Dtum
Login with Facebookk
1909 | Január

Uj repülőgép – Vizi veloczipéd

Vajjon gondoltak-e az ó-kori pogány görögök arra, hogy régi hitregéjük egyik gyászos végzetű hősének, Ikarosznak mondája évezredek multával megelevenedik?

És ha a jámbor Ikarosz elég balga volt, hogy viaszszal összeragasztott tollakból alkotott szárnyakkal kisérelje meg a repülést, hogy csakhamar beleessék a tenger hullámaiba, vajjon elriaszthatta-e ez évezredekkel később az emberiséget attól, hogy ujból megkisérelje a levegő birodalmának meghóditását, persze nem kezdetleges ragasztott szárnyakkal, hanem csodalatosan kieszelt szerkezetű repülőgépekkel? Távolról sem.

A sok kudarcz ép csak ösztönzésül szolgál az embernek, hogy feltett szándékát a tökéletesedés czéljában megvalósitsa. Olvasóinknak már volt alkalmuk bemutatni a különböző repülőgépeket és a kormányozható léghajókat. Lilienfeld, Delagrange, Zeppelin, Wrigt, Parsival stb. valamennyien arra törekednek, hogy a repülés és a levegőben való tetszésszerinti tartózkodás és utazás kérdését megoldják, a mi többé-kevésbbé sikerült, de a végmegoldástól még távol állanak.

A mellékelt ábrán bemutatjuk, olasóinknak Demonceux Miksa repülőgépét, a melynek érdekes külseje azonnal megragadja a figyelmünket. Demonceux ugyanis repülőgépét egy óriási repülő madár alakja szerint szerkesztette meg. Ugy tünik fel a gép előttünk, mint egy óriási madár, a mely szárnyait szétterjesztve szeli át a lég birodalmát.

A madár fejét helyettesítő, valamint a farkrésznél is óriási gyorsasággal forgatható és kormányozható csavarok vannak, a mellrészen van elhelyezve a motor, alul a kerekekkel, fenn pedig az ülőhelylyel és a kormányzóeszközzel. A repülőgép feltalálója éveken át dolgozott a gépezeten, tanulmányozván a tiz méter széles, 7.6 méter hosszu és egy tizennyolcz lóerejű motor hajtja. Demonceux Cannes mellett számos esetben szállott fel gépezetével a levegőbe.

Természetes, hogy az ember a tenger és a folyamok, tavak hátán is a lehető legnagyobb kényelemmel akar mozogni. Különösen nagy jövője van annak az eszmének, hogy egyes ember magánosan haladhasson a viz hátán és a kellemeset a czélszerűvel párositsa. A motorcsónakok már óriási haladást jelentenek, de nem kevésbbé érdekes az ugynevezett vizi veloczipéd. Szerkezetét a mellékelt ábra mutatja.

Két négy méter hosszu ugynevezett fanszószekrény keresztbe fektetett deszkákkal van összekötve. A középső részen van elhelyezve a lábbal hajtható kerék, a mely az uszószekrényben elhelyezett csavarlatpátokat gyors mozgásba hozza. A vizi veloczipéddel háromnegyed óra alatt hat kilométernyi utat lehet megtenni. Természetes, hogy ez idő szerint a vizi veloczipéd hasznavehetősége attól függ, hogy eléggé csendes-e a viz?

Mert ha bősz hullámok üzik vad játékukat a viz felszinén, a veloczipéd az aránylag csekély sulyával képtelen megtartani az utirányt, felborulhat. Szorosan véve: A vizi veloczipédnek inkább csak az eszméje látszik magából az egyszerű szerkezetből, ellenben maga a tökéletesség kérdése még megoldatlan. Kis tavakon, parti átkeléseknél a vizi veloczipéd használható, mert kevésbé veszedelmes és nincs kitéve az elmerülés veszedelmének. Ehhez hasonló szerkezetet különben legujabban készitettek bádogból akként, hogy a fából készült kétoldali szekrényeket bádoggal helyettesitik.

Igazi jövője ennek a vizi veloczipédnek természetesen csak akkor lezs, ha a gyönge emberi erőt géperővel, tehát nagyerejű motorral pótolják. Valószinű, hogy már a közel jövőben hirt adhatunk a tökéletesítésről, a mely a vizen való közlekedés terén ujabb vivmánynyal gazdagitja az emberi tudás bizonyítékait és a modern technika gyakorlati alkalmazhatóságát.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A vizi veloczipéd, a melylyel a viz hátán bámulatos gyorsasággal lehet haladni Demonceux Miksa repülőgépe, a mint teljes erővel szeli át a levegőt
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A Vígszínház bemutatója A Vígszínház bemutatója
Az "Aphrodite" szerzőjét nálunk a ponyvaszerű kiadások és elnagyolt...
Kávéházi zavargások Kávéházi zavargások
Szombaton este 10 óra tájban egy nagyobb tüntető csoport behatolt a...
Az osztrák válogatottak győzelme Az osztrák válogatottak győzelme
A rossz előérzet nem tagadta meg magát. Amit a „N.Sp.”...
A nemzetközi tejpiac helyzete A nemzetközi tejpiac helyzete
Most jelent meg a svájci gazdaközönségnek a nemzetközi tejpiac...
Marconi első rádió készüléke Marconi első rádió készüléke
A londoni nagv rádió-kiállításon bemutatták Marconi első gépét, amely...
Földalatti élet Budapesten 1. Földalatti élet Budapesten 1.
A nagyvárosok kanálisait valami romantikus titokzatosság veszi körül....
Mibe kerül nekünk Bosznia? Mibe kerül nekünk Bosznia?
Az utóbbi időben sok felszólalás tárgya volt a boszniai közigazgatás...
A háborus Balkán A háborus Balkán
Egész Európa megdöbbenéssel nézte azt a rettenetes háborut, mely a...
Motoros szán Motoros szán
Senki sem tagadhatja, hogy szeretjük a – kényelmet. ...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98