Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1905 | December

Víz alatt járó hajók

A magyar-osztrák haditengerészet, a külföld példája után indulva, mihamarább búvárhajókkal szaporítja flottáját.

Amit Verne Gyula képzelete, mint fantasztikus álmot varázsolt elénk, azt megvalósította a legridegebb realista: a haditengerészet. Megalkotta a víz alatt járó hajót, de nem azért, hogy a világgal meghasonlott lelkeknek, bujdosó remetéknek otthont teremtsen, hanem, hogy ellenség úszó várainak, a büszke Góliátoknak halálhozó Dávidot állítson útjokba.

Az első tenger alatt járó hajót a XVIII. század végén építette Bushnell Dávid. Lehet, hogy az ő nevéről nevezték el Dávidnak e naszádot, de bizonyos, hogy ez igénytelen kis alkotmányra, melyet feltalálója nagy dolgokra tartott hivatottnak, jellemzően találó ez elnevezés.

Ez is maradt a neve a búvárhajónak sokáig.

A múlt század elején még játékszernek tekintették, de az amerikai polgárháború már ráterelte a szövetségesek figyelmét és bizonyos, hogy ostromló hajóhaddal szemben már használták is a búvárhajót.

Az első sikert az 1863.-iki év hozta. Ekkor a New Ironsides nevű hajót támadta meg és süllyesztette el egy víz alatt járó naszád. E siker hatása alatt egy újabb hajó épült, ez azonban három szerencsétlen támadási kísérletével csak a saját legénységét pusztította el, az ellenségben kárt nem tett.

Ezzel vége volt a hajók szereplésének. Nehezen elérhető célt is tűztek maguk elé, mikor arra törekedtek, hogy az ellenség hajójához egész közel férve, ott robbanó aknát helyezzenek el.
A víz alatt járó hajó eszméjét azonban egészen sohasem ejtették el. Tulajdonképpen ennek fejlődése, folytatása Whithead generális találmánya, a torpedólöveg.

Ez nem más, mint egy kis búvárhajó, melyet gép hajt, kormányoz, irányít, és amely felrobban, ha szilárd testhez ütközik. Ember természetesen nincsen rajta, hanem úgy lövik ki a hajó irányító csövéből, akár az ágyúgolyót az ágyúból. Mivel azonban útját sűrűbb anyagban -vízben, nem pedig levegőben kell megtennie, hosszabb távolságot csak úgy futhat be, ha a kilövés után még külön e célra szolgáló gépezet is hajtja.

Ezt a feladatot oldja meg a Whitehead torpedó, melynek eszméje negyven évvel ezelőtt magyar földön született meg és testet öltött, mikor a fiumei gyár megalakult, hogy e torpedók gyártását megkezdje. Azóta az egész világ torpedó-szükségletét majdnem kizárólag e magyar gyár fedezi.

Vajon nem csodálatos-e, hogy mi, akiknek a flottája messze mögötte marad a nagyhatalmak hajóhadának, e találmánnyal nemcsak ellátjuk az egész világot, hanem egyszersmind megszabtuk vele minden haditengerészet fejlődésének útját és irányát?

Nagyon hasonlít sorsunk magának Whitehead-nek az életéhez. Nem volt tengerész ember és a legzseniálisabb tengerésztalálmány az ő nevéhez fűződik; jámbornak, istenfélőnek ismerték és a legöldöklőbb hadi szerszámot ő adta a békétlenkedő világnak.

A torpedónak átalakító szerepe volt a hadihajók fejlődésére. A gyorsjárású torpedónaszádok, melyeknek olyan veszedelmesen fontos szerep jutott az utolsó háborúban is, e lövegeknek köszönhetik létüket.

Feladatuk abból áll, hogy a nagy hajókhoz lőtávolból férkőzzenek, és mielőtt amazok észrevennék őket, rájuk küldjék a víz alatt járó torpedót.

A tengeri háború legnehezebb és legkockázatosabb vállalkozásainak osztályosa a torpedónaszád. Ha nem sikerül észrevétlenül az ellenség közelébe jutnia, akkor a nagy hajó ágyútüze pillanat alatt elsüllyeszti a gyenge kis naszádot. Ha pedig odaférkőzött, ha torpedóját ellőtte is, még mindig kérdés, hogy idejekorán el tud-e menekülni a megtámadott nagy hajó tűzvonalából?

Találnia kell, halálos zavarba kell hoznia az ellenséget, hogy gyors futással visszatérhessen sajá thajórajához, vagy a kikötőbe.

A tengerészkatonáknak mindenütt nehéz, fáradtságos a szolgálata, de sehol sem veszedelmesebb, mint a torpedó-hajón. Ezt tudják is, méltányolják is a feljebbvalói, és úgy kényeztetik a legényeket, hogy a saját bevallásuk szerint, még - civilnek sem lehet jobb dolga náluknál.

