Dtum
Login with Facebookk
1910 | November

Szénberakó-híd

Az ipar, különösen pedig a gyáripar óriási fellendülése óta rengeteg kőszén fogy el a kohókban és mindenütt, ahol a szenet fűtésre, vagy ipari czélokra használják fel. Körülbelül két évtized óta már a háztartás körül is oly rengeteg mennyiségü szén fogy el, hogy geológusok állitása szerint a szénbányák nem fogják a végtelenségig kibirni a fogyasztást, hanem körülbelül három évszázad mulva pl. Angliában és észak Amerikában nem lesz már kőszén.

A miéért ugyan a legkevésbbé sem kell aggódnunk, mert elsősorban oly messze van az az idő, hogy teljes lehetetlenség ma gondoskodnunk azokról a szükségletekről, a melyek talán a kilenczedik, tizedik nemzedéket fogják illetni vagy pedig még higgadtabban fogva fel a szén fogyását, azt kell mondanunk, hogy majd csak akad arra az időre más hőforrás, más tüzelőanyag.

A földről ugy sem fogyhat el soha semmi, legfeljebb csak alakot változtat. A mai körülmények és berendezések között a kőszén persze óriási szerepet játszik. Egész országvidékek élnek szénbányászatból, a szénbányászat külön hatalmas iparrá fejlődött ki, a melynek arányairól nehány évtized előtt még csak álmodni sem mertünk.

Minthogy pedig a szén fogyasztása évről évre hihetetlen módon emelkedik, a szén szállitása nem korlátozható a rendes forgalom hatáai közé, hanem rendkívüli módozatokat követel meg, hogy az óriási rendelések lebonyolithatók legyenek és a nagy széntömegek részint eléggé nagy mennyiségben raktároztassanak be, részint pedig eléggé gyorsan legyenek továbbithatók.

Sokféle rendszert ismerünk már a szén ki- és berakására vonatkozólag. Mégis ugy véljük, hogy ez idő szerint a legmegfelelőbb nagytömegü szénkészletek berakására a képen bemutatott hatalmas berakó-híd. Ezt a hatalmas hidat nemrégen épitették Milwaukee-állam Sirakuse városában.

A lényege az, hogy egy tizenöt méter magas forgó vastorony van beépitve a földbe. A forgótoronynak folytatását képezi egy óriási, ötven méter hosszu vashidszerü kar. A forgótorony összeköttetésben áll egyközvetlen szénszállitó-szerkezettel, rendszerint megfelelő széles forgószijjal, a mely a ráöntött széntömegeket forgás közben szállitja tovább.

A forgótoronyba jutó széntömegek a hidkaron továbbittatnak a híd végére, a hol vagy raktárakba vagy vasúti kocsikba jutnak közvetlenül. Az itt látható berakó hídon óránkint hatszáz tonna szén szállitható a megfelelő raktárakba, vagy a vasúti kocsikra.

Ennek a szerkezetnek még az is előnye, hogy a híd közepén van az ugynevezett vasból készült szénmarkolója, a melylyel a földről óránkint hatszázezer kilogramm szenet lehet elszállitani.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98