Dtum
Login with Facebookk
1914 | Február

A körlapátos csónak

Se szeri se száma azoknak a kisérleteknek, amelyeknek egy és ugyanaz a céljuk van: biztonságban és könnyen haladni a víz fölött. Mi már magunk is ismertettünk néhány ilyen irányu kisérletet, s igyekeztünk a sokféléből mindig egy olyat kiválasztani, amely egy bizonyos irányelv mellett ujat állit elénk.

Igy már ismertettük a vizi kerékpárt, amely tényleges lábhajtó pedál segélyével a kerekeket pótló pontonokat viszi előbbre. A sokféle vizi cipő, lábponton mellett nem is lényegtelen jelentőségü Charles Leineux meaux-i (Franciaország) gépész találmánya, amely két érdekes ujitással szolgál a csónakon való közlekedés terén.

Az egyik, a lényegesebb az, hogy a hosszu vonallapátos evezés helyett körben forgó keréklapátos dobot alkalmaz a hajtásra, amelynek szerkezetét alább majd ismertetjük, a másik, szintén nem lényegtelen javitás az, hogy az evező, illetve a körlapátos eveződob kezelése mellett a csónakban ülő ember nem háttal ül a haladás irányának, hanem szemben.

Ebben az egyben hasonló a vizi kerékpárhoz, de ugy az evezés, illetve evező kerékdob hajtásának elve, mint maga a hajtószerkezet tekintetében lényegesen eltérő tőle. A bármely csónakra néhány perc alatt fölszerelhető szerkezet sulya 12-15 kilogramm, a szerint, amint rövidebb vagy hosszabb az a rudpár, amely a mozgatást végzi.

A szerkezet alapjában véve két lapátos kerékből áll, amelyek egy-egy keresztvájatra vannak fölékelve. A két kereket összekötő keresztrudon egy rekesztőszerkezettel egy kötéldob van fölerősitve, amelyen a két huzórudon végigfutó kötelek göngyölődnek föl és le.

Ha már most a huzórudakat magunk felé huzzuk, a dobtengelyen fölcsavarodott kötél az óramutató mozgásának megfelelő irányban forgatja el a két lapátos kereket összekötő rudat, amely természetesen a két végére ékelt kereket is ugyanebben az értelemben forgatja el.

Ebben az irányban forgó kerék kapaszkodó mozgást végez a vizben s a járóművet előretolja. Egy hátrahuzása a rudnak a kereket egy teljes körülfordulással ugyanabba az állapotba hozza, mint volt az első huzás után. A rudak előretolása nem folytatja ugyanezt a forgató mozgást az óramutató irányának megfelelő értelemben, hanem az egyensulyi állapotot biztositja.

Ez a forgatás annál gyorsabb, minél gyorsabban huzzuk hátra a rudakat, s világos, hogy annál gyorsabban forog a lapátos kerék, annál gyorsabb a csónak haladása. A hátrahuzás után egy rugó a dobon visszarántja a rudakat eredeti helyzetébe, amiközben a dob visszanyeri eredeti kiinduló helyzetét, a lapátos kerék ellenben befejezi a körlendületét, ugy hogy abban a pillanatban, amikor a rudakat ujra hátrahuzzuk, a lapátos kerekek már leirtak egy teljes kört.

Az evezésnek ez a módja különösen testedző. A csónakban ülőnek jól előre kell hajolnia, mig a rudakat eléri, ezt jó erősen hátra kell huznia, azután a rudak önmaguktól visszafutnak, s ezt a futást az evező egyénnek előrehajolással kell követni mindaddig, míg a rud vissza nem érkezik egyensulyi helyzetéhez, ezután ujra teljes erőből hátra kell huznia, ha forgatni akarja a lapátos kereket.

Ennél a mozgásnál a kar, a kéz, a váll, a mell, a hasizmok teljesen harmonikus mozgása biztositja a test ritmikus és egyenletes fejlődését. De a láb sem pihen, mert a csónak kormányzása a lábakon elhelyezett kormányzó kengyel utján történik. Ez a kormányrud hossza miatti bizonyos erőkifejtést kiván, amelynek állandósága biztositja a láb folytonos munkáját.

