Dtum
Login with Facebookk
1906 | Február

„Székesfővárosi közlekedési vállalat”

E jól megválasztott hangzatos cím alatt működik évek óta egy vállalat, mely a főváros legnagyobb forgalmu s más közlekedési vállalatok által is használt utakon végig baktatja közlekedési eszközeit. 

Elve: nagy forgalmat csinálni, óriási haszon mellett a részvényesek javára, s főleg agyonsanyargatni azokat a páriákat, kik lelki és testi szenvedések mellett kénytelenek alamizsna számba menő fizetés mellett éjjel nappal fáradságos és keserves munkával a vállalat érdekében dolgozni. 

Lapunk mind eddig a lehető legnobilisebb hangon foglalkozott az ügykörébe tartozó vállalatok működésével azok érdekeit – a közjó érdekében – mindenkor felkarolta és tőle telhetőleg támogatta. Eddig még nem szakítottunk szolid irányzatunkkal, mert nem akartuk magunkat az esetleges igazságtalanság vádjával illetni. Ez egyszer azonban kénytelenek vagyunk a lehető legnagyobb mértékben felemelni tiltakozó szavunkat. 

Hogy e vállalatnak szálítási tarifája milyen magas azt nem bántjuk, mert azt a fővárossal egyetértőleg állapították meg.
De igen is, ki kell a legenergikusabban kelnünk az ellen, hogy alkalmazottaikat oly silányan fizetik. Már pedig a részvényeseknek kiosztott nagy dividenda absolute nem képez enyhítő körülményt a kocsivezetők és kocsisok gyatrán való fizetésére. 

A székesfővárosi közlekedési vállalat évek óta óriási haszonnal dolgozik.
S ez nem az igazgatóság vagy ügyvezetőség érdemének tudandó be, amiről bizonyára ők is megvannak győződve. Mi elsőrangú közérdeknek tartjuk azt, hogy lapunknak – mint közlekedési lapnak a hasábjain szót emeljünk ugy az esetleg megzsarolt munkaadók, mint a rosszul és méltánytalanul dotált alkalmazottak érdekében.

A szegény alkalmazottak s különösen a kocsisok és kocsivezetők fáradságos munkájából szedi meg magát a vállalat, melynek közegei naponta 14 mondd tizennégy óráig szakadatlanul a munkába kell hogy legyenek. 

A kocsis reggel 4 órakor már az istállóban van s éjjel 11 és 12 óra között szabadul el onnan.
Akkor is még rendbe kell hozni a lovakat – mert hisz előbb a ló jön s aztán csak Ő – s a midőn már félig összerogy, megengedik neki hogy néhány órára pihenésre térjen, ha ugyan megvan neki a rendes pihenője. A fizetés 1 frt 20 kr, mely egy néhány év mulva 1 frt 40 kr, emelhető, mert ez a legnagyobb fizetés azok részére, kik már évek óta törik magukat a vállalat érdekében. Tehát meg kell öregednie míg eléri az 1 frt. 40 kr napdíjat.

Van e mellett még külön jutalmazása is mert a társaság 14 óránál tovább is igénybe veszi e szegény embereket, s minden további óráért még nagy kegyesen 10 krt adnak nekik. Alkalmam volt ugy esti fél 11 óra körül egy kocsis mellett ülni az ő közlekedési ládáikon, s igazán mondhatom a legnagyobb megbotránkozással láttam, hogy az a szegény kocsis összefagyva félig lecsukott szemekkel megtörve, hajtotta a befogott 3 gebét.

A mikor megkérdeztem tőle, hogy mi a baja, fájdalmasan felelte, hogy bizony megtöri őt ez a kegyetlen kenyér.
Egész nap a járomban s ha dél alatt kis meleg levest ennék – ha ugyan jut levesre ebből a fizetésből – nem ehetik , mert alig van néhány percnyi ideje erre.

De ez még hagyján!
Két három heti időközben az ügyvezetőség ad a kocsisnak és vezetőnek egy napi pihenési időt – mert hisz az állat is pihen némelykor nem a maga jóvoltából, - de ezt a pihenési napot nem azért adja, mert kötelessége volna az agyonhajszolt emberekkel szemben méltányosságot gyakorolni, hanem azért, hogy azt az 1frt.20 krt, megtakarítsa mely a kocsisnak jár, miután szabad napon a kocsis nem kap alamizsnát illetőleg fizetést. 
Az alkalmazottak tehát huzzák az igát folyvást, míg megtörnek s minden más munkára képtelenek lesznek, s a mikor már nem birják tovább, „mehet!”
Kiteszik az utcára nyomorultan nyomorúsággal koldusnak. Hát még a kocsi vezető. Milyen sorsa van annak. Felháborodás vesz rajtam erőt , a mikor ezekre a szegény emberekre gondolok, a kiknek korrareggeltől késő estig, esőben fagyban szélben állniok kell azon a kocsin a mely még a lelkét is kirázza az embernek, nem is beszélve arról, hogy a kocsi olaj lámpái míly egészségtelen gőzt fejlesztenek. S aztán az a felelősség, mert ha csak egy hatossal téved vagy rossz hatost kap , mily nehezére esik annak megtérítése.

Egyelőre elég ennyi!
Kötelességünké tettük egyelőre a nyilvánosság elé lépni, miután minden igyekezetünk oda irányulván hogy a szegény alkalmazottak sorsán valamit segítsünk. Felhívjuk tehát a székesfőváros intéző köreinek figyelmét az állapotokra. De nem mulaszthatjuk megjegyezni azt sem hogy reméljük, hogy felszólalásunknak meg lesz a kellő foganatja a társaság igazgatóságánál is amelytől jogosan várhatjuk ez anomáliák rövid időn belül való megszüntetését. 

G – J.

<<
<
1
2
3
>
>>
Megosztás:
Szerkeszt?ő kommentár
Dividenda
Szabóné Fricska Anna

A dividenda gazdasági életben a részvények után járó osztalék latin eredetű neve.
Az összetételben az absolute a jól fizető (teljes, tökéletes) osztalékra utal.


A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Az ingyen kenyér boltja előtt. Melegedés az utcán
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98