Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1901 | Január

Problémák az Adria tengerhajózási vállalat körül

A képviselőházban az „Adria” tengerhajózási társasággal kötött szerződés beczikkelyezése adott alkalmat hosszas és izgalmas vitákra. A szerződés újabb előnyöket és pedig husz évre kinyujtva biztosít az említett társulatnak; s az a kérdés, vajjon ezekkel az előnyökkel kellő arányban állanak-e a társulat által tett szolgálatok, jogosult vita tárgyát képezheti. Ha ezek az alapjukban tisztán üzleti természetű viták a politikai térre is átjátszódnak, annak oka az, hogy egész sora a képviselőknek ül az „Adria” igazgató-tanácsában s ennélfogva ez az egész ügy szorosan kapcsolatos az épen most napirenden levő összeférhetetlenségi kérdéssel.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Adria Rt.
Lóczy István

Az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Részvénytársaság, Fiume

Miközben Fiumében kiépítették a hajózás műszaki feltételeit, létre kellett hozni azokat a vállalatokat is, amelyek magát a forgalmat megszervezték és lebonyolították. A komolyabb fejlődés lehetőségét az Adria Rt. megalapítása biztosította. Ez valójában egy angol-magyar közös hajózási vállalat átszervezését jelentette, amelyet követően a társaság a magyar államtól úgynevezett járatsegélyt kapott. Ez egyfajta állami hozzájárulás volt a megállapodásban megnevezett hajók konkrét útjainak költségeihez, és csak erre lehetett felhasználni. Nagyobb fejlesztést így ez a támogatás nem tett lehetővé, és ha valamelyik hajóval történt valami, még pótolni sem lehetett. Pedig történtek katasztrófák: 1882-ben elsüllyedt a társaság Szapáry nevű hajója Írország vizein, és a teljes személyzettel együtt eltűnt a Deák nevű gőzhajó is.

1891-ben Baross Gábor miniszter helyezte új alapokra a magyar tengerhajózás, és ezzel az Adria Rt. állami támogatását. Ez már lehetővé tette a hajópark bővítését, és a részvénytársaság rövidesen 15 nagyobb hajót állított üzembe. A századfordulón a társaságnak jelentős része volt a kivándorlók Amerikába szállításában.

A részvénytársaság a magyar hajózás meghatározó szereplője maradt egészen 1920-ig, amikor a békeszerződések merőben új helyzetet teremtettek, és az Adria Rt-t felszámolták.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Cikk-ajánló
Ahol kétmillió autó és tizezer autóbusz szalad éjjel-nappal Ahol kétmillió autó és tizezer autóbusz szalad éjjel-nappal
A 600 városból és községből alakitott London óriási forgalmát részben...
Magyar futballtragédia a bécsi Hohe Wartén Magyar futballtragédia a bécsi Hohe Wartén
Lehet-e valami szomorúbb látvány, mint nézni a nemzeti válogatott...
Letartóztatták Prónay Pál alezredest, a „Szálasi- partizánok” vezérét Letartóztatták Prónay Pál alezredest, a „Szálasi-...
Hurokra került Prónay Pál ny. Huszárezredes is, a 19-es 20-as évek...
Abessziniai lakodalom Bécsben Abessziniai lakodalom Bécsben
Érdekes eseménynek volt a színhelye a bécsi vadászati kiállítás...
Az orosz szent zsinat sötét titkaiból
Világszerte meglepetéssel fogadták azt a hirt, hogy a nagy orosz...
Elnökválasztás előtt a Gyáriparosok Országos Szövetsége Elnökválasztás előtt a Gyáriparosok Országos Szövetsége
Ez a pozició nemcsak a magyar gazdasági életben, hanem az egész...
Az antant tervezése 1916-ra Az antant tervezése 1916-ra
1915. decemberében az antant országok hadvezetése Franciaországban...
Repülőgépek távolsági rekordja Repülőgépek távolsági rekordja
Bert Hinckler megdöntötte az úti repülőgépek távolsági rekordját....
Magyarországon a Photomaton Magyarországon a Photomaton
Az autó a közlekedés lényegét változtatta meg, éppen úgy, mint a mozi...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98