Dtum
Login with Facebookk
1906 | Március

Sárkányok a meteorológia szolgálatában

Hatalmasan fellendült a meteorologia ujabban, attól az időponttól kezdve, mióta egyes államok obszervatoirumai léghajók és sárkányok segitségével a magas levegő-rétegek viszonyainak kutatását tűzték ki maguknak feladatul.

E czélra kezdetben, embert vivő léggömböket, utóbb pedig kicsiny, gummiból készült, hidrogéngázzal töltött és önjelző meteorologiaiműszerekkel ellátott u. n. „ballon sonde”-okat használtak.

Ez a rendszer felette költséges volt, a mennyiben a 3000-5000 köbméter tartalmu és a legfinomabb selyemből készült embert vivő ballonok beszerzése, nemkülönben a megtöltéshez szükséges óriás mennyiségű világító gáz rendkívül megdrágítja a kisérletezéseket. A „ballon sonde”-ok pedig teljes műszer felszereléssel számos esetbenn vagy elvesztek nyomtalanul, vagy a leszállásnál annyira megrongálódta, hogy azokat többé használni nem lehetett.

Ezért az amerikai meteorologusok a jóval olcsóbb sárkány feleresztéseket hozták be.
A legelső ily fajta sárkányt 1884. évben Douglas Archibald szerkesztette meg s Boston mellett lenzsinóron eresztette fel. Sárkánya azonban 670 méternél magasabbra nem emelkedett. Douglas eszméje tudományos körökben mindinkább nagyobb tért hódított és technikusok fizikusokkal vállvetve, ujabb és praktikusabb alaku sárkányok megszerkesztésén fáradoztak.

Eddy, Hargrave, Samson, Nickel, Lilinthal és mások egész tudásukkal szolgálták a sárkány felszállások ügyes-bajos technikáját. Rövid néhány év mulva a legkülömböző alaku és nagyságu sárkányok szelték át magas régiókban a levegő oczeánját, ámde a felszállásoknak egy igen kényes pontja még mindig megoldatlan maradt t. i. a huzal anyagának mineműsége.

1896-ig a feleresztéshez erős minőségű lenzsinórt használtak, mely azonban erősebb szélrohamok alkalmával gyakran elszakadt s a műszerekkel felszerelt sárkány őrült sebességgel zuhant a földre, nem egy izben érzékeny károkat okozva épületekben és emberekben.

A zsinór sulya már 1-2000 méter hosszban oly tetemes volt, hogy szinte ki volt zárva annak lehetősége, hogy a sárkányok valaha 2000 méternél magasabbra szálljanak. Ez időtájt a lenzsinórt egy körülbelűl 0.8 milliméter vastagságu zongora aczélhurral helyettesítették, melynek 1 kilometer hosszaságban 3-4 kilogramm közt ingadozik a sulya.

Kiváló előnyösnek bizonyult a kisérletezéseknél, hogy a kézi erővel hajtott motollát, melynek segélyével a huzalt le és felcsavarják, előbb gőz, utóbb villamossággal hajtott óramű szerkezettel helyettesítették. Mig ugyanis az előbbinél másodperczenkint csak 3-4 méter huzalt csavarhattak a motollára, az utóbbiaknál ugyanannyi idő alatt annak 4-szeresét.

A sárkány-kisérletek nehány évig az amerikai Egyesült-Államok területére szorítkoztak, csak miután a „Weather Bureau” meteorologiai intézmény Marvin tanár vezetése alatt már mintegy 17 sárkány állomást szervezett, honosodott meg azoknak gyakorlati alkalmazása nálunk is.

Kontinensünkön az ily irányu kisérletezéseket dr. Hergesell vezetése alatt a strassburgi léghajós egyesület kezdeményezte, ezeket Francziaországban csakhamar Teisserence de Bort, Németországban pedig a porosz meteorologiai intézet aeronautikus obszervatoriuma követtek.

Ezen utóbbi intézet a mult év őszén Berlin-től mintegy 75 km. távolságban Lindenberg-ben egy aeronautikus obszervatoriumot építtetett, melynek sárkányfeleresztő pavillonját mellékelt képünk mutatja be, midőn egy önjelző műszerekkel felszerelt sárkány utra készen ál.

Az erre berendezett obszervatoiumokban naponként 1-2 felszállást rendeznek. A sárkányok igen gyenge szél mellett 2-3000 méter magasságig emelkednek, hol azután órákon át vesztegelnek.

Lindenberg-ben 1905 november 25-én hat sárkányból összeállított csoport 6430 méterig emelkedett, a légnyomás itt 330 milliméter, a hőmérséklet 25 Celsius fok hideg volt, míg lent az obszervatorium körül a hőmérő higanya 4.9 Celsius fok meleget mutatott.
Az eddigi felszállásoknak köszönhetjük, az eddig kétségbe vont ellenpaszszátoknak létezéséről meggyőződtünk.

Rendkívüli érdeklődést tanusit a sárkány kisérletezések iránt a monakói herczeg, a ki az elmult esztendőben az afrikai partok mentén saját hajóját bocsájtotta Teisserenc de Bort rendelkezésére, ez év folyamán pedig az azori szigetek mellékén fog a hajóról számos felszállást eszközölhetni.

A würtembergi kormány Zeppelin gróf előterjesztésére a Boden tava mentén még folyó évben egy modern berendezésű sárkány megfigyelő-állomást létesített. Minden jel oda mutat, hogy a modern meteorologia mint a légkör fizikája, megfigyeléseinek és tanulmányainak szinhelyét már a közel jövőben a magasabb légrégiókba fogja áttenni.

Raum Oszkár

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98