Dtum
Login with Facebookk
1911 | November

A gombos-erdődi új vasúti Duna-híd

A folyton növekvő vasúti forgalomnak megbízhatósága és a téli időjárástól való függetlenítése szükségessé tette, hogy Gombos és Erdőd között, a hol eddig a nehézkes üzemű gőzkomp vitte át a Dunán a vonatokat, megfelelő vasúti Dunahidat építsenek. 

A régen sürgetett híd megépítésére végre 1909. év őszén rákerült a sor és Zsigmondy Béla mérnök építési vállalata megkezdte a híd pilléreinek alapozását. 

Mialatt az alapozási munka folyt, azalatt a m. kir. államvasutak gépgyára hídépítési osztályában elkészítették a híd vasszerkezetét, az egy-egy nyilásnak megfelelő szerkezeti részt még a gyárban összeállították, pontosan megjelölték az összetartozó darabokat, s azután ismét szétszedve, elszállították a szerelés helyére, hogy azután már a pilléreken véglegesen összeszereljék azt. 

A hídnak teljes hoszsza a két hídfő között 600 méter és a hídpillérek egymástól 100-100 méter távolságra vannak s ezen nyílásokat 6 egyenlő, sarló alakú főtartókkal biró vasszerkezet hidalja át. 

A vasszerkezet összes súlya 3 1/2 millió kilogramm, s anyagát a vajdahunyadi nagy olvasztókból kikerült vasból a diósgyőri és zolyombrézói állami vas- és aczélgyár állította elő, honnan azt megmunkálás végett a m. kir. államvasutak gépgyárába szállították. 

A híd a hozzávezető töltésekkel együtt összesen mintegy 7 1/2 millió koronába került és a 13-ik vashíd, mely hazánkban a Duna két partját összeköti. 

Az új híd megnyitásával feleslegessé vált a nevezetes s hazánkban a maga nemében egyedül álló gőzkomp, melynek üzemét már a megnyitás napján beszüntették s valószínűleg nem is kerül többé forgalomba, mert nehézkes kezelése miatt nem felel már meg a mai kor követelményeinek. 

A komp útja a Dunán a vízállás szerint 8-12 perczig tartott, azonban az összekapcsolással és a kiegyensúlyozással együtt a vasúti kocsik átszállítása körülbelül félórát vett igénybe. Ezzel szemben az új hídon még a tehervonat is áthalad 2 percz alatt, s azonkívül nem befolyásolja a forgalmat sem az árvíz, sem a jégzajlás s így nyilvánvaló a híd nagy előnye a régi jó gőzkomp felett.
Szieberth Imre.?

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A gombos-erdődi új Duna-híd, mellette a gőzkomp A gombos-erdődi Duna-híd látképe
Cikk-ajánló
A régi egyiptomiak állatkultusza, az oroszlán A régi egyiptomiak állatkultusza, az oroszlán
Az oroszlánt már az egyiptomiak is mint az „állatok...
Földrengés Zágrábban Földrengés Zágrábban
A horvát fővárost gyakran látogatja földrengés s még most is...
Csortos Gyula a Nemzeti Színházban Csortos Gyula a Nemzeti Színházban
Abban az időben, mikor Dumanoir és D'Ennery a Don Cesar de Bazan-t...
Kétségbeejtő jövő és a felszabadító múlt
Április 6. Mielőtt a Wells-film bemutatóját megnéztem, átlapoztam a...
A csillagos égbolt, planetárium 1. A csillagos égbolt, planetárium 1.
Mesterséges égen - mesterséges csillagok - Hogyan mutatják be fényes...
Meztelen gyereke ródlizása Meztelen gyereke ródlizása
Meztelen gyereke ródlizása Svájcban. Hogy a hideg ellen való milyen...
Édes Anna -  Kosztolányi Dezső regénye Genius-kiadás Édes Anna - Kosztolányi Dezső regénye Genius-kiadás
Édes Anna egy Pestre került falusi lány, ki a mostohaanyja miatt...
Jóvátétel, kölcsön, tartozások Jóvátétel, kölcsön, tartozások
Bethlen István gróf miniszterelnök a Népszövetség tanácsának párisi...
Mentés a tengeren Mentés a tengeren
Igen könnyen megesik, hogy a hajó munkásai vagy utasai közül valaki a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98