Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1908 | Január

Fémkocsik és a vasúti szerencsétlenségek

Az amerikai vasúttársaságok régi teherszállításra használt fa-waggonjaikat új fémkocsikkal cserélték ki. Ugyanígy kezdik átalakítani Amerikában a személyszállító kocsikat is.

E nevezetes újításnak kétféle szempontból tagadhatatlan előnye van: kevéssé van kitéve a tűz pusztításának, másrészt a fémszekrény falai erősen ellentállanak a rázkódás s összeütközés okozta veszélyeknek. A fémanyag alkalmazásának ellenzői azt állítják, hogy valamivel erősebb összeütközés után hasznavehetetlenné válik a kocsi, mert az elgörbült és meghajtott részeket nem lehet többé kijavítnai. A valóság azonban éppen az ellenkezőjét mutatja.

Az amerikai vasúttársaságok most már a gyorsvonatoknál is fémkocsikat kezdenek alkalmazni, lassan ugyan, de következetesen.

A villany-üzemű vonalakon Amerikában mindenütt fémkocsikat alkalmaznak, mint a Long Island Railroad vagy a New-York Central és a New-Hawen vasútjain, a melyeket csak legújabban rendztek be villanyerőre. Természetes, hogy e csinos külsejű fémkocsik nem csupa aczélból valók, kevésbbé lényeges részeit börből, sárga rézből állítják elő.

Igaz, hogy a kocsik talpazata már régóta csaknem minden országban fémből s különösen aczélból való, ezeknek meg is van az ellenállóképességük összeütközésnél, vagy más esetben, ha hirtelen kell a vonatot megállítani, azonban a faköpeny oly tökéletlenül van az alaphoz erősítve, hogy balesetnél szinte bukik az előtt levő faburkolatra, azt is, magát is darabokra töri s megsebesíti, vagy maga alá temeti a szerencsétlen utast.

A fémkocsiknál lehetetlen, hogy a burkolat elhagyja az alapot s távugrásokat tegyen, ellenben megeshetik, hogy kisiklás vagy összeütközés alkalmával a kocsik egymásra torlódnak, vagy keresztbe vetődnek, de mivel az aczélburkolat végtelen nagy terhet elbír hajlás és görbülés nélkül, ki van zárva, hogy az utasok élete veszélyben forogjon.

Számos példa volt már arra, hogy a Pullman-kocsik épen kerültek ki egy összeütközés vagy kisiklás okozta tömkelegéből, míg a fából épített waggonok csak roncsokban s szilánkokban maradtak a szerencsétlenség szinhelyén. (Ezeket tüntetik fel képeink a „Scientific American” felvételei szerint.)

Természetes, hogy a tökéletesen aczélkocsik még szilárdabbak, tartósabbak s biztosabbak. A mi pedig azokat a kifogásokat illeti, hogy az aczélkocsikat nem lehet megfelelő kényelemmel berendezni, az észak-amerikai példák bebizonyítják, hogy ezeket a nehézségeket linoleum s egyéb anyagok segítségével felette könnyen le lehet győzni. Hiszen a hadihajókon a parancsnok szobájában még a bútorok is fémből vannak, mégis remekül beválnak.

Az élelmes s practicus amerikaiak eme újítását helyesnek s követendőnek tartjuk.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Pullman-kocsi összeütközésnél Pullman-kocsi belseje összeütközés után Töltésről legurult Pullman-kocsi Vasuti szerencsétlenségből kikerült fakocsi Uj, tisztára fémből való kocsi
HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A halálgyár A halálgyár
Egészen találó és helyes megjelölése az ágyugyárnak a cimül...
A beszélő szív A beszélő szív
Nagyszabású kísérletet fejezett be két tanár a washingtoni egyetemen...
Szini Gyula: A modern színpad új otthonában Szini Gyula: A modern színpad új otthonában
A Koronaherceg-utca divatos és elegáns frontjába új színházi helyiség...
Konfliktus az MLSz és a MOB között Konfliktus az MLSz és a MOB között
Az olympiai bizottság és az MLSz között oly hideg szinte feszült volt...
A petróleum-kartell A petróleum-kartell
A petróleum-kartell létesitését célzó tárgyalások hosszu vajudás után...
A Vitézi Rendből törölt és Szegeden letartóztatott Horváth őrnagy kémügye A Vitézi Rendből törölt és Szegeden letartóztatott Horváth őrnagy...
Néhány héttel ezelőtt a katonai hatóságok ébersége nagyszabásu...
Göring öngyilkos lett cellájában 10 társát az éjszaka...
Az angol rádió tudósítója beszámolójában elmondotta, hogy Herman...
A „Maladetta” A „Maladetta”
A párisi Nagy Opera egyik karnagya, Paul Vidal, maga jött el hozzánk,...
Hídverés a Dunán Hídverés a Dunán
Hidat verni egy akkora folyamon, minő a Duna valaha a nagy és nehéz...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98