Dtum
Login with Facebookk
1943 | Szeptember

Így ürítik ki Berlint!

Helyszíni beszámoló az asszonyok és a gyermekek eltávolításáról


A Das Reich legujabb száma "Utazás a biztonságba" címmel és "A veszélyeztetett városból a felvevő- gauba" alcímmel egész oldalas riportot közöl Berlin kiürítéséről.


Valahányszor egy- egy vonat kigördül drága terhével a pályaudvarból- írja a német lap- rengeteg integető marad vissza. A férfiak bucsuznak asszonyaiktól és gyermekeiktől. Egyelőre még alig néhányan tudják, hol fogják őket elszállásolni és milyen lesz uj életük. Utolsót integetnek a zsebkendők. A férfiak megkönnyebbülten lélegeznek fel és visszatérnek a mindennapi munkához, most azonban a gyermekekért való aggódás nélkül. Amikor a berlini gauleiter röplapját egy nap becsúsztatták az ajtó alá, megkezdődtek a fejtörés és az előkészület feszült napjai. Tulajdonképpen az elhatározás maga volt a legnehezebb. Minden egyéb, a poggyászkérdés, a kijelentkezés, a cipekedés a pályaudvarhoz, a sorban állás, a roham a vonatra nem volt olyan rossz, mint azt az ember egy négymilliós városban elképzelte.


A poggyász- és a csomagforgalom egyes berlini pályaudvarokon a tavalyihoz képest megkétszereződött, sőt megháromszorozódott. A hordárhiányon katonák. Hitler- ifjak, vasuti tanoncok és külföldi munkások beállításával segítettek. A Friedrich - strassei pályaudvaron van például egy hordárosztag, amelynek minden tagja idősebb 60 évesnél. A poggyászfelvevő pénztárak egész éjjel nyitva vannak, ugyhogy a ravaszabb berliniek az utolsó földalattival mennek ki éjfél után vagy pedig a legelsővel hajnalban. Ezekben az órákban olyan gyorsan elintézik az embert, mint békében, de napközben is ritkán kell tovább sorba állni, mint egy órát. A kiürítés első napjaiban azonban természetszerűen itt- ott hosszabb várakozási idők is előfordultak.


A legegyszerűbb a poggyász szállítás az NSV, a nemzeti szocialista közjóléti intézmény különvonalain, amelyek azonban teherpályaudvarokról indulnak. Kissé körülményes ide eljutni, de ezekben a napokban a rendőrség nem vette nagyon szigoruan a taxikorlátozást. Egyébként a szomszédok is kisegítik egymást lovaskocsival, taligával és kerékpárral. A pályaudvaron ki- ki maga helyezheti el a poggyászát. Egy 12- 14 személykocsiból álló szerelvényhez öt- hat teherkocsit kapcsolnak. Ez mind megtelik poggyásszal. Ezek a különvonatok elsősorban anyákat és gyermekeket szállítanak. Áldott állapotban levő asszonyok és szoptatóanyák részére külön kocsikat állítottak be. Az utazás ingyenes. Természetesen csak bőröndöket vihet az ember magával, butorok és egyéb berendezési tárgyak számára nincs hely.

Így is rengeteg bőrönd, láda, kosár, teknő, ágy és gyermekkocsi halmozódik fel a pályaudvaron egy- egy különvonat indulása előtt. Soha ennyi iskolatáskát, ennyi játékbabát és Teddy- mackót egy csomóban nem lehetett látni! A sínek között a gyerekek homokvárat építenek. Egy kislány mesekönyvet olvas és közben az anyák gondterhesen beszélgetnek a jövőről. Ki fog az otthonmaradó férjnek főzni Mi lesz a lakással? Mi lesz a butorral? Vajon visszajutnak-e valaha is Berlinbe? Valaki azt a hírt terjeszti, hogy az üresen maradt lakásokat azonnal lefoglalják. Nagy a rémület, amíg az utazásvezető meg nem nyugtatja az asszonyokat.


A vonat kis késéssel begördül. A férjek vitézül harcolnak minél jobb helyért, de kiderül, hogy nem érdemes, marad még üres ülés is. Azután jön a bucsu, sok könnyel, sok tréfával és azután "rögtön írj!" - felkiáltásokkal Mégis ez a bucsu más, mint a többiek, ez valami uj, nem vakáció, nem önkéntes lemondás a megszokottról, nem ragyogó kezdet. De mindenkit megvigasztal a gondolat: ha az ellenség halált és pusztulást szór a városra, ezek a gyermekek már nem lesznek ott.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Repőlégépszállító hajók Repőlégépszállító hajók
A világháború és az utána megtett kisérletek megmutatták, hogy a...
A szegedi kézfogás és – ami előtte volt A szegedi kézfogás és – ami előtte volt
A „Szabad Nép” vasárnapi számában Révai József cikkét...
Millerand és Paty du Clam Millerand és Paty du Clam
Franciaországot elhatározottan üldözi a végzet. Amikor arról van szó,...
A kormánybiztos közbejöttével megszervezett testületekre bízták Nagy-Budapest tüzelőszerellátását és szállítását A kormánybiztos közbejöttével megszervezett testületekre bízták...
Nagy érdeklődést keltett a hivatalos lap legutóbbi két közlése,...
Eltemették a magyar Hiszekegy költőnőjét Eltemették a magyar Hiszekegy költőnőjét
Vasárnap délben tizenkét órakor helyezték örök nyugalomra Papp-Váry...
Csaba -  Wass Albert regénye Csaba - Wass Albert regénye
Milyen szomorú regény, - már az első kortyban ezt érezzük, s...
A Herzl-vonósnégyes második estje
Bajos volna eldönteni, hogy egy kamarazene-társaság működése mikor...
Megint magas a kalap! Megint magas a kalap!
Sokat beszéltünk és irtunk tavaly a magas kalapokról. Most megint...
Shakespeare a szerelemről Shakespeare a szerelemről
A „Romeo és Julia” előadásáról beszámolva első szavunk Kosztolányi...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98