Dtum
Login with Facebookk
1917 | Október

Villamoshajtású hajók

A hajók sebességének fokozását és a hajótér növelését - mint ismeretes - a gőzturbina biztosítja. Daczára azonban a turbina kiváló előnyeinek számottevő hibái is vannak. Anélkül, hogy a turbinarendszert ismertetnők, csak annyit jegyzünk meg, hogy a turbina csak akkor dolgozik gazdaságosan, ha lehetőleg gyorsan forog; vagyis ha nagy teljesítmény esetén is perczenkint legalább 2000 fordulatot végez ; ezzel szemben a hajócsavar vízben 700-800 fordulatnál többet nem tehet, mert különben úgy kihányja a vizet, hogy nincs mibe kapaszkodnia.

Nagy hátrány az is, hogy a turbina csak egy irányban foroghat, míg a hajócsavar forgásának irányát a szerint kell megváltoztatni, a mint a hajónak előre, vagy hátra kell mennie. Ezeken a bajokon oly módon segítettek, hogy a turbina forgó tengelyét elválasztották a hajócsavar tengelyétől és e kettő közé elötétszerkezetet szereltek fel. Mivel azonban még ez úton sem változtatható kívánatos mértékben a hajó sebessége, azért újabban elektromos motorokkal segítenek a bajon.

Képzeljünk a hajó belsejében valamely alkalmas helyen elektromos erőművet, melynél a gőzturbina egy dynamogépet hajt. A termelt áramot aztán elektromotorokhoz vezetik, melyek a hajócsavartengelyekkel vannak összekötve és ezeket közvetlenül hozzák működésbe. Az elektromos motor forgásának irányát és sebességét nagyon könnyű változtatni és így az ilyen módon felszerelt hajó igen könnyen kormányozható.

Legújabban ott, a hol nagyobb sebesség és hosszab út egyhuzamban való megtételére nincs szükség, az elektromos hajtóerőt accumulatorok útján is termelik. Az accumulatoros hajónak lényeges alkotórészei: az elektromotor, a mely a hajócsavart hajtja, az accumulator a mely a motort árammal táplálja, a controller, mely a haladási sebesség irányát és nagyságát szabályozza és néhány segédműszer.

Az elektromotornak egyetlen mozgó része az armatura, mely kizárólag forgó mozgást végez; ennek köszönheti a hajó egyenletes haladását, mit sem gőzgéppel, sem benzinmotoros hajtással el nem érhetünk. Minthogy az elektromotornál fogaskerék, szelep, vagy egyéb alkatórész nincs, a mely zakatolást idézhetne elő, a villamos hajtású hajón való utazás igen kényelmes és mivel tüzelés nincs, a tűzveszély ki van zárva és a bűzt terjesztő kipüfögő égéstermékek nem rontják mely esetben a szükséges áramerősséget a dynamo feszültségének megfelelő szabályozásával kapjuk.

Az elektromotort confrollerrel indítják, a mely - miként a villamos vasútnál a -haladási sebesség változtatására és a menetirány megfordítására szolgál A controller szorosan véve szigetelt hengerből áll, a melyre rászerelik az áramvezető gyűrűket, az áramszedő contactusokat; utóbbiak létesítik a szükséges kapcsolást a henger különböző állásaihoz mérten az elektromotor, az accumulatortelep, valamint a szabályozó ellenállások közt csak a jelzett contactusok közvetítésével szabályozható a haladási sebesség iránya és nagysága. A motor bárhol, tehát a kormányhídra is szerelhető fel, úgy hogy a kormányt és a motort egy személy egyszerre is kezelheti. Azáltal, hogy a motor és a telep menetközben nem igen igényel külön kezelést és igy kevésbé hozzáférhető helyen is alkalmazható, nagyobb hajótér áll az utazóközönség rendelkezésére. Az accumulator-telepet a hajó legmélyebb helyén is felszerelhetik, a mi a hajó stabilitását lényegesen fokozza.

Mivel az accumulator capacitása aránylag korlátolt, a haladási sebesség óránkint csak 11-12 kmre fokozható; 10-12 órás menetidőt feltételezve a jelzett sebesség kifejtéséhez elegendő, ha a telepet naponta egyszer megtöltik. Ezeket a körülményeket figyelembe véve, az accumulatoros hajókat czélszerűen használhatjuk városokban fekvő folyóátkeléseknél, valamint rövidebb út egyhuzamban való megtételére.

Kényelem, egészségügy, üzembiztonság czéljából igen gazdaságosan fel lehetne használni accumulatoros hajókat Budapest és környékbeli parti állomások közti járatokra is. Welwart Benő.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Lopás miatt letartóztatták „báró Barkóczy Máriát”, aki tábornok özvegyének adta ki magát Lopás miatt letartóztatták „báró Barkóczy Máriát”, aki...
Véletlenül került rendőrkézre a szép barna fiatalasszony, akit egy...
Szergiusz nagyherczeg gyilkosa Szergiusz nagyherczeg gyilkosa
Moszkvában április 18-ikán halálra ítélték Szergiusz nagyherczeg...
Világitási és üzemi korlátozást rendelt el az Elektromos Müvek igazgatósága Világitási és üzemi korlátozást rendelt el az Elektromos Müvek...
Budapest világitási ellátásában váratlan és nagy nehézségek támadtak....
Farkas Aladár -  Üdvözlet Galíciából Farkas Aladár - Üdvözlet Galíciából
Hullák, hollók, döglött lovak A drót előtt. A drótra csöppent vért ...
Hallhatatlan hangok Hallhatatlan hangok
Jártunk már a pusztában, ahová a harangszó is csak „meghalni...
Krüger vagyona Krüger vagyona
Pretóriából a lakosság nagy része menekül. Az asszonyokat és...
Kis gazda rovat Kis gazda rovat
Zöldtrágyának csakis pillangós virágú növény ajánlható, nevezetesen...
Tizedik bajnokságát nyeri az újpesti vízipóló csapat Tizedik bajnokságát nyeri az újpesti vízipóló csapat
UTE – MTK 3:0 (2:0) Két veretlen csapat találkozott a...
Eltörlik a legfontosabb élelmiszerek forgalmi adóját Eltörlik a legfontosabb élelmiszerek forgalmi adóját
A drágaság kérdésében összehívott tanácskozásoknak során az elmult...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98