Dtum
Login with Facebookk
1943 | Március

Lányaim

Németh László könyve – Turul

„Az értelmes olvasónak nem kell mondanom - írja Németh László a Lányaim előszavában -, hogy e cikkek nem szülői dicsekvések; lányaim, amíg írok róluk, csak három gyermek - a gyermekek millióiból…. Azt adom tovább, ami ifjan megejtett, (s most mondom: jó volt, hogy megejtett) apaság, szülőség tőrbe csaló boldogságát.”


Ez az apa azonban orvos is, kitűnő író, nyugtalan; bírálószellem: a kis testeken, melyeket gyengédséggel von magához, az örökléstan törvényeit tapogatja; az elfogulatlanságért a kritikus felel, ő megszokta, hogy hitét tegye fel az igazságra és a jó mértékre. Az írónak jutott feladatul, hogy azt a gyerekszobai melegséget, amely írót és olvasóját átjárja - valóban meleget lehelő mondatokra bízza. Mégsem ezeken múlik, hogy a Lányaim több a lírai kitérőnél Németh László sokrétű életművében, s az önvallomásnál is nyitottabb boltozatú.

 

A könyvben hempergő négy kedves, mulatságos, villódzó kis lény valóban szerényen csak „tárgyául” szegődött a szülői boldogságnak, s önmaguk helyett az apát avatják írása hőséül. „Ahol megfordultunk - írja Németh, - mint édes ragályt terjesztettük a gyermek utáni vágyat”, - ez bizonyára így igaz, de ezt a vágyat, ilyen átható sugárzást az embert formáló anyagok közül csak a leglényegesebbek lökhetnek ki magukból. Németh László apasága - alapvonás. Átüt valamennyi írásán.

 

Néha csak mondatnyi rést szakít rajtuk, máskor két gondolatjel közt két szónyi beszúrás. Kényszere ez, vagy írói fogás? Talán Thomas Manntól leste el: a szellem testen-kívüliségéből vissza-visszalátogatni, ha csak percekre is, a magánügy hazai tájaira, s a két szint különbségével, mint képen az előtérbe helyezett alakkal, éreztetni a távlatot. De ez a módszer Németh Lászlónál egészen sajátos: a messziség arányában sűrűsödik az „én”, s a hazanéző már a küszöb táján első személyéhez többesszámot ölt.


Az új kötet Őskutatás gyermekekben című fejezetében mondja: „Mindnyájan úgy indulunk neki a világnak, mintha szentivánéji hóbortul csinálták volna. Az embernek talán nincs is más dolga a földön, mint a maga összenyírt természetét valóban egy természetté olvasztani”. Hány ellentétet forral és hevít ő is önmagában: „a költő hányódása a literátorban – „urbanitás” és „népiség” – „híg” és „mély” - a gyors siker s a siker szétszaggatása...” - ezt mind ő vallja magáról. S nem említi a leglényegesebbet a már megvívottat, a tolsztoji harcot. Az Ember és szerepben beszélt róla, amikor a házasság küszöbén megszabta élete arányait; regény és darab hordozták ki, gondoljunk csak például a Bűnre.

A szerzett javak, a társadalmi felelősség, mohóságunk és nemességünk összeférhetetlenségéről van szó. Nincs nyugtalanabb, mohóbb, érzékenyebb, harcosabb és sértődöttségéiben következetlenebb íróink Németh Lászlónál; de a Lányaim mintha megcáfolná jelzőinket: ez az író igazán, mélyen, tisztán apa, s apának lenni: türelem, hűség és teljes alázat. Hány gyerek sínylette meg, hogy apja alkotó volt: a művet illető önkénnyel és igényességgel gyötörte korccsá. Németh Lászlónak eleme a vita, de az apa nem száll vitába azzal, amit a véletlen nyírt össze „viccként” gyerekeibe. „Magda minta gyerek - írja kedvencéről, - de az emberek nem nagyon szeretik. Az emberek, azt hiszem, később még kevésbbé fogják szeretni.

