A francia parfőm alkonya
A francia parfőmipar a harmadik köztársaság idején jutott különös fejlődéshez és a század végén gyártmányait már a világ minden pontján ismerték. Ekkor már finom szintétikus parfőmöket is készítenek, az illatok skálája végtelennek látszik. Később még kedveltebbé válnak a francia parfőmök és egyre újabb nevek és illatok vonják magukra a figyelmet.
A mostani háború előtt 320 parfőmgyáros látta el a fogyasztást és nagy mennyiséget szállított külföldre is. Legtőbbjüknek Páris környékén volt a gyára. A parfümüzletekben ma alig van parfőm. Az üveg vitrinekben, ahol azelőtt remekül csiszolt üvegekben a legfinomabb illatszerek csillogtak, most főképpen pudereket, szájvizeket, ruzsokat és hasonló cikkeket látni. Csak itt- ott van egy-egy üveg parfőm.
- Rendeléseimnek csak ötödrészét kapom meg- mondja kérdésemre az egyik kereskedő- Tíz vevőm közül csak háromnak tudok illatszert adni, a többit üres kézzel engedem el. Képzelheti, mit éreznek a párisi nők, akik azelőtt a legfinomabb, legjobb parfőmök között válogathattak…
- Tulajdonképem milyen okok idézték elő ezt az állapotot?- kérdeztük a parfőmgyárosok szindikátusának elnökétől, Paul Auziére- től.
- A nyomorúságos helyzetnek a fő oka az alkohol és egyes zsíros anyagok hiánya, amelyek pedig feltétlenül szükségesek a modern parfőmök gyártásához. Gyárosainknak még ma is nagy készleteik vannak különböző eszencekből, virágkivonatokból. Azt azonban a háború kitörésekor nem láthattuk előre, hogy a két legfontosabb alapanyag idővel mennyire megfogyatkozik.
Alkohol nélkül nincs kölnivíz, levendulavíz, nincs jó parföm. Lanolin, glicerin is szükséges anyagok, ezek nélkül sem boldogulunk. Különösen nélkülözhetetlenek ezek az anyagok arckrémek, kézfinomítók és egyéb kozmetikai cikkek készítéséhez. Az alkohol és zsíros anyagok mellett másodrendű probléma az üvegek, a csinos dobozok, a dekoráció kérdése, pedig ezeknek a beszerzése, illetve kiállítása is meglehetős nehézségeket jelent.
Sok a parfőmgyáros, hogy munkásait foglalkoztassa, kénytelen olyan cikkeket is gyártani, amelyek ettől a szakmától távol állanak. Így például bőrtárgyakat, táskákat, cigarettatárcákat és hasonlókat. De ez is ideiglenes megoldás, mert ma minden téren olyan nagy az anyaghiány, hogy kérdés, meddig tudja a parfőmgyáros ilyen módon vállalatát üzembe tartani…
Ilyen a helyzet ma a világhírű francia parfümök frontján. A vigasztaló csak az - mondja Auziére úr-, hogy ezek a nehéz idők csak a háború végéig tarthatnak. S ha majd visszatér a béke, a francia parfőm ismét elfoglalja régi helyét a világban és a nők szívében…
D.B.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!