Dtum
Login with Facebookk
1919 | Október

Alagút a Calaisi-tengerszoroson át 1.

Franczia- és Angolországot a La Manche-csatornán át összekötő alagút terve régóta foglalkoztatja a mérnököket. Először I. Napoleon idejében, 1802-ben vetődött fel a gondolat, de komolyabb értékű tanulmányt csak Thomé de Gamond végzett ebben a dologban 1834-től 1866-ig. Thomé de Gamond a két országot összekötő útnak hat változatát tanulmányozta.

Az 1870-71.-i franczia-német háború egy időre levette a napirendről az alagút tervét, de később a hetvenes évek közepén mind Francziaországban, mind Angolországban társulatok alakultak a kivitelére. Azonban Angolország a splendik isolation-ját féltve, nem adott engedélyt a terv megvalósítására s az ügy napjainkig elhúzódott.

Végre 1913-ban az eredeti Thomé de Gamond-féle tervet a mai viszonyokhoz alkalmazva egészen átdolgozták s a különböző angol társulatok, melyek az alagút létesítésre alakultak, Channel Tunnel Co. Ld. néven egyesültek s így remény van a terv megvalósítására.

Az új terv kidolgozásában jelentékeny része van Sartaiux A. franczia mérnöknek. A geologiai vizsgálatok franczia részről Breton vezetésével történtek, angol részről pedig Hawskhaw John buzgólkodott ebben a dologban.

A geológiai kutatások kimutatták, hogy Angolországot és Francziaországot a mioczénkorszak végén földszoros kötötte össze a mai Calaisi-tengerszoros helyén. A földszoros lehetővé tette, hogy a két ország ez időbeli állatvilága teljesen egyforma legyen. Ezt a földszorost a tenger a mai geológiai kornak kezdetén hullámcsapásaival áttörte s ez a romboló munka még most sem szünt meg s évszázadonkint mindkét partból 20-20 m-nyi széles sávot mar kis a tenger, vagyis a szoros százévenkint 40 m-rel bővül.

A 33 km széles szoros tehát 80000 év alatt készült el. A mai két part geológiai szerkezete élénken tanusítja, hogy valaha e két part között szárazföldi kapcsolat volt: fönt fehér kréta kovával, lennebb a kova eltünik és a krétamész agyagosodik; végül lent agyagos krétaréteg következik, mely nagyon tömött, egyenletes és czementkészítésre alkalmas. Ez az utóbbi az ú. n. cévoman vagy szürke rueni kréta, melynek vastagsága mintegy 60 m, s melyben a tengeralatti alagút megépíthető, mert tömött, vízálló, elég puha, hogy benne a munka könnyen menjen s elég ellenálló, hogy ne omoljon be.

Sartiaux terve szerint az alagutat ebbe az alsó agyagos krétarétegbe vágnák be (1. és 2. rajz) s kanyarulatok és kellő esések alkalmazásával az alagutat egész terjedelmében csakugyan ebbe a rétegbe el lehet helyezni. Itt tehát egészen más szabályt alkalmaztak, mint a Simplon-alagút építésekor, midőn a legkülönbözőbb természetű rétegeket vágnák át s ebből a körülményből sok kellemetlenség származott.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A calaisi csatorna alatt tervezett alagút metszete A calaisi csatorna alatt tervezett alagút metszete 2
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Kortárs művészek galériái Kortárs művészek galériái
Az ember legtitokzatosabb, már-már a misztikum dimenziójából eredő...
Csehszlovákiát! Csehszlovákiát!
A csehszlovák gondolat új tartalommal telítődött a világháború alatt....
Osztrák gólözön a Műjégpályán Osztrák gólözön a Műjégpályán
WEV – BKE 6:1 Vidám gramofonzene hullámzik a városligeti...
A modern alkímia csodái, atomrombolás - aranycsinálás A modern alkímia csodái, atomrombolás - aranycsinálás
Szenzációs kísérletek híre érkezik Németországból. Egy ottani...
33.1 millió pengő volt júniusban a külkereskedelmi deficit 33.1 millió pengő volt júniusban a külkereskedelmi deficit
A központi statisztikai hivatal adatai szerint Magyarország...
Panasz a faluból Panasz a faluból
Elérkezett az ősz, amelyet a gazda, a falu népe annyira vár....
A Magyar Atletikai Club nemzetközi atletikai viadala A Magyar Atletikai Club nemzetközi atletikai viadala
Tagadhatatlan, összes egyleteink közül a legtöbb érdemet a MAC....
A jobboldali közlekedés első hetének mérlege: 10 halott, 90 sulyos sebesült A jobboldali közlekedés első hetének mérlege: 10 halott, 90 sulyos...
Ma egy hete tért át a főváros és környéke a jobboldali közlekedésre....
A békevédő király A békevédő király
Görögországot a legnagyobb erőszakoskodás ellenére sem képes háboruba...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98