Dtum
Login with Facebookk
1931 | Október

A budapesti hidak építésének sorrendje IV.

Irta: WITTENBARTH GYŐZŐ okl. gépészmérnök 


Az olimpiai stadion elhelyezése

A Zsigmond-téri hidat kell legelőbb megépíteni, még pedig az eszközölt számítás szerint 10 járműszélességben, melyhez még a híd szintjében elkerített pályán átvezetendő gyorsvasúti vágányzatot kell hozzávenni. E gyorsvasúti vonal Ujlakot és a Margitszigetet kötné össze a pesti lakóterületekkel, és a Nagykörúttal párhuzamosan a Keleti pályaudvar mélységében haladó vonalban. Ujlakon átszálló állomással érne a budai észak-déli vonalhoz, melyen át Óbudára lehetne eljutni, a Margitszigeten pedig szintén megállóval birna.

Csak ilyen módon lehetne az egyes sportalkalmak és a rendezendő ünnepi játékok hatalmas embertömegeit megfelelően elszállítani és ezáltal válnék lehetővé az olimpiai stadionnak a megfelelőbb helyen és környezetben, a margitszigeti esővizet átengedő kavicsos homokkal feltöltött ideális területen való létesítése. Ennek következtében az összes olimpiai versenyek a Margitszigeten volnának lebonyolíthatók, melyek a két hidon át gyalogosan, négy oldalról villamoson és autóbuszon, valamint egyéb járműveken, két irányból gyorsvasúttal és azonfelül a sziget mindkét oldaláról minden irányból hajókkal is megközelíthető volna. Ehhez még az a rendkívül nagy előny is járulna, hogy e terület igen közel van a város középpontjához, amellett azonban igen kitünő és a Duna völgye által mindig biztosított jó levegővel is rendelkezik. 

A hídépítések sorrendjét vizsgálva feltétlenül az északi híd építésének elsőbbségét kell megállapítanunk, mert a Ferenc József-hidat zsúfolttá tevő járművek, még pedig a személyautók és a könnyű teherautók, könnyen segíthetnek magukon, ha a 700 méter távolságra lévő és még jórészt kihasználatlan Erzsébet-hidat veszik igénybe.

Nem tehetik azonban ezt meg a Margit-híd könnyű teherautói, mert a legközelebbi és részükre szabad közlekedést biztosító Erzsébet-híd 2.6 kilométer távolságra van. Azonkivül a Margit-híd sokkal zsúfoltabb is és hosszúsága éppen kétszerese lévén a Ferenc József hídénak, kétszer annyi ideig is tartja fenn a hídon a normális forgalmat, melyhez még a híd közepén a villamos megállók és a Margitszigetre való behajtások miatti megállások is járulnak. Azonkívül a Boráros-téri híd túlsó oldalán még jelenleg nincs sűrűn beépült lakótelep, míg az északi híd akármelyik vonalában is sűrű lakó- és gyártelepek terülnek el. Mindezen érvek alapján elsősorban az északi hidat kell megépíteni és annak elkészülte után a délit. 


Az óbudai hídtervezet kibővítése és a gyorsvasút

Északon a Zsigmond-téri híd építésével nem érné késedelem az építkezés tényleges megindulását, mert a Hungária körúti híd dijnyertes hídtervei, a fentebb vázolt kiszélesítésekkel, közvetlenül felhasználhatók a Zsigmond-téri híd kiviteli terveinek elkészítésében. Ez esetben a két pályanyertes terv sokkal jobban fog érvényesülhetni is, mert elmaradnak az eredeti nívóban lévő gyorsvasúti vonal vasszerkezetei. 

Mert ha az Óbuda–Hungária-körúti híd díjnyertes tervét 10 járműszélességűre bővitjük a tervezett 6 járműszélesség helyett, és ha a kereszttartók hosszúságát nem akarjuk növelni, mivel az emeleti szintben haladó gyorsvasúti pálya miatt úgyis kell egy emeleti szerkezetet létesíteni, a hidat teljes emeletesnek kellene kiképezni. Ezáltal a két hídpálya közét a kereszttartókkal együtt körülbelül 10 méter magasságban a hídszerkezet kiképzésére lehetne felhasználni, mely így a szimpla hídnál jóval kisebb súlyú lehetne.

Egy járműszélességre 3 méter véve, 18 méteres hídpályaszélesség esetében, lent hat és fent négy járműpálya és az elkerített gyorsvasúti pálya férne el. Az emeleti része szolgáló feljárókat a hídfők előtt létesítendő tereken lehetne elhelyezni. A híd földszinti részén haladnának a lassabban járó teher, gyorsteher, a margitszigeti személyautó és a villamos forgalom, míg az emeleti szinten, melyet a margitszigeti leágazó közlekedés már nem zavarna, teljesen zavartalan gyors átmenőforgalom lebonyolítható.

Láthatjuk ebből, hogy ez az elrendezés egész új hídtervezési problémát nyújt, minek következtében erre egy teljesen új pályázat volna kiirandó majd alkalomadtán és a végleges hídtervezést ennek eredménye alapján kellene megejteni. A jelenleg lebonyolított pályázat igen szép nyertes terveit pedig a gyorsvasúti emeleti pálya elhagyásával, sokkal szebb és jobban érvényesülő módon lehetne a Zsigmond-téri híd számára felhasználni.
(Folytatjuk)

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A világ legnagyobb lövege A világ legnagyobb lövege
Ismét alkalmunk kinálkozik, hogy a hadászat teréről mutassunk be...
Magyar Olimpiász – küzdelem 1920-ért Magyar Olimpiász – küzdelem 1920-ért
A mult évben még csak vágy volt az 1920. évi magyar olimpiász,...
Vasas – WMFC 5:2 (1:1) Vasas – WMFC 5:2 (1:1)
A Latorca-utcai pályán 12.000 néző előtt játszotta a vasárnap...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
A fővárosi iskolákat bezárták egész februáriusra, mert nincs elég...
A Lánczhid A Lánczhid
Budapest csekély számú építészeti műremekei közt a Lánczhid...
A világnyelv A világnyelv
Egy nagyvárosi színház igazgatója Párisba rándult, hogy ott franczia...
A kemény telek ritkulása az utolsó ötszáz évben A kemény telek ritkulása az utolsó ötszáz évben
A meteorológiai kutatásnak egyik akadálya a hosszú időjárási...
Exminiszter a fegyházban Exminiszter a fegyházban
Nehány évvel ezelőtt aligha hihette Alberti, hogy a volt dán...
Funk birodalmi miniszter a valutapolitikáról Funk birodalmi miniszter a valutapolitikáról
Mialatt Bretton Wootsban angolszász valutaügyi értekezlet folyik,...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98