Dtum
Login with Facebookk
1914 | Február

Elzárták a lánchidat

Elzárták a lánchidat.

Hatvanöt évvel ezelőtt egész Magyarország ünnepelte azt, hogy gróf Széchenyi István nagyszerü eszméje valóra vált és elkészült az első nagy Duna-hid, amelyen urnak és parasztnak egyformán hidpénzt kellett fizetnie. A felavatáson József nádor is megjelent. Ott volt a magyar közélet minden előkelő alakja és ezrekre menő óriási néptömeg.

Barabás Miklós akkor a leghiresebb magyar festőművész a helyszinén vázlatot készített a gyönyörü építményről, melyet egyik képünkön bemutatunk. Olyan csodálatos, a maga nemében páratlan alkotás volt az uj hid, hogy csakhamar hire futott az egész világon és mindenfelől özönlöttek ide a szakemberek, hogy lássák azt a hidat, amelyre az egész magyar nemzet méltán büszke lehet.

Tizennyolc millió koronába került ez a remekmű, amelynek a szerkezetéről, szépségéröl egész könyvtárra valót irtak már össze a hozzáértők. Hatvanöt év még egy hid történetében is nagy idő és a lánchidnak nagy és érdekes multja van. 1849-ben Hentzi generális fel akarta robbantani, de a készülő merényletről Clark Ádám, a híd épitője még idejében értesült.

Éjnek idején munkásaival megnyittatta a lánchid kamaráit, ráeresztette a Duna vizét, a szivattyukat meg összetörette. Természetesen Hentzi nem volt erre elkészülve s igy történt, hogy a robbanás a hidban nem tett kárt, ellenben darabokra szaggatta azt az osztrák ezredest, aki a merényletet végrehajtotta. Ezután ujból fel akarták robbantani a hidat, de megint nem sikerült. Hatvanöt év alatt megrongálódott ez a kolosszális mű, ugy, hogy a mult héten el kellett zárni, meg kellett szüntetni rajta a forgalmat, hogy hozzákezdhessenek a javitási munkálatokhoz.

Ezek a tatarozások azonban nem változtatnak semmit a szerkezeten és a formákon. Ehhez nem enged nyulni a kegyelet, mert az öreg lánchid nekünk örökbecsü alkotás, nemzeti kincs. A munkálatok körülbelül két évig fognak tartani s ez idő alatt sem jármű, sem személyforgalom nem lesz a hidon. Az elzárás sulyos gondot okoz a városnak, mert naponta körülbelül 15.000 ember közlekedett a hidon Buda és Pest között.

Most ezt az óriási forgalmat igen nehéz lesz lebonyolitani. Ugy akarnak segiteni a bajon, hogy jóval több propellert hoznak forgalomba a Dunán, mint eddig volt.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A föld körülutazása
A A föld körülutazására egy embernek, még ha soha sem kellene is...
A Föld melegének kihasználása
Olaszországban, melynek lakossága a tűzhányóktól már sokat...
 Sztrájkba léptek a taxi-sofförök Sztrájkba léptek a taxi-sofförök
Vasárnap reggel váratlanul sztrájkba léptek az autotaxi-vállalatok...
Vasutasok helytállása Vasutasok helytállása
A vasúti alkalmazottaknak a helyzetük javítása érdekében folytatott...
A BAK országos handicap versenye A BAK országos handicap versenye
A BAK-ot mai versenyéért nemcsak jelentős sikere révén illeti meg az...
Boldog uj esztendőt az agyonsanyargatott Magyarországnak Boldog uj esztendőt az agyonsanyargatott Magyarországnak
Felsóhajtunk mi magyar gazdák is a Mátyás Diákkal, hogy:...
A horvát országgyűlés megnyitása és elnapolása A horvát országgyűlés megnyitása és elnapolása
Barcsics korelnök délelőtt tiz és fél órakor nyitotta meg az ülést. A...
Leszünk mi még Horthy katonája…. Leszünk mi még Horthy katonája….
A megszállott Tótgyarmat községben az este a besorozott magyar...
Ibsen epilógusa a Vígszinházban Ibsen epilógusa a Vígszinházban
A költő zárószava, amelyben megvonja a saját élete s általában az...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98