Dtum
Login with Facebookk
1901 | Január

Problémák az Adria tengerhajózási vállalat körül

A képviselőházban az „Adria” tengerhajózási társasággal kötött szerződés beczikkelyezése adott alkalmat hosszas és izgalmas vitákra. A szerződés újabb előnyöket és pedig husz évre kinyujtva biztosít az említett társulatnak; s az a kérdés, vajjon ezekkel az előnyökkel kellő arányban állanak-e a társulat által tett szolgálatok, jogosult vita tárgyát képezheti. Ha ezek az alapjukban tisztán üzleti természetű viták a politikai térre is átjátszódnak, annak oka az, hogy egész sora a képviselőknek ül az „Adria” igazgató-tanácsában s ennélfogva ez az egész ügy szorosan kapcsolatos az épen most napirenden levő összeférhetetlenségi kérdéssel.

Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Adria Rt.
Lóczy István

Az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Részvénytársaság, Fiume

Miközben Fiumében kiépítették a hajózás műszaki feltételeit, létre kellett hozni azokat a vállalatokat is, amelyek magát a forgalmat megszervezték és lebonyolították. A komolyabb fejlődés lehetőségét az Adria Rt. megalapítása biztosította. Ez valójában egy angol-magyar közös hajózási vállalat átszervezését jelentette, amelyet követően a társaság a magyar államtól úgynevezett járatsegélyt kapott. Ez egyfajta állami hozzájárulás volt a megállapodásban megnevezett hajók konkrét útjainak költségeihez, és csak erre lehetett felhasználni. Nagyobb fejlesztést így ez a támogatás nem tett lehetővé, és ha valamelyik hajóval történt valami, még pótolni sem lehetett. Pedig történtek katasztrófák: 1882-ben elsüllyedt a társaság Szapáry nevű hajója Írország vizein, és a teljes személyzettel együtt eltűnt a Deák nevű gőzhajó is.

1891-ben Baross Gábor miniszter helyezte új alapokra a magyar tengerhajózás, és ezzel az Adria Rt. állami támogatását. Ez már lehetővé tette a hajópark bővítését, és a részvénytársaság rövidesen 15 nagyobb hajót állított üzembe. A századfordulón a társaságnak jelentős része volt a kivándorlók Amerikába szállításában.

A részvénytársaság a magyar hajózás meghatározó szereplője maradt egészen 1920-ig, amikor a békeszerződések merőben új helyzetet teremtettek, és az Adria Rt-t felszámolták.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Kereskedelmi szerződésünk Romániával Kereskedelmi szerződésünk Romániával
A Romániával kötött kereskedelmi szerződést, melyet 1909 április...
Bolgárok és görögök gyűlölködése Bolgárok és görögök gyűlölködése
Bulgária több városában véres tüntetések voltak a görög lakosság...
Megkötötték a nemzetközi buzaegyezményt Megkötötték a nemzetközi buzaegyezményt
Augusztus hó 25-én – szokatlanul rövid tanácskozás után –...
Két rövid hír külföldről Két rövid hír külföldről
Angliában mindent a közvélemény irányít. Midőn Aston Villa megverte a...
A Nobel-dij nyertesei A Nobel-dij nyertesei
A stockholmi svéd Tud.-Akadémia a chemiai díjat PREGL FRIGYES gráci...
Bretting hősi halála Bretting hősi halála
Bretting, Németországnak leghíresebb uszója, a magdeburgi "Hellas"...
Megalakul az MTK labdarúgó szakosztálya Megalakul az MTK labdarúgó szakosztálya
Az MTK, a Magyar Testgyakorlók Köre a magyar sport egyik legrégebben...
Bogdanovics patriarka tragédiája Bogdanovics patriarka tragédiája
Eddigelé ki nem derített rejtélyes esettel áll szemben a hatóság,...
A resiczai sztrájk A resiczai sztrájk
Magyarországon ritka a nagy ipartelep. A legtöbb munkást a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98