 

Én azonban ebben a sok, félig-meddig ellenszenves tulajdonságban valami nagyon nekem tetszőt látok bontakozni. A közöny: tartózkodás. A hűtlen utazó-ösztön: tartomány a lelkében, melybe nincs bejárás. Akarnok, tehát lesz akarata. Rátarti, tehát nem osztja szét magát...” Mi makacsodik ezekben a sorokban? Annak vállalása, ami másokat taszít: a szeretet optimizmusa és önfeláldozó hűség Ha van kétségbevonhatatlan írói alkat, Németh Lászlóé az; termékenység és tömörség megférnek egy fedél alatt.

 

A papír amúgy melegében felszívja mindén indulatát. De apának is teljes, igazi alkat. A két hónapos tehetetlenül fekszik a testét körülvevő végtelenségben, a váladékaitól átázott vászonneműn, mint hetvenkétéves halódó dédanyja. Az apa felsóhajt: „Az ötödik gyermek válik el előttem a Világtengertől és sosem jutott rá időm ezt a kiemelkedést megfigyelni és leírni. Kata is három hónapos már s egy Ibsen tanulmányhoz gyűröm a Császár és Galileabelit...”

 

De a három hónapos kislány is nagy tanulmányt kap, kézmozgás, sírás, figyelem, nevetés, akarat alcímekkel, ahogyan az Ibsen tanulmányba is belelopózhatott valami a Katát pólyázó fészekmelegből. Mert Katát is, mint minden emlőn csüggő kis életet sajátos testiség véd és borít. S ennek a couleur locale-nak - íróink közül - éppen Németh László az igazi festője. Asszonyfigurái - akár a németalföldi portrék nőalakjai - majdnem mindig az anyaság méltóságában állnak elénk. Regényeiben az erotika a kétágyas szobáé. Nincsenek meddő asszonyai. Mint a kodex-iniciálék szentjei templomot, ők bölcsőt tartanak tenyerükön. Amikor Németh László a szülőség öröméről ír, kikevert színeihez keres motívumot.


Valamennyi könyvénél azt éreztem: az író körül soha nincs teljes magány. Mint csigához a háza, fölébenőtt a családi boldogsága. A Lányaimban írja: „Ági itt vibrál a dolgozószoba levegőjében; munka közben is szorongás fog el, ha a légfűtés aknája, mely a gyermekszobából a szelídebb neszt is lehozza, huzamosabban nem ad felőle hírt...”

 

De ez az út visszafelé is járható. Amikor a haldokló gyerek ágya mellett (Ember és szerep) a lélek „glikogén-raktára” kimerül, a megbénult apán az író kerekedik felül. A megrázó halál és a temetés után Kazinczy levelezését olvassa, s alig hat hét alatt három nagyobb tanulmánya jelenik meg... Van-e Németh Lászlóra jellemzőbb mondat? „Ha Magdára nézek, arra gondolok, hogy pontosan akkor fogant, amikor a legkedvesebb írásom”.


Aki ennyire elválaszthatatlanul apa és író, mindenestül lép be lányai világába. Az új könyvben az apáé az elsőség, ami eddig csak átcsillámlott, most szélesen szétömölhet, - meleg, tiszta fénye van a Lányaim-nak. Igen, mindannyian összefogtak a szeretetben: az író, az orvos, a tanulmányok elemzője, a lélekismerő, a Tanu és a Válasz ötletes nevelője, a kritikus, a szellem világutazója. A gyerekszoba, amelybe belépünk, szinte fizikai, máskor meg kémiai szertárra alakul, minden játék titokban kísérlet is. S mintha ennek a gyerekszobának falai tükörből volnának, a benne nyüzsgőket egyszerre többfelől vetíti elénk. Sohasem tudhatjuk: a gyerek vizsgázik-e vagy vizsgáztatja a világot. Mit szemez ki Petőfi verseiből két olvasni tanuló kislány?

 

Az elbeszélő verseket Ucó érzelmesebb, ő a leírók közül a Tiszát is szereti. A játék a nevelőből ötletet csihol ki; - egy kiadó felhasználhatná - a „Gyermekek Petőfije, szerkesztette két Petőfi-olvasó kislány”. Arany Toldija nehezen csúszik, de habzsolják a balladákat. A hétévesből egy ebéd alatt váratlanul kétszáz sornyi-hibátlan Macbeth-idézet buggyan ki. Megkapjuk hozzá az arckifejezést a hanghordozást. a mosolyt, - Ucó portréján új szín csillan lel: tehetségé: De fontosabb az összegezés, amit a könyv tanul a gyerektől: „A mai tankönyvek és kiadók hazugsága, hogy a gyerekek és felnőttek közé egy gyermekirodalmat kell tólni”.


