Dtum
Login with Facebookk
1906 | Február

A „Caronia” gőzös

A „Caronia” gőzös, mely e napokban indult el Fiuméból Amerikába, a legnagyobb vizi járművek egyike, melyek valaha szeldelték a habokat. Tudvalevő, hogy a mi korunkat megelőzőleg csakis a rómaiaknak voltak óriási nagyságú hajóik.

Olyan hajókat, minőkön a császárok idejében hordták Egyiptomból Rómába a búzát, az egész középkoron át se nem tudtak, se nem mertek csinálni. De nem csináltak még száz év előtt sem. A Nelson csatahajói is csak kisszerű bárkák voltak a mostani Oczeán-járó gőzösökhöz képest. És e gőzösök között is annyia kimagaslik a „Caronina”, hogy arról alig tud magának képet alkotni az oly szárazföldi lakó, a ki csak kisebb gőzösöket, vagy épen csak dunai hajókat látott eddig.

A „Caronia” egész város, mely nem kevesebb mint 4000 utast bir befogadni. S nemcsak befogadja, de kellőleg el is szállásolja őket s ellátásukról is gondoskodik. Pedig hát az már jókora község erre mifelénk, a melynek 4000 lakosa van.

A laikus közönség általában azt hiszi, hogy a harmadosztályú, úgynevezett fedélzeti utas az Oczeán-járó hajókon a fedélzeten teszi meg a nagy utat, ott ül a padlón nappal, s ott alszik a puszta deszkán éjszaka idején. Pedig ez nagy tévedés. Még az ily utasok számára is kabinok állanak rendelkezésre, a hol négyesével vagy hatosával alszanak együtt, s a hol elhelyezhetik kisebb kézi podgyászukat.

Az ebédet külön termekben tálalják fel számukra, s a hosszú asztaloknál mindenkinek meg van a maga helye. Külön dohányzó-szobák állanak a férfiak rendelkezésére, a melyekben még a zongora sem hiányzik. Még arról is gondoskodva van, hogy esős időben fedett folyosón sétálhassanak az utasok, a harmadosztályúak csak úgy, mint ez elsőosztályúak.

Ez csak úgy lehetséges, hogy a hajónak óriásiak a méretei. A „Caronia” hossza nem kevesebb, mint 675 angol láb. Húszezer tonna súlyt képes fedélzetére felvenni, tonnatartalma pedig harminczezer. Vagyis akkora súly, a mennyit teljesen megrakott száz vasúti vonat tudna csak elvinni.

Egy ilyen vizi óriás láttára vajjon mit mondanának az argonauta vitézek, a kik megbámult hajójukat éjszakára a partra húzták ki?

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Caronia a fiumei kikötőben A Caronia Közös étkező Hálószoba harmadosztályú utasoknak Födött sétahely Kivándorló személyek megvizsgálása a beszálláskor
Cikk-ajánló
Magyarország 1927. évi agyaggalamblövő bajnoksága Magyarország 1927. évi agyaggalamblövő bajnoksága
Halassy Gyula dr. olympiai bajnokunk a vert mezőnyben A Magyar...
Baráti beszélgetés a hazatért Zsolt Bélával Baráti beszélgetés a hazatért Zsolt Bélával
Sápadt arcbőre alatt idegesen mozognak az izmok, a nagy barna szem...
Az iparügyi miniszter rádióbeszéde a széncsatáról Az iparügyi miniszter rádióbeszéde a széncsatáról
Bán Antal iparügyi miniszter kedden a rádión keresztül felhívással...
A Nemzeti Sport országos kardvívóversenye. A Nemzeti Sport országos kardvívóversenye.
Az öt év óta pihenő kardvívás tegnap adott először komoly életjelt...
Heller Róbert bünügye Heller Róbert bünügye
A Weisz Anny rejtelmes halála dolgában megindított bünügyben a bünper...
Úszó repülőterek Úszó repülőterek
Az „Ark Royal” angol repülőgép-anyahajót, amelynek...
Nagy izgalmak, óvás és holtverseny a kardvívóbajnokságban Nagy izgalmak, óvás és holtverseny a kardvívóbajnokságban
Vasárnap került sor a vívóévad legnagyobb versenyére, az egyéni...
Meghalt Karl Kraus Meghalt Karl Kraus
Bécsben meghalt Karl Kraus közíró, olvastam valamelyik magyar...
Az uj államkölcsön Az uj államkölcsön
Alig hangzott el a trónbeszéd, Lukács László pénzügyminiszter máris...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98