Dtum
Login with Facebookk
1914 | Január

A svájci függő vasutak

Korábbi számainkban már több izben irtunk függő vasutakról, amelyeknek technikai mibenlétét bizonyára most már minden olvasónk ismeri. A közlekedés minden fajtája rohamosan fejlődik az utóbbi évek során, mintha csak valami nagy, félelmetes ellenféltől versenytárstól tartanának, a meglevők mind a tökéletesedés felé haladnak, sőt ujabb formákban kisérleteznek.

Ilyen az egysinü vasut általunk is több formában ismertetett rendszere, s ilyenek azok a függő vasutak, amelyeket nem kötelek huznak a fölfelé való haladásban, hanem az önmagukban hordott, vagy magukba szedett hajtóerő segélyével jutnak a céljaikhoz.

Az egész fejlődési törtetés mintha azért történnék, mert hovatovább a repülőgép és a léghajó is belép a versenyzők közé, s mihelyt a repülőgép olyan állapotba jut, hogy a veszélyességi foka nem nagyobb az automobilénál, abban a pillanatban a közlekedés ideális eszköze a repülőgép lesz. A földön és a földhöz kötött alkalmatosságokon futó járóművek közül a függő vasutak állanak legközelebb a repülőgéphez.

Ez is, mint a repülőgép, a levegőben teszi meg az utját fölfelé, s az emelkedés olyan nagy mértékben érezhető, hogy sokszor a repülés érzetét kelti az utazóban. Ezt nagyban segiti elő az a körülmény is, hogy a függő vasuton utazó emberek az alattuk elterülő tájat mindig kisebb vonalakban látják, épen ugy, mintha léghajón vagy repülőgépen tennék meg fölfelé az utat.

Ma már azokban az országokban, ahol fölismerték a hegyek levegőjének csodálatosan gyógyitó hatását a völgyben élő városi ember porral, füsttel, korommal vegyitett levegőt beszivó tüdejére, minden megközelithető hegyre függő vasutat épitenek. Szédület megnézni egy ilyen havas hegycsucsot, amelynek képét itt be is mutatjuk olvasóinknak. Lenn a völgyben parányi kis pont a helység, ahonnan a függő vasut fölemelkedik a hegység csucsára.

A kép közepén látható fehér, egyenes vonallal meghuzva a vasut iránya, amely vonal a hegycsucs alatt megtörik, s azután pontozott vonallal van jelölve, hogy attól a ponttól a hegy mélyében alagutban fogaskerékkel vagy siklóval futnak föl a legmagasabb pontig a kocsik. Svájc a mestere ezeknek a hegyremászó vasutaknak, s nem mulik el év, hogy egy-egy ilyen vasut meg ne nyilnék. Az itt bemutatott vasut például most épül a Montblanc hegyláncra, Chamonix mellett. Bemutatjuk az ilyen kötélen függő vasut egy támasztó-állványát, amely 50 méter magas.

Ezt az állványt nem ennél a vasutnál, hanem a Lana – Vigiljoch-vasutnál épitették, végül bemutatjuk azt a kocsitipust, amely a chamonixi Montblanc-vasuton is alkalmazást talál. Ezt a kocsitipust, mint a legujabb függő vasuti kupét, az Aignille du Midi-vasuton alkalmazták legelőször, s formájában is olyan, mint egy léghajó kosara, s a benne való utazás is teljesen a léghajón való utazás érzetét kelti. Ezek a vasutak fölül két-két futókerékből álló tartószerkezeten függnek. A kerekek vályusak, amelybe a vastag, erős tartókötél beleillik.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Az épülő függő vasút 50 méteres álványa Aignille du Midi függő vasút (1916-ban) legújabb típusú vasúti kocsija.
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98