosé, voltaképpen nem egyéb, mint csavarfelületű szárnyakkal ellátott könnyű automobil. Motorát folyékony szénsav hajtja, felülete mindössze csak 12 m˛.

Igen kényelmes közlekedési eszköz volna, ha beválna. Sikerült is vele körülbelül egy másodperczre felemelkedni és mintegy 8-10 métert a levegőben megtenni, a mi Santos Dumont első eredményének felelne meg. Nagy különbség azonban, hogy Vuia ismételten is csak ennyire vitte, a mi azonban őt nem csüggeszti, mert reméli, hogy sikerül majd gépét lényegesen megjavítania.

4. Léon Delagrange-é, a melynek megszerkesztésében szintén Voisin segédkezett. Felülete 60 m˛, gépezete 40-50 lóerős, légcsavara 2 m. 30 cm átmérőjű, súlya 290 kg. Nagyon sokban emlékeztet Santos gépezetére. Kipróbálásával igen siettek. Már február 28-án történt az első kisérlet vincennes-i katonai gyakorlótéren, a hol többek között Santos Dumont is jelen volt.

De alig hogy a gép eleje kissé felemelkedet a földről, középen ketté tört, a benn ülő Voisin-nek azonban baja nem történt. Márczius 7-én ugyanez a baleset érte, a melynek oka, úgy látszik, az volt, hogy a kerekek távolabb voltak egymástól, mintsem a készülék szilárdsága megengedte.

Márczius 16-án a bagatelli gyepen kétszer is sikerült a készüléknek pár méternyire elhagyni a talajt, de a kisérleteket a kiváncsiak nagy tömegének tolongása miatt abba kellett hagyni. Folytatásuk ismét Vincennesben lesz.

A következő készülékek még nem kerültek kipóbálásra.

5. Kapferer-é, a melynek felülete 35 m˛, gépezete 25 lóerős, Kapferer nevét olvasóink a franczia Aéro Club 1905-iki repülőgép-versenyéről ismerhetik, a hol egy kis 2.05 m˛ felületű és 5 kg súlyú modellel díjat nyert (l. Uránia 1905. május).

6. Bleriot repülőgépe 15 m˛, 24 lóerő.

7. De La Vaulx grófé 40 m˛ felülettel, 50 lóerős géppel. Ez a gróf a legutóbbi időben egy pompás kis kormányozható léghajóval tette nevét világszerte ismeretesé, így tehát ő is egyaránt hódol „a légnél könnyebb” és „a légnél nehezebb” elvének.

8. Ferber kapitány repülőgépe, a mely kétüléses lesz, 100 lóerejű motorral.

9. De Dion és Coursier-é, a melyről közelebbi adatok nem ismeretesek, bár érthető várakozással tekintenek az „automobil-király” e próbálkozása elé. De Dion halála folytán most Coursier-re vár a kivitel.

10. Santos Dumont új gépe, a melyet talán első helyen kellett volna említenünk, de szándékosan utoljára hagytuk, hogy annál részletesebben foglalkozhassunk vele. Az új gép alapelve a régiével teljesen egyező, berendezése azonban nemcsak hogy megváltozott, hanem több vonásaiban merőben ellentétes.

A kormánykészülék és a légcsavar ugyanis helyet cseréltek: utóbbi van most elől és az előbbi alkotja a készülék hátulját. Másrészt a léghajós ülőhelyéül szolgáló kerékpárnyereg, mely a régi készüléknél legfelül volt, most egészen alulra került, majdnem a kerekekkel egy sikba, s viszont a motor foglalja el a legfelső helyet.

E berendezési különbségeknél azonban, a melyek legfeljebb Santos próbálgató módszerére jellemzők, sokkal lényegesebb és figyelemreméltóbb a méretek változása. A régi 80 m˛ helyett az új készüléknek mindössze csak 14 m˛-nyi vizszintes sárkányfelülete van! Mivel a készülék súlya nem csökkent ugyanily nagy mértékben, felszállása sokkal nagyobb – minteyg kétszer akkora – sebességet követel.

