Dtum
Login with Facebookk
1938 | November

Ötvenéves az automobil

A távíró, a fényképezés, a villamos, a csárdás és a túróscsusza jubileumai után most az automobil jubileuma alkalmából adok történelmi visszapillantást.

1888-ban, ma ötven éve gurult végig pöfögve és szörnyű illatot árasztva az első automobil London uccáin. A gyalogjárók befogták az orrukat, köpködtek és káromkodtak. A káromkodást meghallotta az autó tulajdonosa is és rögtön megállapította, hogy az automobil olyan, mint a protekciói Csak azok szidják. akiknek nincs.

Pár évvel később Pesten is megjelentek az első autók, de nálunk inkább irigységet keltettek. A lóerőt jelző HP betűkből megállapították akkoriban, hogy az a „hadd pukkadjatok” rövidítése.

Az autóvezetők eleinte nem álltak hivatásuk magaslatán és a gyalogjárónak igen sok keserűséget okoztak. Egy ilyen újdonsült kocavezető egyszer majdnem elütött egy gyalogjárót, aki dühösen rámordult: - Hé, nem tud tülkölni? - Tülkölni tudok – felelte a vezető – csak vezetni nem.

1903-ban egy úriember beállított az autókereskedőhöz: - Két hete egy automobilt vette itt és akkor megígérte, hogy minden törött részt pótolni fog. - Úgyvan, kérem. Mivel szolgálhatok? - Adjon nekem két kulcscsontot, egy új orrcsontot, négy fogat a feleségemnek és egy új nyelvet.

1910-ben bepólyázott fejjel, felkötött karral, mankóra támaszkodva bicegett be egy úr a kávéházba. Képzeljétek panaszkodott egy sofőr áprilisi tréfát csinált velem. Az útkereszteződésnél jobb karját tartotta ki és balra fordult be.

1915-ben már taxik szaladgáltak Pest uccáin. Egy ilyen taxiba beszállt egy úr a mennyasszonyával.  Az úr halkan odaszólt a sofőrnek, hogy lassan hajtson. Tudom én azt, kérem - mosolygott diszkréten a sofőr, sokszor vittem én már a hölgyet.

1922-ben az autobuszok is megjelentek. Akkoriban történt, hogy egy úr orvosságot vett a gyógyszertárban és a gyógyszerész figyelmeztette, hogy az üveget használat előtt jól fel kell rázni. Felesleges legyintett az úr, autóbuszon megyek haza.

Ugyancsak akkoriban jegyezte fel valaki, hogy azért van olyan sok lelketlen ember Pesten, mert az autóbusz mindenkiből kirázta a lelket. 1923-ban a tőzsdei konjunktúra szép napjaiban csaknem minden tőzsdejátékosnak saját autója volt. Esetleg több is. Egy ilyen szerencséskezű urat figyelmeztetett a felesége, hogy új autóra van szüksége.

- Már megint – szörnyűködött a férj. – mi történt azzal, amit tegnap kaptál. - Elromlott a dudája. A szép konjunktúra már elmúlt, jött a csúf konjunktúra. 1926-ban két letört úr sétált a Körúton. Az egyik minden uccakereszteződésnél megállt, nagyon sóhajtott és kinyújtotta a karját. - Mi ez? – érdeklődött csodálkozva a másik. - Ez maradt meg az autómból.

Akkoriban határozták meg a legbölcsebben, hogy mi a különbség a konjunktúra és a dekonjunktúra között. - Konjunktúrában saját autóján jár az ember egy idegen nővel, dekonjunktúrában idegen autón jár a saját nejével. Hogy a saját autó áldását a középosztály is élvezhesse, a gyárak később olcsó kisautókat kezdtek gyártani. A kisautók egyre kisebbek lettek és a kisautóviccek egyre hülyébbek. 1930-ban valaki kisautót vásárolt és a gyár a vicc szerint félévi jótállást vállalt, hogy az autó a mosásban nem fog összemenni.

1937-ben megállt egy kisautó a benzinkút előtt és tulajdonosa féldeci benzint és egy gyűszűnyi olajai kért. - Igenis - hajlongott a benzinkutas, - és egy sóhajtást nem parancsol? - Sóhajtást? Minek? - A pneumatikba.

Legújabban az áramvonalas kocsik divatoznak. Áramvonal elől, áramvonal hátul. Valaki a napokban így szólt egy áramvonalas kocsi gazdájához: - Szép, szép ez a kocsi, de az ember sohasem tudja, hogy hol az eleje és hol a hátulja. - Maga hólyag felelt, fölényesen a tulajdonos, ahol a tyúkom cigarettázik, az az eleje.

És ha már benne vagyunk a jubileumokban, emlékezzünk meg Tóni bácsiról is, aki éppen ma lett száz éves. Valaki megkérdezte tőle, hogyan érte el ezt a szép magas kort, mire Tóni bácsi ravasz mosollyal felelte: - Úgy, hogy az első ötven évben még nem voltak autók és az utolsó ötven évben nem mentem ki az uccára.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Automobil Automobil a századfordulón Az uj hadi-automobil A legujabb amerikai automobil
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Az értékesített szemétdomb (folytatás)
A fahamu nagy mennyiségű hamuzsírt (kalium-carbonat) tartalmaz, mely...
Lakoma a halottaknak Lakoma a halottaknak
A kínaiak hite szerint a jó embernek még holta után sem kell...
A felvidéki lakosság tiltakozik a cseh megszállás ellen A felvidéki lakosság tiltakozik a cseh megszállás ellen
Magyarország felvidéki lakossága gyülést tartott vasárnap délután a...
A tótok és a kiegyezés A tótok és a kiegyezés
A választások révén szerephez jutott tót néppárt érzi, hogy politikai...
Vasárnapi győzelmével és hétfői döntetlenével a Hungária nyerte a húsvéti serleget Vasárnapi győzelmével és hétfői döntetlenével a Hungária nyerte a...
A tradíciókhoz méltóan sikerült a húsvéti serlegmérkőzés. Budapesten...
Az úszólápok Az úszólápok
A zsombék mellett az úszószigetek és „lebegő"-lápok keletkezése...
Rákosi Jenő Rákosi Jenő
A magyar nemzeti évezredes történelmében sohasem volt olyan nagy...
Babits Mihály és Dantéja Babits Mihály és Dantéja
1912-ben kezdett bele végleges elhatározással a Divina Commedia...
Vizi czipő Vizi czipő
Mangold Gusztáv, a balatonvidéki kör násznagya, ki már régen...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98