Dtum
Login with Facebookk
1933 | Augusztus

Harc az Északi tenger és az Adria között

A kereskedelmi tárgyalások, amelyeket Fabinyi miniszter Rómában az olasz kormánnyal folytatott, kiterjednek arra a lényeges kérdésre is, vajjon Magyarország külkereskedelmi forgalmának azt a részét, amelyet eddig túlnyomó részben az északi tengeri kikötőkön, elsősorban Hamburgon át bonyolítottuk le, mint lehetne Trieszten át vezetni s ez úton egyrészt ennek a nagy adriai kikötőnek a forgalmát emelni, másrészt azokért a gazdasági előnyökért, amelyeket Olaszországtól várunk, ezen a réven ellenértéket nyujtani.

Dollfuss osztrák kancellár római tárgyalásai az elsősorban álló politikai kérdéseken kívül szintén kiterjedtek erre a kérdésekre, mert az olasz kormánynak ma igen fontos érdeke fűződik ahhoz, hogy az Északi tenger és az Adria kikötői között kitört harcban Trieszt létfenntartásának a feltételeit megjavítsa. A harc nem mai keletű s a háború utáni első időkre nyúlik vissza, amikor a német kormányok részben tarifapolitikájukkal, részben a kikötői díjak leszállítása és a kikötői berendezések tökéletesítése útján igyekeztek a volt monarchia forgalmának tetemes részét a régi kikötőtől, Trieszttől, elhódítani. Ennek a korábbi küzdelmeknek egy megállapodás vetett véget, amelyben Hamburg és Trieszt fegyverszünetet kötöttek és egymás birtokállományát többé nem háborgatták. 

Az elmúlt félévben azonban ez a harc újból kiélesedett és pedig a lengyelek előretörése következtében, akik a Danzig mellett fekvő Gdingent, amely néhány évvel ezelőtt még nyomorult halászfalu volt, elsőrendű, modern kikötőnek építették ki. A mult év végén épült ki francia tőkével az az elsőosztályú és nyílegyenes vasútvonal is, amely a felsősziléziai lengyel ipar és bányavidékről Gdingenbe vezet. A lengyelek éles harcot indítottak a két hatalmas fegyver birtokában Hamburg ellen s a német nemzeti szocialista forradalom rendkivül kedvező alkalom volt arra, hogy mindazt a forgalmat, amely eddig a Közép-Duna vidékéről Hamburg felé irányult, elhódítsák. 

A cseh ipari kivitel legnagyobb részét sikerült Hamburgtól elragadniok, Bata egész exportja a kezükbe került, mert Oderbergtől lényegesen alacsonyabb szállítási dijakat engedélyeztek Gdingenig, mint a birodalmi vasutak a cseh határtól Hamburgig, ahol pedig a cseheknek a versaillesi szerződés értelmében a szabad kikötőzónájuk van. 

Ez év júliusában a lengyel vasutak és a gdingeni kikötő megbizottai megjelentek Bécsben s a nagy szállítócégeket igyekeztek rábirni arra, hogy tengerentúli küldeményeket a lengyel kikötőn s ne Trieszten át irányítsák, s olyan alacsony tarifákat ajánlottak fel nekik, amelyekkel sem az osztrák, sem az olasz vasutak nem tudnak versenyezni. Idáig Ausztria politikai rokonszenvből a német kikötőket támogatta, ámbár a Trieszten át vezetett kivitel az osztrák vasutaknak hosszabb szállítási szakaszt, tehát nagyobb kereseti lehetőséget biztosít. Viszont a német és osztrák kormány között tomboló politikai harc egyrészt megkönnyíti a lengyelek helyzetét, másrészt azonban előtérbe nyomul újból Trieszt, amely Ausztriának és Magyarországnak s az egész Közép-Dunának száz év óta a legfőbb kikötője. 

Természetes, hogy a trieszti útnak sem szabad lényegesen drágábbnak lennie, mint Gdingen felé irányuló kivitelnek, úgyhogy az olasz kormány vagy a vasúti tarifákat lesz kénytelen a lengyel tarifák mértékéhez képest leszállítani vagy úgy az osztrák, mint a magyar kormánnyal különleges megállapításokat kötni, hogy Trieszt forgalmát biztosítsa. Természetes azonban, hogy az olaszoknak a maguk részéről is bizonyos előnyöket kell nyujtaniok az osztrák fakivitelnek s a magyar búza- és cukorkivitelnek s ezen a réven került Trieszt a római gazdasági tárgyalások középpontjába. 

Reméljük, hogy abban a hármas harcban, amely Hamburg, Gdingen és Trieszt között kirobbant. Magyarországnak némi haszna lesz, ha egyéb nem, annyi, hogy mezőgazdasági kivitelünket Olaszországba növelhetjük azzal, hogy tengerentúli kereskedelmünket a jövőben Trieszten át bonyolítjuk le.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Husvét után Husvét után
A megfeszítettés után a feltámadás. Nagypéntek után a husvét, amikor...
Lányaim Lányaim
„Az értelmes olvasónak nem kell mondanom - írja Németh László a...
Elmúlt hetekből Elmúlt hetekből
A magyar értelmiség katasztrófája. Hatvany Lajos ezen a címen könyvet...
Ender megbizott miniszterelnök nem tudott kormányt alakítani Ender megbizott miniszterelnök nem tudott kormányt alakítani
Ender vorarlbergi tartományi főnök, akit Miklas elnök sürgönyileg 9...
Rövidek Rövidek
Az Asahi Simbun moszkvai tudósitója hosszabb cikkben foglalkozik az...
A BAK országos versenye – Budapest birkózó bajnoksága A BAK országos versenye – Budapest birkózó bajnoksága
A BAK bajnoki viadala meghozta végre az első jól megrendezett...
Japán tájékoztatás a katonai helyzetről Japán tájékoztatás a katonai helyzetről
Hirade kapitány, a császári tengerészeti főhadiszállás...
A delegácziók és a függetlenségi párt két pártja A delegácziók és a függetlenségi párt két pártja
A függetlenségi 48-as párt két része közt a szétválást még szélesebbé...
Szabó Miklós világrekordot futott 2000 méteren Szabó Miklós világrekordot futott 2000 méteren
Kitűnő rendezés mellett folyt le vasárnap délután a MAC szokásos őszi...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98