De a támadások veszélyes voltát is igyekeznek csökkenteni. Ezerféle a praktikája annak, hogy a naszád miképpen kerülhet észrevétlenül az ellenség közelébe. Rendszerint éjjel támadnak; szürkére festik az amúgy is alacsony hajó oldalát; eltakarják az exponált kéményeket, szóval megtesznek mindent, hogy a naszád elkerülhesse az ellenség figyelmét.

Ezek a maszkírozó kísérletek az idők folyamán szinte öntudatlanul oda vitték vissza a hajóépítőket, ahonnan magának a torpedólövegnek az eszméje kiindult: a víz alatt járó hajóhoz.

A múlt század közepén még nem vált be e hajótípus, mert az ellenséghez túlságosan közel kellett férnie, hogy benne kárt tehessen. Ma már olyan víz alatt járó lövegünk van, amely elvisz két kilométer távolságra, és így megóvja a búvárnaszádot attól, hogy a nagy hajó közvetlen közelébe menjen.

De ennél a távolságnál mindenesetre jobban megközelíti az ellenséget, mert a torpedócélzás bizony nem könnyű mesterség, az elhibázott lövés pedig drága portéka: körülbelül tízezer korona az ára.

A múlt század 90-es éveiben újra nagy hévvel fogtak a búvárhajók építéséhez. A modern technika fejlettsége és a régi kísérletek tapasztalatai megkönnyítették a szakértők dolgát, úgy hogy ma már e hajók a tökéletesség igen magas fokán állnak.

Az alámerülés úgy történik, hogy e célra szolgáló tartályokba vizet bocsátanak, mi által a naszád súlya növekszik, tehát süllyedni kezd. A süllyedés fokát a bebocsátott víz mennyisége állapítja meg, tehát ez tetszésünk szerint szabályozható.

A legénység tartózkodási helye, a gépterem, és az egész járható hajótest hermetikusan van elzárva, úgy hogy oda víz be nem hatolhat. Levegőt sűrített állapotba visznek magukkal és ez a készlet elegendő akkor is, ha 2-3 óra hosszat marad a hajó a víz alatt.

A külvilággal a látókészülék, az omniskop köti össze a parancsnokot. Egy vastag üvegcső, mely egyrészt fölülemelkedik a víz színén, másrészt lenyúlik a parancsnoki toronyba és a benne elhelyezett üveglencsék segítségével, föltárja az egész láthatárt.

A búvárhajók rendszerint csak olyan mélyre buknak alá, hogy az omniskop felső része künn marad a vízből. Amerikában azonban már tovább mentek; ők leereszkednek a tenger fenekére, ott kerekekre állítják a hajót, és úgy hajtják előre, mintha valami óriási automobil volna.

Ezt pedig nem azért teszi a yankee, mert minden áron felül akarja múlni a mi haladásunkat, mert a búvárhajónak így hasznát veszi nem csak háborúban, hanem békében is. Végigkutatja óriási távolságon a partokat, és kiemeli elsüllyedt hajók kincseit, a háborúsdival pedig csak úgy mellesleg foglalkozik.

<<
<
1
2
3
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A búvárhajó kilövi torpedóját Búvárhajó a víz alatt Búvárhajó részben alámerülve Búvárhajó a víz felszínén Torpedónaszád a tengeren
HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Az olasz gépfegyver Az olasz gépfegyver
Az elmult napokban hire jött annak, hogy az olasz hadügyminiszter...
Ide az órát…. Ide az órát….
Az alábbi kis történetet mesélik Budapesten, lehet, hogy nem igaz, de...
Tisza Kálmán otthon Tisza Kálmán otthon
Igénytelen egyszerűségben múltak a napok Geszten a generális felett....
Művészeink műtermében Művészeink műtermében
A Vasárnapi Újság már régibb idő óta, de különösen az utóbbi években,...
Földalatti élet Budapesten 1. Földalatti élet Budapesten 1.
A nagyvárosok kanálisait valami romantikus titokzatosság veszi körül....
Mi újság?
Hírek, érdekességek a tudomány ésa etchnika...
A Testvériség súlyemelő versenye A Testvériség súlyemelő versenye
Sulyemelés Budapest bajnokságáért Pehelysuly. 1. Kraut András...
Budapesti sportkiállítás Budapesti sportkiállítás
Mult számunkban foglalkoztunk már azon nagyszabásu programmal, melyet...
Mussolini megbotlott egy holttestben és elbukott Mussolini megbotlott egy holttestben és elbukott
A duce hetek óta alig mozdul ki palotájából és nemigen mutogatja Róma...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98