Dtum
Login with Facebookk
1908 | Október

A Semmeringi hegyi verseny

Laurin & Klement és Mercedes diadalai.


A kontinensek kétségkívül legnevezetesebb hegyi-versenye, a semmeringi, a mult vasárnap folyt le az Osztrák Automobil-Club rendezésében, a Schottwien – Semmeringi 10 kilométeres hegyi-uton.


Ránk magyarokra nézve, a Semmering-verseny ez egyszer, habár csak közvetve is, igen fontos volt, mivel e versenyen találkoztak a német, osztrák és magyar klubok kiküldöttei, hogy a Henrik herceg-turaut Magyarországon való keresztülvezetéséről tanácskozzanak. E tanácskozás, amint ezt más helyen kifejtjük, sikerre is vezetett s így mi is arattunk sikert mult vasárnap a Semmeringen.


A társaság a „Johann”-ban.


A főhadiszállás a cél közelében levő Hotel Erzherzog Johann-ban volt. A szálloda előtt, a mellett levő utak szélén és a mezőkön százszámra álltak az automobilok, míg tulajdonosaik, előkelő nevek képviselői, a szálloda előtti teraszon vagy a parloirban tárgyalták az esélyeket.

 

A jelenvoltak közül ime néhány név: Eliás parmai herceg, Lajos bajor herceg, Thurn-Taxis Erik herceg, Ferenc József bragancai herceg, Hohenlohe Sándor herceg, Usingen herceg, stb. A rendező Osztrák Automobil-Club részéről: Solms-Braunfels Sándor herceg, elnök, Széchényi Gyula gróf és Wolf Róbert alelnökök, továbbá Fassbender Károly vezértitkár volt jelen az igazgatóság teljes számban megjelent tagjain kívül.

 

A Császári Automobil-Clubot Arco gróf, Dr. Lewin-Stoelping és de la Croix vezértitkár képviselték, a Bajor Automobil-Club részéről Oberstadti Bopp gróf, Pappenheim Albert gróf, továbbá Riederer és Hirsch bárók jelentek meg, míg a Magyar Automobil-Clubnak tagjai közül ott láttuk gróf Zichy Béla Rezső alelnököt, Krisztinkovich Béla főtitkárt, dr. Delmár Tivadart, győri Farkas Lajost, dr. Baruch Elemért és Holub Józsefet.

 

Az automobilipar képviselői természetesen szintén rendkívüli számmal jelentek meg és pedig ugy Ausztriából mint a külföldről.  Leírásunk nem volna hű, ha említetlenül hagynók a bájos hölgyek nagy számát, akik megjelenésükkel emelték a társaság fényét és díszét.

 

A verseny.


A közönség egy része még mindig helykereséssel volt elfoglalva, amidőn megjelent az első motorkerékpáros porosan. A fordulókat általában nem valami tetszetősen veszi, de az egyenesben bámulatos sebességet fejt ki a kis masina, amelyről a láncot levették, hogy lábbal hajtani ne lehessen. A motorkerékpárosokat csakhamar követik a kis kocsik. Ezeknél végig, az összes kategóriákon a Laurin és Klement-cég dominál. A mód, a melyben a kis világoskék gépecskék a Semmeringre felsiettek, valóban imponáló volt.


Az érdeklődés kategóriáról kategóriára emelkedik. Az ötödik kategóriában még mindig a Laurin és Klement-cég dominál, amelynek a kategóriában legjobb versenyzője Hieronymus, ugy látszik közkedveltségnek örvend. Hieronymus kis négyhengerese már kilenc percen belül tette meg a távot s ezzel lefőzte a rákövetkező kategória győztesét is, bár ez is szemre igen szépen ment Metallurgique-kocsijával.

 

A hetedik kategória versenye közben nagyobb szünet áll be s távcsövünkkel látjuk, hogy a második kilométert követő uthajlásnál gyülekeznek az emberek. Kerékpárosok rohannak le s nemsokára látjuk, hogy visznek valakit, szerencsétlenség történt.

 

Csakhamar megtudjuk, hogy egy Metallurgique-kocsi kirepült egy krumpliföldre, de csak a mechanikus törte el a lábát, míg a kocsi vezetője, aki később a földből kihuzott kocsiján fel is jött, minden sérüléstől ment maradt. E kategóriát különben Erle (Benz) nyeret nagy fölénnyel.

 

A nyolcadik kategória kocsijai már rendkívül imponáló modorban mennek. Jöerns, a győztes, remekül vezeti kocsiját, nyugodtan, mondhatni elegánsan veszi a fordulókat, ugy, hogy mérés nélkül, pusztán benyomás alapján is győztesnek jelenti ki mindenki – s nem csalódik. Általában nagy az érdeklődés az iránt, hogy veszik a versenyzők a fordulókat s megelégedéssel konstatálják, hogy az ezen kategóriában induló amatörök, Lajos bajor herceg, Ferenc József braganzai herceg, Mr. Wood és Ladenburg Edgar nem kevesebb rutinnal bírnak, mint versenytársaik.


Érdekes volt e kategóriáknál a forduló vétele: egyesek s közöttük Salzer is, a külső szélen haladnak s láthatólag alig csökkentik sebességüket, mások kényelmesebben csinálják, belehajtanak az előző kocsik által vájt csatornába s így röpíttetik magukat a fordulón keresztül, de ugy vettük észre, hogy a Salzer módszere sokkal kevésbé hozza ki a lendületéből a kocsit, mint a többieké és tizenegy éles fordulónál már a nyert ötödmásodpercek is számítanak.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Semmeringi  hegyi autóverseny: Képek a Semmering-versenyről:
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A halálra ítélt – isten
Csunya dologra vetemedtek nemrég Talyneu-Yung tartomány lakói. A...
A sínen száguldó ágyúgolyó A sínen száguldó ágyúgolyó
Wiesinger svájci professzor új mótoros gyorsvasutat szerkesztett,...
Tavaszi tárlat a Műcsarnokban Tavaszi tárlat a Műcsarnokban
A képzőművészeti társulat tavaszi kiállítása, mely április 1-én nyilt...
A kivándorlási törvény életbeléptetése A kivándorlási törvény életbeléptetése
A hivatalos lap egyik közelebbi száma közölte a belügyminiszter...
 A vasárnapi népgyűlés A vasárnapi népgyűlés
Az Országháza előtti térnek minden talpalattnyi helyét elfoglalta a...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
A Magyar Gazdaszövetség néhány héttel ezelőtt Jász-Nagykun-Szolnok...
Nagyatádiék ellenzékbe kerülnek Nagyatádiék ellenzékbe kerülnek
Az uj Bethlen-kabinet, amely szombaton a délutáni órákban megalakult,...
Kis dráma a villamoson Kis dráma a villamoson
Szerencsés fickó vagyok. Amikor a Rákóczi út és Muzeum – körút...
Hollósyról Hollósyról
A Szépművészeti Múzeum mostanában szerezte meg a már régebben...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98