Dtum
Login with Facebookk
1915 | Július

Vizsgáló dokkok

A tenger alatt járók biztonságának egyik legfontosabb föltétele, hogy a hajótest oly szilárd épitésü legyen, hogy a ránehezedő viznyomásnak, mely a tengermélységbe merülés szerint egyre fokozódik ellenállhasson. 

A tenger alatt járók szilárdságára vonatkozó vizsgálati és kisérleti próbák, amik arra valók, hogy a külső viznyomással szemben való ellenállóság mértékét megállapitsák, elsőrangu fontossággal birnak tehát. Ez okból szokásos az elkészült uj tenger alatt járó hajókkal oly mélységben, ami a gyakorlatban előfordul, merülési próbákat tenni. Ezek a próbák azonban természetszerüleg sok nehézségekbe ütköznek. 

A hajógyáraknak ugyanis nem mindig áll a közelben rendelkezésre a szükséges 60–70 méteres vizmélység, de meg a merülési kisérletek és próbák maguk is sok nehézséggel járnak és veszedelmet is rejtenek magukban s ez okból a legtöbb esetben a hajót személyzet nélkül kénytelenek a vizbe sülyeszteni.

Csak hogy ezáltal elveszik annak a lehetősége, hogy a hajót a vizbemerülten figyelhessék meg, egy másik baj pedig az, hogy a hajót a vizbesülyesztésnél egy emeltyü szerkezetre kell függeszteni, hogy a vizből kiemelhető legyen. Mivel pedig a szükséges mélységek többnyire nem közvetlenül a part mellett találhatók, egy külön jármüre van szükség rendkivül erős emeltyüszerkezettel, amivel azonban csak igen nyugodt időben lehet dolgozni. 

A próbák körül való ezen nehézségek az olasz haditengerészetet arra birták, hogy egy speciális jármüvet konstruáljanak, az ugynevezett vizsgáló dokkot, amely mü a nyomási próbák eszközlését aránylag egyszerü és teljesen veszélytelen módon teszi lehetővé.

A hajótestre gyakorolt nyomási próbákat – a legmagasabb nyomás átlagosan körülbelül 6–7 kilogramm négyzetcentiméterenként, a 60–70 méteres vizmélységben – a tenger alatt járó belsejében levő személyzet állandóan megfigyeli, és nemcsak a kötelékekben beálló meghajlásokat mérik meg, hanem sokkal inkább arra szoritkoznak, hogy a ballaszt (a tank) szilárdságát és tartóképességét vizsgálják, továbbá a szivattyukat és az egyéb szerkezeteket, amik mind tényezői az üzembiztonságnak, ami viszont legelső feltétele és elengedhetetlen kelléke a tenger alatt járónak, ami nélkül szolgálatba nem állitható és utra nem bocsátható.
P. H.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Új iskolai helyesírás Új iskolai helyesírás
A magyar helyesírásban az újabb időben, különösen egyes kérdésekre...
Ady Endre: A régi sereglések Ady Endre: A régi sereglések
"Mária, Jézus", - igyen seregeltek Kósza legény, asszony és gyermek ...
«Nemes ponyva» és a középosztály igénye... «Nemes ponyva» és a középosztály igénye...
Mi akadálya volna annak, hogy nálunk is kialakuljon a filléres...
Akik a magyar honvéd egészségét védik a frontokon Akik a magyar honvéd egészségét védik a frontokon
A háborúban még nagyobb szükség van az ép és erős emberi testre, mint...
A csodálatos zöldkereszt  áldásos műlödése, a gyerekek ellenőrzése A csodálatos zöldkereszt áldásos műlödése, a gyerekek...
De akkorra már két kartotékon meg van örökítve az Egészség házában a...
Milliós tételekben fogynak az Erdélyi Nyereménykölcsön kötvényei Milliós tételekben fogynak az Erdélyi Nyereménykölcsön...
Kirobbanó sikerről számolhatunk be az Erdélyi Nyereménykölcsön...
A lovrini példa A lovrini példa
A dákóromán és a pánszláv agitátorok példáján fölbuzdulva, pángermán...
Mi várható az autóforgalom szabályozása terén? Mi várható az autóforgalom szabályozása terén?
Az E-betűs személygépkocsik és E-betűvel nem rendelkező...
Blokád Oroszország ellen
A központi hatalmak Nagy-Britanniát nem tudták igazán...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98