Dtum
Login with Facebookk
1906 | Február

A „Caronia” gőzös

A „Caronia” gőzös, mely e napokban indult el Fiuméból Amerikába, a legnagyobb vizi járművek egyike, melyek valaha szeldelték a habokat. Tudvalevő, hogy a mi korunkat megelőzőleg csakis a rómaiaknak voltak óriási nagyságú hajóik.

Olyan hajókat, minőkön a császárok idejében hordták Egyiptomból Rómába a búzát, az egész középkoron át se nem tudtak, se nem mertek csinálni. De nem csináltak még száz év előtt sem. A Nelson csatahajói is csak kisszerű bárkák voltak a mostani Oczeán-járó gőzösökhöz képest. És e gőzösök között is annyia kimagaslik a „Caronina”, hogy arról alig tud magának képet alkotni az oly szárazföldi lakó, a ki csak kisebb gőzösöket, vagy épen csak dunai hajókat látott eddig.

A „Caronia” egész város, mely nem kevesebb mint 4000 utast bir befogadni. S nemcsak befogadja, de kellőleg el is szállásolja őket s ellátásukról is gondoskodik. Pedig hát az már jókora község erre mifelénk, a melynek 4000 lakosa van.

A laikus közönség általában azt hiszi, hogy a harmadosztályú, úgynevezett fedélzeti utas az Oczeán-járó hajókon a fedélzeten teszi meg a nagy utat, ott ül a padlón nappal, s ott alszik a puszta deszkán éjszaka idején. Pedig ez nagy tévedés. Még az ily utasok számára is kabinok állanak rendelkezésre, a hol négyesével vagy hatosával alszanak együtt, s a hol elhelyezhetik kisebb kézi podgyászukat.

Az ebédet külön termekben tálalják fel számukra, s a hosszú asztaloknál mindenkinek meg van a maga helye. Külön dohányzó-szobák állanak a férfiak rendelkezésére, a melyekben még a zongora sem hiányzik. Még arról is gondoskodva van, hogy esős időben fedett folyosón sétálhassanak az utasok, a harmadosztályúak csak úgy, mint ez elsőosztályúak.

Ez csak úgy lehetséges, hogy a hajónak óriásiak a méretei. A „Caronia” hossza nem kevesebb, mint 675 angol láb. Húszezer tonna súlyt képes fedélzetére felvenni, tonnatartalma pedig harminczezer. Vagyis akkora súly, a mennyit teljesen megrakott száz vasúti vonat tudna csak elvinni.

Egy ilyen vizi óriás láttára vajjon mit mondanának az argonauta vitézek, a kik megbámult hajójukat éjszakára a partra húzták ki?

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Caronia a fiumei kikötőben A Caronia Közös étkező Hálószoba harmadosztályú utasoknak Födött sétahely Kivándorló személyek megvizsgálása a beszálláskor
Cikk-ajánló
Orrunk és az emésztés
Az orr az emberi test eme legkiemelkedőbb szerve, mintha arra volna...
Hogyan takarékoskodjunk Hogyan takarékoskodjunk
A mostani nehéz viszonyok pénzkiadás tekintetében óvatosabbá tették...
Hoover amerikai elnök bízik a párizsi megegyezés sikerében Hoover amerikai elnök bízik a párizsi megegyezés sikerében
A szakértők konferenciáján a megállapodás most már minden tekintetben...
Blahó és a csepeliek sikere az év első kajakversenyén Blahó és a csepeliek sikere az év első kajakversenyén
Szépszámú közönség előtt, szélcsendes vízben rendezte meg első...
Vadat halat, s mi jó falat… Vadat halat, s mi jó falat…
Idegesség nélkül várja a hustalan napokat a háziasszony, a vendéglős,...
Az 1905. évi Giacobini üstökös Az 1905. évi Giacobini üstökös
A mult év végén gyors egymásutánban több üstököst fedeztek fel. Az...
A vonóerő kiegyenlitése A vonóerő kiegyenlitése
Sokan azért fognak be némely munkára négy lovat, mert a hármas...
Madame de Thebes
Francziaország leghiresebb jósnője, a kit a világ minden tájáról,...
Miért van drágaság a husiparban? Miért van drágaság a husiparban?
Az iparososztály talán a legutóbbi időkig abban a naiv hitben élt,...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98