Dtum
Login with Facebookk
1939 | Július

Mi fáj Kassának

A Felvidék és Kárpátalja problémáinak a megoldása szinte emberfeletti terhet ró a felelős tényezőkre. Hónapokba tellett, amig az igények és érdekek áttekinthetetlen sűrűjében ki lehetett jelölni a józan, reális megoldás csapásait. A különleges viszonyok azonban különleges intézkedések szükségességét igazolták. Teleki Pál gróf miniszterelnök, aki rendkivüli elfoglaltsága közepette állandóan, igen behatóan foglalkozik a Felvidék és Kárpátalja ügyeivel, lehetővé tette, hogy a legfontosabb, a legsürgősebb kérdések tisztázása a szokásos bürokratikus út kikapcsolásával, a jólbevált tárcaközi eljárás révén jusson közelebb a végleges döntéshez.

Zsindely Ferenc miniszterelnökségi államtitkár
hatáskörébe tartozik az e célra alakított tárcaközi bizottságok jelentéseinek a felülvizsgálása és a szükséges intézkedések elrendelése. Valamennyi minisztérium kiküldte a képviselőjét a tárcaközi bizottságban, amely egységes szempontok szerint igyekezett sorrendbe szedni a Felvidék alapvető szükségleteit, problémáit. Elsősorban a hazatért terület gócpontjainak a helyi problémáival foglalkozott a tárcaközi bizottság.

Alapos munkát végzett a bizottság Kassán,
ahol valóban a súlyos kérdések egész sora vár megoldásra. Át kell alakítani Kassa eddigi forgalmi berendezkedését. Uj személy- és uj teherpályaudvart kell építeni, mert a jelenlegi nem felel meg a felfokozott forgalomnak. Ez a kérdés azonban elválaszthatatlanul összefügg a Hernád szabályozásával. A szabályozás az ármentesítő társulat feladata lenne. A Hernád azonban annakidején kimaradt a vízszabályozási törvény felsorolásából. Most a törvényt módosítani kellene ahhoz, hogy a Hernád szabályozása a szokásos úton megtörténjék. Uj felvételi épület és műhely céljára közel egymillió pengő államvasúti beruházásra lenne szükség.

A kassai üzletvezetőséget,
mint értesülünk, felállítja az Államvasút, de a terv megvalósítására csak 1940-ben kerül sor. A kassai gazdasági akadémia tervét információink szerint elejtették, mert fontosabbnak mutatkozik, hogy a középfokú gazdasági oktatást arra alkalmas, nagyszabású tanintézet keretében vezessék be Kassán.

A város fejlődését nagy mértékben akadályozzák
a belső városrészben lévő, mezőgazdasági célú területek. Ezeknek a felszabadítása sürgősen megtörténik. A katonai épületek elhelyezésének a kérdésében is reformokra van szükség. Elképzelhető, hogy a csehek ebben a kérdésben nem túlságosan méltányolták a város eminens érdekeit. Kassa kórházügyeit is teljesen új alapokra kellene helyezni. A városnak van színháza, de se hangversenyterme, se táncterme, se előadóterme nincsen.

Sok szép új középülettel gazdagodott a város, de a jelenlegi városháza nem felel meg a célnak. A város szívében kellene felépíteni az új városházát. Kassán remélik, hogy OTI vagy MABI kölcsönnel megvalósíthatják ezt a tervet. Vásárcsarnoka nincs Kassának és ugyancsak sürgős szükség van modern, új vágóhíd megépítésére. A város szélén fekvő szegénynegyed lakótelepei egyáltalán nem válnak a cseh rezsim dicsőségére. Sem ez, sem az ú. n. cigánynegyed a „tábor” nem tartható fenn tovább. Arról nem is szólunk, hogy Kassának egyáltalán nincs korszerű sportpályája. Sürgősen restaurálni kellene a világhírű kassai dómot. A kassai vízvezeték rendezésére 50.000 pengő kellene, 100.000 pengőből pedig a Csermely-patakot kellene szabályozni. A tervek készen vannak, de a helyzet az, hogy erősebb felhőszakadás már árvizet okoz Kassa egy részében.

Megilleti Kassát, hogy az ország elsőrendű városainak
kijáró figyelemmel kisérjék a problémáit és Szegeddel, Debrecennel, Péccsel helyezzék egy sorba. Az intézkedések sürgősségét pedig egyetlenegy szám mindennél erősebben alátámasztja: közel 4000 munkanélkülit hagyott örökül a cseh potemkin demokrácia, abban a városban, amelynek ezidőszerint 60.000 lakosa van.

A kassai postapalota elsőrangú,
a rendőrség és a csendőrség elhelyezése kifogástalan, de a bírósági épület nem felel meg a modern követelményeknek. Még számos szociális és kulturális problémával foglalkozott a tárcaközi bizottság. A kassai utak átépítésére 850.000 pengőt szán a magyar kormány. A csehek építettek egy vasúti hidat, amelynek egyik oldalra sincs semmiféle összeköttetése. Most megépítik ehhez a kapcsolatot. Megszüntetik a forgalmi törést is, amelyet a kelet felé irányuló forgalomban a sátoraljaújhelyi két-három órás várakozások okoznak.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A német császár az orosz és a japán hadseregről A német császár az orosz és a japán hadseregről
Sok szó folyt mostanában az egész európai sajtóban a német császár...
Korcsolyázás Korcsolyázás
A korcsolyázás egyike azon ritka sportoknak, mely túlzottan (pedig a...
Razzia a VII. és VIII. kerületben Razzia a VII. és VIII. kerületben
Szombatról vasárnapra virradó éjszaka a rendőrség nagy razziát...
A zsidó becsület bemocskolása címén elitéltek egy szabadkai...
A szabadkai Szlobodna Vojvodina című lap nagy cikkben számol be...
A dr. Richter-féle háziszer A dr. Richter-féle háziszer
A dr. Richter-féle Liniment. Caps. Comp. ( Horgony-Pain-Expeller)...
Újra feszült a helyzet a Balkánon
Bizonyos feltünést keltettek a miniszterelnöknek és a honvédelmi...
A Cardiff City nyerte az Angol Kupát A Cardiff City nyerte az Angol Kupát
Cardiff City – Arsenal 1:0 (0:0) Az 52-ik kupadöntő nagy...
BTC. – NSC. 4:0 BTC. – NSC. 4:0
Azok, akik kemény küzdelmet vártak a két csapat találkozásától,...
Történelmi lelet Budán Történelmi lelet Budán
A budavári koronázó Mátyás-templom előtt levő terület szabályozásával...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98