Dtum
Login with Facebookk
1912 | Szeptember

Villamos mozdony

A villamos áram munkába fogása erősen döngeti a gőzmunkának eddigi térfoglalását s előbb-utóbb le fogja szorítani a gőzt mindazon térről, ahol eddig a gőz csaknem örökös létet hitt magáról. A gőznek, mint a munkának e hatalmas eszköze a legnagyobb elterjedését éppen a vasutaknál találta meg.

Stephenson György gőzmozdonyától azonban a Transatlanic tipusu expressvonat mozdonyig sokkal nagyobb utat kellett megtenni a technikának, mint ettől az óriási lokomotivtól a villamos mozdonyig. Ugyszólván máról holnapra készült el a gőzmozdony vetélytársa, s a kétféle erőkifejtés között, kétség sem férhet hozzá, a villamos mozdony marad a győztes.

Csak arra kell gondolnunk, hogy már magában a gőzvasuti üzemben is nélkülözhetetlen ma már az elektromos üzemü vontató erő. A mig ilyen nem volt, a vasuti pályák épitésében a hosszu alagutakat kerülni kellett, különösen a köralakuakat. Az emelkedő spiralis alagutakról pedig csak álmodni mertek a vasutéptiő mérnökök. Az ok kézen fekszik. Az egyenes alagutban olyan légvonat jár, a mely a gőzmozdony okozta fullasztó füstöt a vonat áthaladása után kevés idő mulva kiviszi az alagutból. A körives alagutban már megreked a füst és a gőz. Az ilyen alagutban tehát mesterséges szellőztetés szükséges.

Eltekintve a technikai nehézségektől az ilyen mesterséges szellőztetés költsége tetemesen megdrágitja ugy az épitkezést, mint pedig az ebből következő viteldijszabást, a mi végeredményben egy vasutra nézve esetleg az üzemben bukást jelenthet. Az emelkedő spirális alagutak pedig egyenesen kizárják azt, hogy ott még mesterséges szellőztetés révén is megszabaduljanak a gőzmozdony szénfüstjétől. Már pedig ezek a technikai alkotások a modern vasutépitésnél nélkülözhetetlenek és elkerülhetetlenek.

A modern törekvés ma az, hogy a vasutvonal minél rövidebb legyen, hogy a menetidő is rövidüljön általa. A kulturállamok terepviszonyai pedig a vonalrövidséget csakis alagutak építésével oldhatják meg.

A kulturigények ma már olyan fejlődést mutatnak, hogy az Alpesek istenadta szépségei mindig több és több érdeklődőt vonzanak, s a völgyekben a füst, korom, emberzsufoltság okozta rossz levegő miatt megromlott tüdők gazdái, a melyeknek számára évről-évre emelkedik, mind a hegyekbe vágyakoznak, ahol tiszta ózonos levegő belégzése viszszaadja a tüdő épségét. Ezeket a folyton szaporodó igényeket a vasutak szállitják fel a hegyekbe, s itt is érvényesül a vonalrövidség, a gyorsaság, s ide a hegyekbe nem lehet spiralisan emelkedő alagut nélkül feljutni.

Ezekhez pedig vontató erőnek a gőzmozdony nem alkalmas. Ime már a gőzvasuti forgalom maga is igényli a villamos mozdony alkalmazását. Ezt látjuk Európa három legnagyobb alagutjánál már régebben s ujabban is a nemrégiben elkészült negyedik legnagyobb alagutnál.


Sorrendben, a hogyan elkészültek, a Gotthard, az Arlberg, a Simplon, a Lötschberg alagutjaiban nem lehetne gőzmozdonynyal járni. Az alagut előtt elmegy a gőzmozdony, a vonat elé fognak egy hatalmas villamos mozdonyt s a vonat füst, korom nélkül jut át a tizennyolcz kilométeres alagutakon.

Ma már élénk forgalmu városok egymás között, ha gyorsvasutakra van szükség, s olcsóbb üzemben tartott vasút elegendő s nem szükséges a hosszu és nagy terhet vonó gőzvonat, ha nagy emelkedés van s a fogaskerekü vasut helyett megépithető az elektromos vasut, van olcsó áramfejlesztés, nem épitenek mást, mint elektromos vasutat. Talán nincs messze az az idő, hogy a gőzmozdonyt muzeumokban mutogatják.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Vasárnap Budapestre hozták a kemenci erdészlakban elfogott szélhámos kegyelmes asszonyt Vasárnap Budapestre hozták a kemenci erdészlakban elfogott szélhámos...
Már hosszabb idő óta országosan körözik a hatóságok a...
A tőke a világpolitikában A tőke a világpolitikában
Albánia, mindig csak Albánia! Ha a magyar, az osztrák, a német, a...
Osztatlan munkaidő a pénzintézeteknél
A Pénzintézeti tisztviselők országos egyesületének az osztatlan...
Az „Argus” repülőgép-anyahajó Az „Argus” repülőgép-anyahajó
Az anyahajók fedélzete szolgál a repülőgépek le- és felszállására. Az...
Talpraállott-e a Máv? Talpraállott-e a Máv?
A magyar királyi államvasutak történelmében az 1920-1927. évek közé...
Téli szüret az Alföldön Téli szüret az Alföldön
Vannak már bortermő vidékek Magyarországon, a hol november végén...
Munkácsy kiállítás az Ernst Múzeumben Munkácsy kiállítás az Ernst Múzeumben
Gyűjteményes kiállításainak során az Ernst-múzeum elérkezett...
Színház Színház
Irodalom-lélektani rejtély az óriási színvonalkülönbség. Az ember...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98