Dtum
Login with Facebookk
1911 | November

A gombos-erdődi új vasúti Duna-híd

A folyton növekvő vasúti forgalomnak megbízhatósága és a téli időjárástól való függetlenítése szükségessé tette, hogy Gombos és Erdőd között, a hol eddig a nehézkes üzemű gőzkomp vitte át a Dunán a vonatokat, megfelelő vasúti Dunahidat építsenek. 

A régen sürgetett híd megépítésére végre 1909. év őszén rákerült a sor és Zsigmondy Béla mérnök építési vállalata megkezdte a híd pilléreinek alapozását. 

Mialatt az alapozási munka folyt, azalatt a m. kir. államvasutak gépgyára hídépítési osztályában elkészítették a híd vasszerkezetét, az egy-egy nyilásnak megfelelő szerkezeti részt még a gyárban összeállították, pontosan megjelölték az összetartozó darabokat, s azután ismét szétszedve, elszállították a szerelés helyére, hogy azután már a pilléreken véglegesen összeszereljék azt. 

A hídnak teljes hoszsza a két hídfő között 600 méter és a hídpillérek egymástól 100-100 méter távolságra vannak s ezen nyílásokat 6 egyenlő, sarló alakú főtartókkal biró vasszerkezet hidalja át. 

A vasszerkezet összes súlya 3 1/2 millió kilogramm, s anyagát a vajdahunyadi nagy olvasztókból kikerült vasból a diósgyőri és zolyombrézói állami vas- és aczélgyár állította elő, honnan azt megmunkálás végett a m. kir. államvasutak gépgyárába szállították. 

A híd a hozzávezető töltésekkel együtt összesen mintegy 7 1/2 millió koronába került és a 13-ik vashíd, mely hazánkban a Duna két partját összeköti. 

Az új híd megnyitásával feleslegessé vált a nevezetes s hazánkban a maga nemében egyedül álló gőzkomp, melynek üzemét már a megnyitás napján beszüntették s valószínűleg nem is kerül többé forgalomba, mert nehézkes kezelése miatt nem felel már meg a mai kor követelményeinek. 

A komp útja a Dunán a vízállás szerint 8-12 perczig tartott, azonban az összekapcsolással és a kiegyensúlyozással együtt a vasúti kocsik átszállítása körülbelül félórát vett igénybe. Ezzel szemben az új hídon még a tehervonat is áthalad 2 percz alatt, s azonkívül nem befolyásolja a forgalmat sem az árvíz, sem a jégzajlás s így nyilvánvaló a híd nagy előnye a régi jó gőzkomp felett.
Szieberth Imre.?

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A gombos-erdődi új Duna-híd, mellette a gőzkomp A gombos-erdődi Duna-híd látképe
Cikk-ajánló
Budapest tornászai fél ponttal legyőzték a debrecenieket Budapest tornászai fél ponttal legyőzték a debrecenieket
Budapest válogatott tornászcsapata negyedszer is legyőzte nagy...
Lövések által okozott balesetek Lövések által okozott balesetek
Tönkrement ember elkeseredése. Éliás István vagyonos ember volt a...
Az emberek, akik megtudják, hogy már meghaltak
A stockholmi Komedi-Teatern valamikor Strindberg színháza volt. A...
Az élet hosszúsága Az élet hosszúsága
Általánosan elterjedt elmélet, hogy a forró éghajlat kártékonyan hat...
Geysir kitörések Geysir kitörések
A földalatti erők titokzatos müködésének egyik igen érdekes jelensége...
A milánói nemzetközi kiállitás A milánói nemzetközi kiállitás
Lombardia egykori fővárosában a munkások tizezrei dolgoznak...
A szovjet titkos ügynökei meggyilkolták Párizsban Trockij magántitkárát A szovjet titkos ügynökei meggyilkolták Párizsban Trockij...
Néhány nappal ezelőtt Párizs közelében, a Szajna mentén játszadozó...
Anglia győz Amerika ellen Anglia győz Amerika ellen
Az angol és amerikai egyetemek harca az athletikában szép számu,...
A magyar automobilizmus fejlődését a nagy adók és vámok hátráltatják A magyar automobilizmus fejlődését a nagy adók és vámok...
Országos érdeklődés mellett folyt le vasárnap Miskolcon a BéMAC...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98