Dtum
Login with Facebookk
1914 | Augusztus

A tengerész-életből

Remek alkotás a nagy tengeri gőzhajó. Ha megtekintjük valamelyiket, bámulunk a hajóépitő-technika nagy haladásán, mely ma már valóságos uszó várost alkot egy-egy tengerjáró óriás gőzhajó épitésével. Mint valami kényelmes szállóban, ugy helyezkedhetnek el benne az utasok ezrei a hosszu tengeri utazás alatt.

 

Minthogy igen sok ember bizza életét a hajóra ennek csakugyan nagyszerü alkotmánynak kell lennie, hogy megküzdhessen a legnagyobb viharokkal is, melyek ide-oda dobálják. De nemcsak az erős volta menti meg a veszedelmektől, hanem nagy része van ebben a tengerészek ügyességének is. Ezek a tengerismerő, hidegvérü, bátor emberek nagy lelkiismeretességgel gondoskodnak arról, hogy ne érje semmiféle veszedelem a hajó utasait, a kik rájuk bizták életüket, vagyonukat.

 

Nem könnyü mesterség a hajósoké, sok mindent kell tanulniok, hogy jól teljesithessék kötelességüket. A matrózok is tanult, képzett emberek a meguk mesterségében. Különösen a hajó kormányzásával megbizott matrózok dolga nagyon fontos a hajózásban; rájuk van bizva az a feladat, hogy a kormánykeréknek megfelelő módon való forgatásával a hajó egyenletes haladását és menetiránynak helyességét biztositsák.

 

E képünkön egy nagy német tengerjáró gőzösnek azt a részét látjuk, a hol a kormánykerék van, melyet a kormányos erőteljes kézzel forgat, állandóan figyelve a mellette lévő iránytüre. Idébb egy másik matróz, a hajósebességet jelzi egy készüléken, mely összeköttetésben van a lent lévő gépkamrával.

 

Ha ő például a kapitány utasitása szerint beigazitja a készülék kapcsolóját abba a rovátkába, amelynek felirása a sebességnek valamelyik fokát jelzi, ugyanakkor a gépnél lévő készüléken is ugyanabba a rovátkába csuszik a kapcsoló. A gép vezetőjének tehát mindig a szem előtt van, az utasitás, hogy milyen legyen a hajó sebessége.

 

A képen látható harmadik matróz épen távozni készül a kormánykeréktől, melynek vezetését átadta szolgálatba lépő társának. Négyóránként tart a szolgálat a hajón ; négy óráig dolgoznak, aztán négy óráig alusznak a matrózok, majd ismét megkezdődik a munka.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Újpest nagy napja – Az Újpesti Stadion megnyitása Újpest nagy napja – Az Újpesti Stadion megnyitása
Verőfényes, szép őszi délutánja volt az újpesti Stadion...
A bukaresti béke A bukaresti béke
Ausztria-Magyarország, Németország, Törökország és Bulgária külügyi...
A MAC birkózói Finnországban A MAC birkózói Finnországban
A MAC négy birkózója, Keresztes, Zólyomi, Ambrus és Papp mintegy...
A nagyasszony - Szomory Dezső szinműve A nagyasszony - Szomory Dezső szinműve
Mi birta rá Szomory Dezsőt, ezt az igen modern irót, hogy Mária...
Baleset az Arlow féle vívóteremben Baleset az Arlow féle vívóteremben
Az Arlow-féle vívóteremben, a mult héten történt baleset, élénk...
Buda és Margitsziget küzdelme a stafétabajnokságokon Buda és Margitsziget küzdelme a stafétabajnokságokon
Az idei csapatbajnokság újra a két szomszédvár: Buda és Margitsziget...
Angol lap a Monarkhia politikájáról Angol lap a Monarkhia politikájáról
A „Daily Telegraph” czikében az angol diplomáczia...
Épülő fővárosunk Épülő fővárosunk
Nem mondhatja senki, hogy ez a mi szép fővárosunk túlságos...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98