Dtum
Login with Facebookk
1940 | December

A légigyalogság

Bármilyen különösen hangzik is ez az elnevezés, a mostani háborúban - miután már tengerészgyalogság eddig is volt, - megjelentek a légiúton harcterükre szállított csapatok is. Harcoló csapatok lehető leggyorsabb szállítására, még hozzá az ellenség hátában való kirakására, a mai modern csapatszállító-repülőgép kiválóan alkalmasnak ígérkezett. A légi nagyhatalmak közül Németország és Oroszország voltak az elsők, amelyek ilyen irányú szervezéssel megteremtették a légi csapatszállítás előfeltételeit.

A légigyalogság vagy a repülőgép leszálláséval kerül a földre, vagy mint az ejtőernyő-ugrásban különlegesen kiképzett ejtőernyősvadász, működési területe fölött a szállító-repülőgépből kiugorva jut oda. A repülőgép tehát csak mint szállítóeszköz játszik a légigyalogság harcaiban szerepet és lehetővé teszi azt, hogy erős, harcra önállóan bizonyos ideig alkalmas kötelékeket vigyen át az ellenséges arcvonalak mögé. A „függőleges átkarolást” lehetővé teszi.

Norvégiában, repülőgépen szállított csapatokkal sikerült a legfontosabb repülőtereket meglepetésszerűleg elfoglalni, mielőtt az angolok odaérhettek volna. Az angolok Oslo irányába tervezett előretörését pedig egy aránylag kis létszámú ejtőernyős vadász-csoport hiúsította meg. Narvik hős védőinek két hónapos nehéz harcát csak az tette sikeressé, hogy a német hadvezetőség légiúton szállított csapatokkal egészítette ki állandóan az ott harcoló hegyicsapatokat, sőt élelmiszerellátásuk és lőszerutánpótlásuk is légiúton történt: A légigyalogság és a légicsapatszállítás tehát Norvégiában teljesen megállta a helyét, az ott szerzett tapasztalatok alapján került a nehéz nyugati harcokban sokkal nagyobb méretek között alkalmazásra.

A hollandiai és belgiumi légigyalogsági harcokról és azok átütő sikeréről már sokat írt a sajtó, mert az ottani alkalmazásuk sikere messze túlnőtt a norvégiai méreteken. Hollandia gyors megszállása és a belga erőd vonal áttörése körül a siker oroszlánrésze a légigyalogságot és az ejtőernyős vadászokat illeti. A sorra kerülő angliai támadásnál a legnagyobb védelmi előkészületeket az angolok a légigyalogság ellen teszik.

A légigyalogság válogatott csapat, oda a katonák önkéntes jelentkezés útján jutnak és különleges kiképzésben részesülnek. Kiképzésük számos alapvető fontosságú részletét a háborús helyzetre való tekintettel homály fedi. A hollandiai bevetésnél bebizonyosodott, hogy a katonák nemcsak a terepen folyó, hanem a városi uccai harcokra, sőt a háztetőkön való előretörésre is kiképzést kaptak és különleges felszerelésük van.

A légigyalogságot a csapatszállító repülőgépek, amelyekben rendszerint 16 katona van felszereléssel, vagy kb. 2 tonna súlyú hadianyag, a kijelölt repülőtéren, amelyet már előzetesen biztosítottak, ejtőernyős vadászok rakják ki. A korahajnali vagy estiszürkületi órák a legalkalmasabbak erre. A kirakott csapat felszerelése és az egyes részlegek összeállítása sokféle. A légigyalogság könnyű, páncéltörő ágyúkkal, aknavetőkkel, lángszórókkal, robbantószerekkel, nehéz és könnyű géppuskákkal, golyószórókkal felszerelve, motorkerékpárokkal, sőt kis harckocsikkal megerősítve kezdi meg nehéz és gyakran önfeláldozó harcát az ellenség hátában.

