Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1934 | Október

Caracciola és Henne világrekordot javítottak a gyóni pályán!

Daytona Beach-en kívül ilyen sebességet sehol a világon nem futottak még

A kormányzó és sok ezer autós és motoros látogató nézte végig a rekorderek kísérteties száguldását Európa legtökéletesebb versenypályáján

Szelíd homokbuckák között húzódik végig a nemrég megnyitott Budapest-kecskeméti országút. A hófehér betonpálya nevezetes események színhelye volt vasárnap. Henne, Caracciola és Möritz, a három világhírű német bajnok motorkerékpáron, autón és háromkerekű szejklkaron rohamra indult a jelenleg fennálló világrekordok megdöntésére.

Mind a három kísérlet káprázatos eredményeket hozott: a régi világrekordok megdőltek és a gyóni betonpálya ezzel bevonult a történelembe.

Már reggel 10 óra körül hatalmas autótábor lepte el a kecskeméti országútnak 42 és 46-os kilométerkövek közötti része mellett a mezőt és a szántóföldeket. A garázsokból előkerültek a legócskább járművek is, a világrekord kísérleteknél mindenki jelen akart lenni, aki valaha benzint szagolt. A rendőrség olyan látványt ígért, amilyenre eddig Európában példa nem volt.

Tíz óra előtt néhány perccel a kormányzó is megérkezett két fiával Lencz Albin, a KMAC alelnöke kíséretében. Először a 42-es kilométerkőnél felállított versenydepónál szállt ki a kocsijából és ott hosszasan elbeszélgetett a versenyzőkkel, akik akkor már minden előkészületet megtettek a nagy küzdelemre.

Alig foglalta el helyét a kormányzó a számára felállított díszpáholyban, a megafón máris bejelentette, hogy az új gyóni betonpálya ma Európa egyetlen országútja, amely megfelel a világrekord kísérletekre előírt nemzetközi szabályoknak. Nyílegyenes, emelkedése sehol sem éri el az egy százalékot és sima, mint a tükör. Megtudtuk, hogy sebességi rekordkísérleteknek leszünk szemtanúi.

A versenyzők egy kilométer nekifutás után teljes sebességgel végigszáguldanak a következő kilométeren, ahol menetidejüket századmásodperces pontossággal lemérik, majd újabb egy kilométeres nekifutó után visszafordulnak, ellenkező irányban is lefutják a távot s a két menetidő középarányosa lesz a rekord – ha az lesz!

A végtelenbe fehérlő betonsík elvesző távolságából félelmetes morgás közeledik. A hang rohamosan erősödik, bőgéssé, súgó üvöltéssé fokozódik, s éles, magas hangon egyszerre felzendül a kompresszor idegtépő vijjogása.

Az úton őrjöngő sebességgel közeledik valami szürkén csillogó tömeg. Csontig ható bömböléssel villan el a nézők szeme előtt, hogy furcsa alakját a következő másodpercben már elnyalja a párás messzeség. Caracciola volt a Mercedes-gyár legújabb versenyautóján! Első útja csak olyan bemelegítés féle, visszafelé már lassan jön, alig 200 km az óránkénti sebessége.

Az első világrekord

A megafón tölcsérei még remegnek a hangvihartól, amely az előbb átdübörgött rajtuk, az emberek ezrei lenyűgözve állnak az élmény roppant hatása alatt, a beton még forró a halálos sebességgel rohanó pneumatik érintésétől, amikor a szpíker remegő hangja bejelenti az Európára szóló szenzációt:

Ernst Henne, a német világbajnok BMW-motorkerékpárján 16.62 mp alatt tette meg az egy kilométert és ezzel 246 kilométerre javította a szólógépek abszolút sebességi világrekordját.

Összeszorult torokkal állnak az úttest két oldalán az emberek. Még jóformán fel sem fogták, hogy mi történt, a tébolyult sebességgel száguldó embertárs még csak vízió volt, amikor már itt, a szemünk láttára, elérte azt a legnagyobb sebességet, amit ember eddig két keréken egyáltalán elérhetett.

 


Az izgalom tetőfokára lép, amikor bejelentik, hogy Henne a motoros világrekord után, most a 340 lóerős Mercedes-versenyautóval indul, hogy megdöntse a 247 kilométeres eddigi nemzetközi kategória-rekordot.

Akik ezt a most következő futamot látták, egész életükben emlékezni fognak rá. Az egyik irányból 290 km-es sebességgel száguldott el a félelmetes külsejű csukott versenykocsi. Mint valami tátott torkú ősszörnyeteg, úgy falta magába az utat…

Visszafelé jövet a kocsi felépítménye, a karosszéria felső alumínium része meglazult, Kétoldalt leszakadt, csak középen tartotta már néhány csavar. Az erős fémlemezt, mint vékony papírrongyot, lobogtatni, gyűrögetni kezdte a 300 km-es sebességgel szembeáramló orkán, a halálos csendben csak a gép fortissimója zúgott.

Hajszálon függött a versenyző élete. De Henne idegei ezt a próbát is kiállták. Bravúros hidegvérrel lassította le a gép sebességét, megmenekült.