A csónak ilyen módon való hajtása aránytalanul kevesebb munkát igényel, mint a lapátos evezővel való haladás, amit ugy kell érteni, hogy ugyanolyan erőkifejtés mellett, amellyel lapátos evezők segélyével valamely csónakot óránkint 2 km. sebességgel hajtunk, e lapátos kerékkel csaknem 4 km. sebesség érhető el.

Ennek a tipusu csónaknak sportbeli jelentősége mellett van még néhány igen érdekes tulajdonsága. A bemerülése a sulyon kívül csekély lévén, igen alacsony, tehát parti vizeken is használható. A lapátos kerekek igen csekély mélyjárata szintén ezt a célt szolgálja.

Már ebből a leirásból is látszik, hogy ez a csónak nem egyéb, mint mechanikus átvitele az evezőnek kerekes evezőlapátokká. Az evezős sport, mint versenysport, ugyanezzel a testmozgással dobja előre a csónakot, de természetesen a hosszulapátos evező segélyével.

Ez a módja az evezésnek a vonallapátos evezés két teljesen önálló izommunkáját teszi feleslegessé. Ennek a csónaknak csak egy irányu, de összetett eredményü munkája van az evező egyén számára. Amellett tehát, hogy a sebesség kétszeresét tudja eredményezni, kényelmesebb a kifejtendő erő.

Könnyü elképzelni, hogy ez a szerkezet fejleszthető és bővithető. Ha mi egy csónak oldalára nem egy kerekes lapátot, hanem keréklapát-sorozatot helyezünk, természetesen megfelelő hosszuságu csónaktestet föltételezve, bizonyos, hogy nagyobb sebességet érhetünk el.

Ezen fonálon haladva előttünk áll a páros, a hármas, a négyes, akár a nyolcas csónak, ahol a lapátkerék-sorozatot nyolc egymás mögött ülő evezős forgatja meg az ütemesen hátrahuzott rudak segélyével. Sőt megépithető az olyan csónak is, ahol a páros evezősök nem egymás mögött, hanem egymás mellett ülnek.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Szélhámos mint polgármester Szélhámos mint polgármester
Köslin porosz város nemrégen egy dr. Eduard Alexander nevü embert...
A tenger aranya: a borostyánkő A tenger aranya: a borostyánkő
Amikor a Keleti-tengert felveri a vihar, utána az agyonkorbácsolt...
Bibliaolvasás a táborban. Bibliaolvasás a táborban.
Az egész világot csodálatra inditotta a kis boer nép vitézsége,...
Az uruguayi szenátus tagjai őrizetben vannak Az uruguayi szenátus tagjai őrizetben vannak
Baldomir uruguayi államelnök fegyveres államcsinye által Uruguay...
Hatvanötmilliót sikkasztott, hogy színésznőkkel vacsorázhasson Hatvanötmilliót sikkasztott, hogy színésznőkkel vacsorázhasson
Néhány nappal ezelőtt a Hungária Műtrágya Kémiai és Begyipari Rt....
Kirúgom az egész bagázst! Verdun: szimbólum Kirúgom az egész bagázst! Verdun: szimbólum
Verdun a csúcsán volt egy suta, haszontalan kiszögellésnek a francia...
„Paprikás” hangulatban a Törekvés nyerte az amatőr derbit „Paprikás” hangulatban a Törekvés nyerte az amatőr...
Az Elektromos nagy elánnal kezd és mindjárt veszélyes is. Pfandler...
Football szabály változások Football szabály változások
Papok – szinészek ellen játszottak dec.20-án Londonban jótékony...
Wintner megjavította a 10.000 m-es gyorskorcsolyázó rekordot Wintner megjavította a 10.000 m-es gyorskorcsolyázó rekordot
A BKE vasárnap reggel kedvezőtlen jégviszonyok mellett rendezte meg...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98