Dtum
Login with Facebookk
1915 | Július

Vizsgáló dokkok

A tenger alatt járók biztonságának egyik legfontosabb föltétele, hogy a hajótest oly szilárd épitésü legyen, hogy a ránehezedő viznyomásnak, mely a tengermélységbe merülés szerint egyre fokozódik ellenállhasson. 

A tenger alatt járók szilárdságára vonatkozó vizsgálati és kisérleti próbák, amik arra valók, hogy a külső viznyomással szemben való ellenállóság mértékét megállapitsák, elsőrangu fontossággal birnak tehát. Ez okból szokásos az elkészült uj tenger alatt járó hajókkal oly mélységben, ami a gyakorlatban előfordul, merülési próbákat tenni. Ezek a próbák azonban természetszerüleg sok nehézségekbe ütköznek. 

A hajógyáraknak ugyanis nem mindig áll a közelben rendelkezésre a szükséges 60–70 méteres vizmélység, de meg a merülési kisérletek és próbák maguk is sok nehézséggel járnak és veszedelmet is rejtenek magukban s ez okból a legtöbb esetben a hajót személyzet nélkül kénytelenek a vizbe sülyeszteni.

Csak hogy ezáltal elveszik annak a lehetősége, hogy a hajót a vizbemerülten figyelhessék meg, egy másik baj pedig az, hogy a hajót a vizbesülyesztésnél egy emeltyü szerkezetre kell függeszteni, hogy a vizből kiemelhető legyen. Mivel pedig a szükséges mélységek többnyire nem közvetlenül a part mellett találhatók, egy külön jármüre van szükség rendkivül erős emeltyüszerkezettel, amivel azonban csak igen nyugodt időben lehet dolgozni. 

A próbák körül való ezen nehézségek az olasz haditengerészetet arra birták, hogy egy speciális jármüvet konstruáljanak, az ugynevezett vizsgáló dokkot, amely mü a nyomási próbák eszközlését aránylag egyszerü és teljesen veszélytelen módon teszi lehetővé.

A hajótestre gyakorolt nyomási próbákat – a legmagasabb nyomás átlagosan körülbelül 6–7 kilogramm négyzetcentiméterenként, a 60–70 méteres vizmélységben – a tenger alatt járó belsejében levő személyzet állandóan megfigyeli, és nemcsak a kötelékekben beálló meghajlásokat mérik meg, hanem sokkal inkább arra szoritkoznak, hogy a ballaszt (a tank) szilárdságát és tartóképességét vizsgálják, továbbá a szivattyukat és az egyéb szerkezeteket, amik mind tényezői az üzembiztonságnak, ami viszont legelső feltétele és elengedhetetlen kelléke a tenger alatt járónak, ami nélkül szolgálatba nem állitható és utra nem bocsátható.
P. H.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
A legujabb kartel: kétezer szikvizgyárosé A legujabb kartel: kétezer szikvizgyárosé
A magyar fogyasztópiacra nehezedő kartelek sorában eddig alig...
A magyar motorkerékpárgyártás fejlődése A magyar motorkerékpárgyártás fejlődése
Az egész világon, de különösen Európában mind nagyobb és nagyobb...
A konjunktura éve A konjunktura éve
Az esztendő, amelyet a tegnapi nappal lezártunk, a hatalmas...
Osztrák-cseh-magyar-román-jugoszláv vámunió előnyös volna a magyar iparra Osztrák-cseh-magyar-román-jugoszláv vámunió előnyös volna a magyar...
Nyiregyházáról jelenti tudósitónk: Fenyő Miksa, a GYOSZ igazgatója...
A Budapesti Korcsolyázó Egyesület közgyűlése A Budapesti Korcsolyázó Egyesület közgyűlése
Harmincnegyedik közgyűlését tartotta mult hó 31-én a BKE, az egyetlen...
A kétéltű gépkocsi A kétéltű gépkocsi
Az ember már nem elégszik meg, hogy egyszer a földet, máskor a vizet...
Molotov londoni nyilatkozata Molotov londoni nyilatkozata
A londoni külügyminiszteri értekezlet során tegnap sajtóreferenciát...
A korcsolyázás az olympiádon A korcsolyázás az olympiádon
Lehetetlen hitelt adnunk azon mind tartósabb jellegű híreknek, hogy...
Balbo tábornagy hősi halála Balbo tábornagy hősi halála
Az a repülőgép, amelyet Tobruk felett junius 28-án maga Italo Balb9o...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98