Az evvel járó jóval nagyobb ellenállás mellett a szárnyfelületeket már nem lehetett szövetből készíteni. Az új gép szárnyai, a melyek hosszúságban, magasságban és rekeszes beosztásukban a régiével nagyjában megegyeznek, de csak 70 centiméter szélesek, ennek megfelelően fából készültek.

A gép már teljesen kész, úgy hogy egy szűkebb körű társaságnak volt is alkalma megnézni Saint-Cyrben, a hol a hadügyministerium nagyobb területet bocsátott a feltaláló rendelkezésére. Kipróbálását azonban késleltette az a körülmény, hogy az 50 lóerős motor, bár a multkorinál 1/3-ával könnyebb volt, nem bizonyult elegendőnek a megkivánt, óránkint legalább 70 kilométernyi sebesség elérésére.

Újabb 100 lóerős motorral felszerelve márczius 15-ére volt az első kisérlet kitűzve, de a rossz idő s főleg a felázott talaj miatt el kellett halasztani, mert úgy is lehetetlen lett volna ily nagy sebességet elérni s még megkisérlése is veszedelmes lett volna gépre, egyaránt.

A jövendő kisérlet elé, mint a mely tán a repülés századának hajnalhasadását fogja jelenteni, méltán nézhet érdeklődéssel az egész művelt világ. De nem hallgathatjuk el aggodalmunkat sem.

Az ugrás 80 m˛-ről 14-re és óránkint 40 kilométeres sebességről 70-80-ra nagyon is merész, szinte kihivóan vakmerő, mint már maga az is, hogy Santos ezúttal majdnem közvetlenűl a legalább is 100 kilós motor alatt fog helyett foglalni. Ily körülmények között például semmi esetre sem lehet majd megtenni azt, a mivel okt. 23-án segített magán, a mikor a gép oldalbillenései miatt egyszerűen elállította a motort, úgy hogy a gép hirtelenül „esve” ért földet.

A sebesség megkétszerezése ugyanis megnégyszerezi az eleven erőt, a földi nehézségerőt pedig a kisebb felületek nem mérséklik annyira, mint a régiek. Ezeket tekintetbe véve félni lehet, hogy még a sikerült leszállás sem fog oly „simán” menni, mint azelőtt a kevésbbé sikeres és a gép legkisebb balesete is könnyen végzetessé válhatik.

<<
<
1
2
3
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Mit beszélnek a kezek? 2. Mit beszélnek a kezek? 2.
Mi mindent is tud a kéz! Gyöngéden simogathat és elkeseredetten...
A modern fényképezés A modern fényképezés
A fényképeknek, a melyeket élő emberekről szoktak készíteni, megvan a...
Washington csak később közli Amerika tengeri veszteségeit Washington csak később közli Amerika tengeri veszteségeit
Ausztráliából érkező jelentések azt a benyomást keltik, hogy a japán...
Az MHC legyőzte a MAC-ot a hokki-derbin Az MHC legyőzte a MAC-ot a hokki-derbin
MHC – MAC 2:1 (1:1) A nagy érdeklődéssel várt döntő jellegű...
A peches ember A peches ember
Pech: idegen szó. De nagyon átment nyelvünkbe, talán azért, mert...
Jugoszláv és magyar nácik Ausztriában Jugoszláv és magyar nácik Ausztriában
Az Österreichische Volksstimme vezércikkében számol be az Ausztriában...
Átható radioactiv sugárzás a levegőben Átható radioactiv sugárzás a levegőben
A légköri elektromosság tárgyalásának során említettük, hogy a...
Három finn és egy japán öldöklő küzdelme tízezer méteren Három finn és egy japán öldöklő küzdelme tízezer méteren
Örökké emlékezetes, izgalmas küzdelem volt, amit tízezer méteren...
A nagyvilágból 2. - A kopaszodás okai A nagyvilágból 2. - A kopaszodás okai
Az orvosok kutatásaiból kiderült, hogy a kopaszodás legtöbb családban...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98