A légigyalogság felderítői, rohamosztagai: a vakmerő ejtőernyős vadászok, akik a kiszemelt és birtokba vett ellenséges területen már előzetesen kiugrottak a szállítógépeikből, sőt már ugrás közben megnyitották géppisztolyaikkal a tüzet az őket felfedező és ellenük harcoló ellenséges csapatokra. Ugrás közben másodpercenként 5 méter sebességgel esnek, tehát oly sebességgel érnek a földre, mintha valaki egy elsőemeleti ablakból ugranék az uccára, persze ejtőernyő nélkül. Ezer méterről kerek három perc alatt érnek földre.

Ugrás közben vagy földreéréskor köd- vagy füstfejlesztő vegyiszerekkel teszik magukat láthatatlanná. Földet érve, gyorsan leoldják magukról ejtőernyőiket, harcrendben csoportosulnak parancsnokuk körül és megkezdik feladatuk végrehajtását. A rotterdami és a Maas-hidak környékén végrehajtott ejtőernyős harcokról még sokat fog a katonai irodalom és a hadtörténelem írni.Magukra hagyva harcolnak s csak légi úton egészítik ki őket és pótolják a hadianyagukat. Ez a harcuk addig tart, amíg a földi gyorsanmozgó csapatrészek közelükbe érnek és őket felváltják. Ez lehet néha 1-2 nap, de voltak csapatok, amelyek 5 napig harcoltak teljesen egyedül az ellenség hátában.

A légigyalogság csapategységét, amelynek ereje kereken ezer fő, a szervezetszerűleg odatartozó felszereléssel együtt 155 csapatszállító repülőgép tudja rendeltetési helyére szállítani. Gépenként két tonna teherbírást számítva, ez összesen 310 tonna súlynak felel meg. A szállítórepülógépek a csapatok kirakása után nagyrészt visszatérnek. A gépeknek csupán kis hányada marad ott, továbbá az összekötőszolgálatra és felderítésre szolgáló kisebb gépek. Ejtőernyős vadászok kihelyezésénél az egész szállítórepülőgéppark visszatér.

A légigyalogság szállítását vadászrepülőgépek vagy rombolók biztosítják, nehogy légitámadás következtében a csapatok rendeltetési helyük elérése előtt szenvedjenek veszteségeket. Német harceljárás szerint a kirakó vagy kiugró ejtőernyős csapatok földreszállásának idejében zuhanóbombázógépek vagy alacsonytámadást végső harcigépek, az ellenséges földi ellenállást lekötik, illetve megbénítják, amíg a szállított csapatok harchoz felfejlődnek.

Az ejtőernyős vadászok szervezése német és orosz minták után ma már a többi hatalmaknál is erőteljesen folyik és főleg Olaszországban halad erős tempóban. A légigyalogság alkalmazása tudniillik mindenfajta területen lehetséges, tehát a gyarmati háborúban is. Csak nagy mocsarak, lakatlan sziklás területek jelenthetnek erészben akadályt.

Egyik Tamás

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Milliós jutalom kisgazdáknak Milliós jutalom kisgazdáknak
Akármilyen meglepően is hangzik, de sok kisgazda milliós jutalomban...
Leo Janacek Leo Janacek
Hatvkankét éves volt már, amikor a legvigasztalanabb, a...
Az angol és a magyar atletikai rekordok. Az angol és a magyar atletikai rekordok.
Az angol és a magyar atletikai bajnokságok lezajlása után...
A német kartelpolitika új útjai A német kartelpolitika új útjai
A nemzeti szocializmus és a háborús gazdálkodás lényeges változásokat...
Reng a föld, a vándorszeizmográf Reng a föld, a vándorszeizmográf
A földrengéstudományban régi tapasztalat, hogy a földrengések...
A hang nélkül működő puska A hang nélkül működő puska
Rövid idő előtt nálunk is bejárta a napilapokat az a hir, hogy az...
Pofozkodás a tőzsdén Pofozkodás a tőzsdén
Grosz Imre az ismert tőzsdebizományos, akit legutóbbi zavarából a...
200 sorrentói gitáros ünnepli Olaszországban Zerkovitz Bélát 200 sorrentói gitáros ünnepli Olaszországban Zerkovitz Bélát
Egy fiatal pesti műépítész huszonöt év előtt a sorrentói...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98