Dtum
Login with Facebookk
1906 | Július

Ujabb „harcz az északi polus körül”

Igy Andrée, a geografus nevezte, a tudós világ, a kalandorok, a fölfedezők mániakus vágyait, martiriumát, melyek mind az örök misztikum: a polus köré gyültek törekedni. Tény, az évszázados pör az emberiségnek egy még meg nem hóditott földdarab után nem is más, mint harcz.

A tudás fegyveresei lövőszerekkel, technikai csodákkal, éles aczélhegyü hajókkal, harczi kutyákkal vijják a polust. De a száz év óta, csak igen kicsiny, lépésről-lépsre való előhaladással vijják.

És a harcznak megvannak a külsőnyomai is a földön, ahol a nagy háboru áll. Vannak hosszu területek, melyek – mint Grönlandban – népeiknak egyszerü boldogságával fizették a déliek telhetetlenségét. Másutt igyekeztek a táborozásra alkalmassá müvelni a terepet.

És ez a harcz sokszor nem is ideális, mert a kulturszellem véres csatákat is verekszik az ösztönnel, amelyik jogos féltékenységében utjába áll.

A Természetnek mégis valami nagy titkot kell rejtegetni odafönn, mert hiszen mi más bőszitené ugy a föltörekvőket? Igy beszélnek a nagy harczról az északi szimbolista írók.
A modern gondolkodás is hajlandó szinte tulvilági erőkre, misztikumokra gondolni.

Parry, egyik az első kutatók között, 1827-ben 82 fok 45 perczig jutott el. Nansen nagy utján 1895-ben, a 86 fok 4 percznél fordult vissza. A rekor eddig az abruzzói herczeg felvétele, melyet 1900-ban a herczeg a 86 fok 33 perczéről hozott magával.

Tehát Parry óta, 75 év alatt az előrehaladás 3 fok 48 percz. Ez a számadat szemlélhetővé teszi azokat a nehézségeket, amelyek a kilátás utjába állanak, hogy valamikor, az eddigi módok szerint megismerhessük és megismertethessük a Polus titkait.

Andrée volt, aki kürölbelül Nansen idejében indult el az ő végzetes utjára, az első, aki az uj utra mutatott, amelyik a levegőn keresztül fogja a jéglabirinthust megközeliteni. A gondolat, amely kétségtelenül a legtökéletesebb valamennyi próbálkozás közt, Andrée-nak életébe került ugyan, de megvan az a ahszna, hogy most az övénél biztosabb, tökéletesebb technikai készültséggel indulhat el az uj léghajós-expediczió.

Az uj ballonhoz egyuttal – ez is tanulság Andrée tragikumából – könnyü fűtőkészüléket, több hónapra szolgáló élelmiszert és kétmodern motoros szánt is csatolnak.

Az uj vállalkozás kezdeményezője és szervezője, Welkman Walter régi ismerőse az északsarki utaknak. 1899-ben próbálkozott először egy kisebb expediczióval. Ez azonban valami véletlen szerencsétlenség folytán a Ferencz József földön megakadt.

Welkmann vállalkozásának érdekességet kölcsönöz az is, hogy mint annak idején Stanley-t, a „Newyork Herald” küldte ki a világhirű afrikai utra, ugy őt is egy másik amerikai lap, a csikágói „Rekord Herald” bízta meg ennek a kétségtelenül nevezetes vállakozásnak a keresztülvitelével.

Andrée követője a minap érkezett meg a norvégiai Tromsőbe. Itt fogják bevégezni az előkészületeket és itt találkozik a társaság, amelyben képviselve van a két kontinens tettrekészebb tudós ifjusága.

A ballont és a csónak alkatrészeit Párisban építették, nagyságra és tartósságra nézve is modern. A sulyképessége 8000 kilogramm.

Két motoros szánnal és szintén ujszerü csónakkal látták el Welkmann léghajóját, melya gondolájában egyuttal füthető lakást, 75 napra való élelmiszert is foglal magában.

Andrée óta a tudományos expedicziók uj és hatalmas segitőtársat is nyertek, a drótnélküli táviróban, amelyet itt fognak ebben a zsánerben először alkalmazni. A Nord-Capnál a norvégiai Hammerfesttel és a dán szigeti kolóniákkal állandó összeköttetésük lesz Welkmannéknak.

Az első próbafelszállást épp ebben a hónapban tartották meg a Welkmann-expediczió emberei Rtomsőben, de ugy látszik, nem a kellő eredménnyel, mert az indulást a jövő évre halasztották. Az utat 75 napra tervezik, ugy, hogy kora nyártól őszig befejezzék a tudományosság legujabb szenzáczióját.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Az ember élettartama  2. Az ember élettartama 2.
Pütter a rendelkezésre álló statisztikai adatok alapján pontos...
Hány tiltott műtétet végzett dr. Márk István?
A Badacsonyi – út 18. sz. házban dr. Márk István nőorvos...
Látogatás a nemesprémű állatok farmján Látogatás a nemesprémű állatok farmján
Budapest határában van az első magyarországi...
A repülő kerékpár A repülő kerékpár
Igy nevezte el Lavalade, franczia kerékpározó bajnok azt a kerékpárt,...
Uralkodók szokásairól Uralkodók szokásairól
VII.Edvárd mérési mániában szenved. Minden kastélyban egy önműködő...
Ötvenmilliós beruházásra kér Bethlen engedélyt Genfben Ötvenmilliós beruházásra kér Bethlen engedélyt Genfben
Bethlen István gróf miniszterelnök és Bud János pénzügyminiszter...
Petőfi Petőfi
Petőfi költeményei között, a tőle kihagyottak sorában, van egy dévai...
Véget ért a nyomdászsztrájk Véget ért a nyomdászsztrájk
Vasárnap délben, majdnem négy héten át tartó nyomdai munkaszünetelés...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98