Dtum
Login with Facebookk
1912 | Szeptember

Villamos mozdony

A villamos áram munkába fogása erősen döngeti a gőzmunkának eddigi térfoglalását s előbb-utóbb le fogja szorítani a gőzt mindazon térről, ahol eddig a gőz csaknem örökös létet hitt magáról. A gőznek, mint a munkának e hatalmas eszköze a legnagyobb elterjedését éppen a vasutaknál találta meg.

Stephenson György gőzmozdonyától azonban a Transatlanic tipusu expressvonat mozdonyig sokkal nagyobb utat kellett megtenni a technikának, mint ettől az óriási lokomotivtól a villamos mozdonyig. Ugyszólván máról holnapra készült el a gőzmozdony vetélytársa, s a kétféle erőkifejtés között, kétség sem férhet hozzá, a villamos mozdony marad a győztes.

Csak arra kell gondolnunk, hogy már magában a gőzvasuti üzemben is nélkülözhetetlen ma már az elektromos üzemü vontató erő. A mig ilyen nem volt, a vasuti pályák épitésében a hosszu alagutakat kerülni kellett, különösen a köralakuakat. Az emelkedő spiralis alagutakról pedig csak álmodni mertek a vasutéptiő mérnökök. Az ok kézen fekszik. Az egyenes alagutban olyan légvonat jár, a mely a gőzmozdony okozta fullasztó füstöt a vonat áthaladása után kevés idő mulva kiviszi az alagutból. A körives alagutban már megreked a füst és a gőz. Az ilyen alagutban tehát mesterséges szellőztetés szükséges.

Eltekintve a technikai nehézségektől az ilyen mesterséges szellőztetés költsége tetemesen megdrágitja ugy az épitkezést, mint pedig az ebből következő viteldijszabást, a mi végeredményben egy vasutra nézve esetleg az üzemben bukást jelenthet. Az emelkedő spirális alagutak pedig egyenesen kizárják azt, hogy ott még mesterséges szellőztetés révén is megszabaduljanak a gőzmozdony szénfüstjétől. Már pedig ezek a technikai alkotások a modern vasutépitésnél nélkülözhetetlenek és elkerülhetetlenek.

A modern törekvés ma az, hogy a vasutvonal minél rövidebb legyen, hogy a menetidő is rövidüljön általa. A kulturállamok terepviszonyai pedig a vonalrövidséget csakis alagutak építésével oldhatják meg.

A kulturigények ma már olyan fejlődést mutatnak, hogy az Alpesek istenadta szépségei mindig több és több érdeklődőt vonzanak, s a völgyekben a füst, korom, emberzsufoltság okozta rossz levegő miatt megromlott tüdők gazdái, a melyeknek számára évről-évre emelkedik, mind a hegyekbe vágyakoznak, ahol tiszta ózonos levegő belégzése viszszaadja a tüdő épségét. Ezeket a folyton szaporodó igényeket a vasutak szállitják fel a hegyekbe, s itt is érvényesül a vonalrövidség, a gyorsaság, s ide a hegyekbe nem lehet spiralisan emelkedő alagut nélkül feljutni.

Ezekhez pedig vontató erőnek a gőzmozdony nem alkalmas. Ime már a gőzvasuti forgalom maga is igényli a villamos mozdony alkalmazását. Ezt látjuk Európa három legnagyobb alagutjánál már régebben s ujabban is a nemrégiben elkészült negyedik legnagyobb alagutnál.


Sorrendben, a hogyan elkészültek, a Gotthard, az Arlberg, a Simplon, a Lötschberg alagutjaiban nem lehetne gőzmozdonynyal járni. Az alagut előtt elmegy a gőzmozdony, a vonat elé fognak egy hatalmas villamos mozdonyt s a vonat füst, korom nélkül jut át a tizennyolcz kilométeres alagutakon.

Ma már élénk forgalmu városok egymás között, ha gyorsvasutakra van szükség, s olcsóbb üzemben tartott vasút elegendő s nem szükséges a hosszu és nagy terhet vonó gőzvonat, ha nagy emelkedés van s a fogaskerekü vasut helyett megépithető az elektromos vasut, van olcsó áramfejlesztés, nem épitenek mást, mint elektromos vasutat. Talán nincs messze az az idő, hogy a gőzmozdonyt muzeumokban mutogatják.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Tűz az Uránia Szinházban! Tűz az Uránia Szinházban!
A budapesti Uránia Szinházban április 3-ikán este, mikor a közönség...
Adó-leirási igények a forradalmi zavargások által okozott károk alapján Adó-leirási igények a forradalmi zavargások által okozott károk...
A két forradalom kitörésével, valamint az ellenséges benyomulással és...
Kodály és Psalmus Hungaricusa
Kietlen pusztaságban fellobbanó és kihunyó lángok, visszhangtalan...
Hadik János mellé tömörült az iparosság Hadik János mellé tömörült az iparosság
Az ország kézművesiparosai vasárnap délelőtt nagygyülést tartottak a...
Motoros kocsin a Vezúvra Motoros kocsin a Vezúvra
Gróf Schönborn Károly volt az első turista, ki motoros kocsiján a...
A csillagok belső szerkezete 5 A csillagok belső szerkezete 5
Azonban már Secchi utalt arra, hogy nagyon is lehetséges, hogy a...
A rádiumsugarak hatásának módja A rádiumsugarak hatásának módja
A hatás, melye a rádiumsugarak az élősejtekre kifejtenek, kétféle...
A khinai császárné idegessége
Khina déli részének alkirályai Peking bevétele előtt az idegen...
Másfél órát állottak a villamosok Másfél órát állottak a villamosok
Ma délben a főváros egész területén megállottak a villamosok és egy...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98