Dtum
Login with Facebookk
1929 | Január

Az olaj fokról-fokra kiszoritja a szenet

Érdekes kimutatást közöl a Magyar Statisztikai Szemlében Somogyi József dr. a világ hajóparkjáról. A világháboru előtti tonnatartalomhoz képest egy kivételével mindegyik ország hajóparkja jelentősen növekedett. Mig például Japán növekedése 2.432,000 tonnát tesz ki, addig Németország tonnatartalma kevesebb lett 1.397,000-el. A német hajópark legjelentősebb részét az antantnak kellett kiszolgáltatni.

Az Északamerikai Egyesült Államok hajóparkjának növekedése példátlan a maga nemében. A világháboru óta majdnem tízmillió elegytonnával növekedett és ezzel Amerika a tonnatartalom szempontjából rögtön Nagybritannia után került, mig Németország a világháboru előtti második helyről a negyedik helyre esett vissza. Olaszország is hatalmas növekedésről tett tanuságot, a világháboru óta kétmillió tonnával lett gazdagabb, a nyolcadik helyről az ötödikre küzdötte fel magát.

Érdekes a vitorlások számának feltartóztathatatlan hanyatlása.
Viszont a gőzhajók tüzelőanyaga szempontjából is nevezetes változás tapasztalható. A szénnel való tüzelés 1914. és 1928. között az egész tonnatartalom négyötödéről annak kétharmadára esett vissza, viszont az olaj ma 28.46 százalékban talál alkalmazást. Ennek köszönheti megjelenését az uj hajótipus, az olajszállitó hajó. Az olaj elraktározása egyike a legbonyodalmasabb feladatoknak.

Hatalmas fellendülést mutat a motoros hajók gyarapodása is, e tekintetben Dánia vezet, majd Svédország és Norvégia. Tehát főként a kisebb országokban terjedtek el a motoros hajók, mert ezeknek érdeke a tüzelőanyag gazdaságosabb kihasználása.

Mindössze ötvenhárom elektromotoros vagy elektroturbinás hajóról tud a világstatisztika.

Megtudjuk ebből azt is, hogy a világ egész tonnatartalmának csak tizenöt százaléka áll öt évnél fiatalabb hajókból. A nagy tonnatartalmu hajók között csak hat haladja meg a negyvenezer elegytonnát, míg az ötvenezer elegytonnás óriás gőzös épitését a mult év augusztusában határozta el a francia Compagnie Generale Transatlantique.

A ma járó három legnagyobb óriásgőzös: a Leviathan, amely közel hatvanezer tonnát reprezentál és amerikai tulajdon, a Majestic, amely 56.551 tonnával az angoloké, végül a Berengaria 52.226 tonnával, ugyancsak angol tulajdonban.

Mind a három óriásgőzösön Versailles előtt német lobogót lengetett a szél.
A Vaterland, a Bismarck és az Imperator büszke teste most a győztes hatalmak szolgálatában járja a tengerek végtelen vizét…

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98