Dtum
Login with Facebookk
1901 | Január

Problémák az Adria tengerhajózási vállalat körül

A képviselőházban az „Adria” tengerhajózási társasággal kötött szerződés beczikkelyezése adott alkalmat hosszas és izgalmas vitákra. A szerződés újabb előnyöket és pedig husz évre kinyujtva biztosít az említett társulatnak; s az a kérdés, vajjon ezekkel az előnyökkel kellő arányban állanak-e a társulat által tett szolgálatok, jogosult vita tárgyát képezheti. Ha ezek az alapjukban tisztán üzleti természetű viták a politikai térre is átjátszódnak, annak oka az, hogy egész sora a képviselőknek ül az „Adria” igazgató-tanácsában s ennélfogva ez az egész ügy szorosan kapcsolatos az épen most napirenden levő összeférhetetlenségi kérdéssel.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Adria Rt.
Lóczy István

Az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Részvénytársaság, Fiume

Miközben Fiumében kiépítették a hajózás műszaki feltételeit, létre kellett hozni azokat a vállalatokat is, amelyek magát a forgalmat megszervezték és lebonyolították. A komolyabb fejlődés lehetőségét az Adria Rt. megalapítása biztosította. Ez valójában egy angol-magyar közös hajózási vállalat átszervezését jelentette, amelyet követően a társaság a magyar államtól úgynevezett járatsegélyt kapott. Ez egyfajta állami hozzájárulás volt a megállapodásban megnevezett hajók konkrét útjainak költségeihez, és csak erre lehetett felhasználni. Nagyobb fejlesztést így ez a támogatás nem tett lehetővé, és ha valamelyik hajóval történt valami, még pótolni sem lehetett. Pedig történtek katasztrófák: 1882-ben elsüllyedt a társaság Szapáry nevű hajója Írország vizein, és a teljes személyzettel együtt eltűnt a Deák nevű gőzhajó is.

1891-ben Baross Gábor miniszter helyezte új alapokra a magyar tengerhajózás, és ezzel az Adria Rt. állami támogatását. Ez már lehetővé tette a hajópark bővítését, és a részvénytársaság rövidesen 15 nagyobb hajót állított üzembe. A századfordulón a társaságnak jelentős része volt a kivándorlók Amerikába szállításában.

A részvénytársaság a magyar hajózás meghatározó szereplője maradt egészen 1920-ig, amikor a békeszerződések merőben új helyzetet teremtettek, és az Adria Rt-t felszámolták.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Zsellér (Barátság) nyerte a repülőversenyt, Nagy Béla BRE a pontversenyt Zsellér (Barátság) nyerte a repülőversenyt, Nagy Béla BRE a...
Csütörtökön délután, az elmaradt magyar-francia válogatott...
Hatalmas küzdelemben megérdemelten győzött a jobb erőben lévő Vasas Hatalmas küzdelemben megérdemelten győzött a jobb erőben lévő...
Vasas – Ferencváros 2:1 (1:1) Sűrű sorokban özönlik a közönség...
Ma kerül forgalomba a billiós bankjegy Ma kerül forgalomba a billiós bankjegy
Az új billiós bankjegyek, amelyeknek aláírói Oltványi elnök, Ullmann...
Flettner hajója Flettner hajója
A világháború olcsóvá tette az emberi életet és megdrágította a...
Az ifj. Halász Zsiga - emlékverseny Az ifj. Halász Zsiga - emlékverseny
Vasárnap délelőtt és délután a Műegyetem vívótermében bonyolította le...
Meghalt a madárvédelemben Meghalt a madárvédelemben
A földmívelési miniszter szigorun eltiltotta az erdei éneklőmadarak...
Miért sírnak sokat a csecsemők? 1. Miért sírnak sokat a csecsemők? 1.
Dr Bielick Ákos egyetemi magántanár, gyermekorvossal beszélgettünk...
Csillagképek a nép képzeletében Csillagképek a nép képzeletében
A régi ember magamagának volt a csillagásza. A fejlődés kezdetén a...
Hogyan dolgoznak a szárnyas hadseregek? 2 Hogyan dolgoznak a szárnyas hadseregek? 2
A bombavetők legfélelmesebb légi ellenfelei a fürge és gyors...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98