Dtum
Login with Facebookk
1914 | Augusztus

A tengerész-életből

Remek alkotás a nagy tengeri gőzhajó. Ha megtekintjük valamelyiket, bámulunk a hajóépitő-technika nagy haladásán, mely ma már valóságos uszó várost alkot egy-egy tengerjáró óriás gőzhajó épitésével. Mint valami kényelmes szállóban, ugy helyezkedhetnek el benne az utasok ezrei a hosszu tengeri utazás alatt.

 

Minthogy igen sok ember bizza életét a hajóra ennek csakugyan nagyszerü alkotmánynak kell lennie, hogy megküzdhessen a legnagyobb viharokkal is, melyek ide-oda dobálják. De nemcsak az erős volta menti meg a veszedelmektől, hanem nagy része van ebben a tengerészek ügyességének is. Ezek a tengerismerő, hidegvérü, bátor emberek nagy lelkiismeretességgel gondoskodnak arról, hogy ne érje semmiféle veszedelem a hajó utasait, a kik rájuk bizták életüket, vagyonukat.

 

Nem könnyü mesterség a hajósoké, sok mindent kell tanulniok, hogy jól teljesithessék kötelességüket. A matrózok is tanult, képzett emberek a meguk mesterségében. Különösen a hajó kormányzásával megbizott matrózok dolga nagyon fontos a hajózásban; rájuk van bizva az a feladat, hogy a kormánykeréknek megfelelő módon való forgatásával a hajó egyenletes haladását és menetiránynak helyességét biztositsák.

 

E képünkön egy nagy német tengerjáró gőzösnek azt a részét látjuk, a hol a kormánykerék van, melyet a kormányos erőteljes kézzel forgat, állandóan figyelve a mellette lévő iránytüre. Idébb egy másik matróz, a hajósebességet jelzi egy készüléken, mely összeköttetésben van a lent lévő gépkamrával.

 

Ha ő például a kapitány utasitása szerint beigazitja a készülék kapcsolóját abba a rovátkába, amelynek felirása a sebességnek valamelyik fokát jelzi, ugyanakkor a gépnél lévő készüléken is ugyanabba a rovátkába csuszik a kapcsoló. A gép vezetőjének tehát mindig a szem előtt van, az utasitás, hogy milyen legyen a hajó sebessége.

 

A képen látható harmadik matróz épen távozni készül a kormánykeréktől, melynek vezetését átadta szolgálatba lépő társának. Négyóránként tart a szolgálat a hajón ; négy óráig dolgoznak, aztán négy óráig alusznak a matrózok, majd ismét megkezdődik a munka.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Az évszak-típusok 1.
A bécsi középponti meteorológiai intézet legutolsó, 1916.-i évkönyvét...
A pápa a békéről A pápa a békéről
Húsvét alkalmával magyarok is jártak X. Pius pápánál, a ki a...
Botrányok az osztrák képviselőházban Botrányok az osztrák képviselőházban
Az osztrák képviselőház a gorombaságokból és szidalmakból kifogyott....
Hátszeghy József nyerte a válogató tőrversenyt Hátszeghy József nyerte a válogató tőrversenyt
A RAC vasárnap délelőtt rendezte I. osztályú tőrversenyét a...
A román király halála A román király halála
Október 10-én érkezett Budapestre a hir, hogy Károly román király 75...
Az UTE jubiláris kardvívóversenyének győztese Rajcsányi László Az UTE jubiláris kardvívóversenyének győztese Rajcsányi László
Az Újpest Torna Egyesület ötéves fennállása alkalmából húsvét...
Az angolországi választások Az angolországi választások
Egyhamar nem emlékezünk olyan heves választási harczra...
A vívótermekből A vívótermekből
Szeptember 1-ével a fővárosnak csaknem valamennyi vívóterme megnyilt...
A NSC jótékonycélu országos uszóversenye A NSC jótékonycélu országos uszóversenye
A Nemzeti Sport Club kedden tartandó országos uszóversenyére több...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98