A csukott kocsi, amelynek felső része csaknem teljesen levált, most már lassú tempóban vitte fel a depókhoz, ahol a szerelők egész serege nyomban hozzáfogott, hogy a sérülést helyrehozza.

Jön Caracciola!

Helyette most Caracciola szédül neki a pályának a nyitott versenykocsival. Észvesztő tempóban eszi a kilométert. Nem lehet leírni azt az érzést, amely elfogja az embert, amikor zsibbadt állkapoccsal, minden idegében megfeszülve, utána bámul a tűnő csodának.

Borzalmas és mégis olyan nagyon nagyszerű… Caracciola délután fél 5-kor először döntötte meg a nemzetközi rekordot. Átlagsebessége ekkor 288.9 km volt.

Órák múlnak. A várt világrekordok egy része megszületett. Henne tönkrement csukott versenyautójáról most lázas sietséggel szerelik le az áramvonalas karosszériát, hogy legalább, mint nyitott versenykocsi próbálja még egyszer megkísérteni a feladatot, amit a vasakaratú konstruktőr maga elé tűzött: túl a 300 km-en…

Közben néhány magyar versenyzőt indítanak. Egy magát megnevezni nem akaró sportember, N.N. álnéven, kék Bugatti gépjén végigsöpör a pályán. Öreg gép, alig ment valamivel többet a 180-as tempónál. Fitymálva néznek utána a kis franzstadti szerelő vagányok. Ezért igazán kár volt álnevet használni.

Azután motorosok jönnek. Ando és Kremm próbálgatják gépüket. Hiába. Közelébe sem jutnak a rekordoknak. Megint Henne indul. Ezúttal 500 km-es szólógépen. Egymás után ötször is végigszáguld a pályán. Csodálatos nyugalommal üli meg a félelmetes acélparipát, de a 220 km-es sebességénél nem tud többet kihozni gépével.

Estig hatszor futott neki és hatszor nem sikerült. Pedig csak hajszálon múlt a rekord, néhány tizedmásodperccel mindössze.

Újabb nemzetközi és világrekord!

Új hang vonít fel a pálya végén. Parányi, háromkerekű közeledik: Möritz 500 kcm-es DKW szejklkarja. A gyengébb idegzetűek elfordulnak, ezt már rossz nézni, fáj hallani. Mintha elátkozott lelkek kórusa vijjogna, borzalmas gyötrelemben, olyan ennek a parányi motornak az erőfeszítése. 150.90 km-re javítja a 130 km-es régi nemzetközi rekordot.

Alig jegyzik fel az időmérők a legfrissebb eredményeket, máris újabb szenzációja van a verseny utolsó félórájának. Henne 750 kcm-es oldalkocsis géppel fantasztikus tempóban zúdul végig a pályán. A hátborzongató rohanás a következő pillanatban már meg is hozza az eredményt: Henne megjavította az oldalkocsis motorkerékpár abszolút világrekordját is.

Alkonyodik. A közönség nagy észe már hazafelé szedelőzködik, amikor Caracciola a búcsúzó nappali világosság utolsó perceit még felhasználja arra, hogy kihozzon mindent abból a csodálatos gépóriásból, amelyet kezére, idegeire és mesteri tudására bízott a gyár vezetősége.

Egymás után lódul neki a fehér égő betonnak. Alig látni már, amikor az örömtől szinte reszkető hangon üvölti bele a magyar Alföld csendjébe és azon messze túl a megafón a világraszóló szenzációt: Caracciola gépe 317 km-es sebességgel felállította az új rekordot.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Ernst Henne Horthy Miklós kormányzó kipróbálja Henne oldalkocsis motorkerékpárját Caracciola 321 km-es országúti világrekordot ért el
HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Megjegyzések az ősszel rendezendő kis autoverseny feltételeihez Megjegyzések az ősszel rendezendő kis autoverseny feltételeihez
Április 23-iki számunkban dr. Kováts Elemér, a Magyar Automobil Club...
Az 1920-as olimpiász
1914. junius 20. – Kevesen vannak bizonyára közöttünk, akik még...
Baka gyerek haza ballag… Baka gyerek haza ballag…
Ez a czime Sas Náci legujabb baka-nótájának, melyben könnyekig...
A „sárkány”-tank A „sárkány”-tank
Angliában a salisbury-i síkságon nagy csatát vívtak az őszi...
Vasárnap elfogatóparancsot adtak ki Károlyi Mihályné Andrássy Katinka grófnő, ifjabb Szemző Gyula és Berény Henrik, az európai hírű zeneszerző ellen Vasárnap elfogatóparancsot adtak ki Károlyi Mihályné Andrássy Katinka...
A budapesti büntetőtörvényszék szombaton elfogatóparancsot adott ki...
Régi játékkártyák Régi játékkártyák
A tömegcikk korszakában minden könyvbarát szívét megdobogtatja az...
Trafikhiénák Trafikhiénák
Bemegyek a trafikba. Jól öltözött öreges ur áll mellettem, ki...
Elkobzott ujság Elkobzott ujság
A budapesti ügyészség a „Nap” czímű napilap augusztus...
A kávé A kávé
A kávé… Báró Orczy Lőrinc, a XVIII. század főuri költője még jó...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98