De tovább folyik a játék, s most valóban a gyerek - a romlatlan olvasó - a bírája á könyvnek. Tolsztoj, igen, ő azoké, akik a „szívükkel olvasnak”. A vers természetesebb táplálék, mint a próza: Az ember tömör olvasmányokra születik. Ezek a felismerések hallatlanul kedves kis történetekből pattannak ki. A könyvről a gyerek vall, a gyerekről a könyv. Akár a táncoló pároknál, hol emez, hol amaz fordul felénk.

 

Ez a nyüzsgés - hullámzás; százfelől befújó léghuzat villantja fel a gyerekszobában a tágabb világ fényeit. Már messze járunk: a meséknél tartunk. A nagy népek meséje világmagyarázat a mithosztól elszakadt mese ősmesereceptek és szedett-vedett motivumok keveréke. A gyerek két énekével olvas és figyel: a fülével és a szemével, - őt csak a mithosz fonhatja be. Ez a mithosz feltámasztható a magyar népmeséből is. S rögtön kész a terv: milyen legyen az igazi magyar meséskönyv.


S végül - mégis ez a legszebb sugárzása a könyvnek - négy remek kis portré nevet ki belőle. A könyvben növik ki az öntudatlanságot, a járórácsot és az első diákéveket. De addig, hány kedves kis „lárvát” vetnek le. „Ök hónapról-hónapra változnak - halljuk az írót. - ha útról hazajövök, három új gyerek áll előttem, mintha csak egy név, meg valami kis illatszerű fellegecske vándorolna át egymástól nagyon is különböző alakú-mozgású testeken”. Egy-egy szerencsés szóval tűhegyre tűzi a levetett lárvát. S az a fátyolszerű fellegecske is sűrűsödik.

 

Magda, Ucó, Ági színváltó létükben is összhangzatok. Sajátosságok eltűnnek, s egyszer csak ismét itt vannak, de tótágast állnak bennük. Ucó változékony kedély, napjában tizenötször is sírvafakad; egy évvel később ez az érzékenység Ucóban humorrá fanyarodik; önmagát gúnyolja s azt a kiváltságos jogot nyeri, hogy bohócként feleseljen, amikor szülei megintik. A változón át fűzni az állandó fonalát - ezt a feladatot Németh László - remekül oldja meg; portréi teljesednek, gazdagodnak, mélyülnek s megőrzik hajlékony körvonalaikat. Gyöngyházfényük van, mintha egy hártyán csillognának át, ez a hártya a gyermekkor még le nem hántott burka. De a fényjáték ellenére sem édesek ezek a portrék.

 

Nem, valóban nem szülői dicsekvések. – az író kimond minden kellemetlent. De mintha a későbbi jellem éppen a kevésbbé tetszetős vonásokból ágaznék ki. A már-már kíméletlen jelzőt sajátos báj feledteti. Az alaphang érdes, de lassan harmóniába bomlik. A „halszemű” Ucónak nincs egyetlen finom vonása. „de föl-fölcsavar a bőre mélyén egy villanykörtét, a dől belőle a fény”. Több a szépnél: fényforrás.


Kitűnő szavak, jelzők, mérték és arány, megfigyelések bősége, kis történetek (mint a jó fényképek - bravúros „kivágásban”), végtelen biztonság a jellemzésben, elfogultatlanság, minden elítélő szót átjáró melegség - ezekből szövődik a Lányaim varázsa. S egy új adományt csillogtat meg: a humort. Könnyedsége a fölényes felkészültségé. Fénnyel telített könyv. Olyan önkéntelen, mint egy vers. „Gondról, virrasztásokról, koporsókról nincs benne szó.” Titka: az öröm, amely terjeszteni igyekszik magát.

Kádár Erzsébet

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98