Minisztériumi munkatervek
Elmult karácsony, elmult új esztendő napja: vége ünnepnek ünneplésnek, a vasárnapi ruhát le kell vetni és megint felhuzni a hétköznapit, a dolgosat.
Bölcsen van az úgy, hogy karácsony olyan közel esik új esztendőhöz: legalább a Megváltó születésének ihletéből megmarad valami az évfordulásra: emelkedettség, bizalom, a reménységnek megujhodása.
Az elmult esztendő, a mi a kötőjében volt, már elénk szórta, annak már semmi titka sincsen, de az új még a kosarában rejtegeti a mit hozott, van tehát módunk hozzá, hogy a reményünk fölfrissüljön: hátha ez jobb lesz, mint a régi volt, hátha ez meghozza mindazt, a mit óhajtunk, vágyunk, kivánunk.
Az egyes miniszteriumok meg is szólaltak, előadván, mi az, a mivel a közel jövőben a nemzet törvényhozását foglalkoztatni kivánják. Jóformán minden miniszternek vannak kész és fontos javaslatai, mind olyan, a mi arra van hivatva, hogy sorunkon lendítsen, bajokat orvosoljon, a jövőt kiépítse.
Kossuth Ferencz kereskedelmi miniszter nagyszabású tervekkel, javaslatokkal lép a parlament elé.
Tudvalevő dolog, hogy a vasuti közlekedés terén erős zavarok mutatkoztak és mutatkoznak ma is: mi okozta ezeket a zavarokat? Húsz esztendő óta a mult korszak kormányai a legmostohább gazdálkodást művelték a vasuttal. Teljességgel nem vették figyelembe a vasuti forgalom megnövekedését, a jövedelmet behajtották, de fejlesztésről, beruházásokról egyáltalában nem gondoskodtak. Már pedig ez így örökké nem tarthatott.
Semmi se tart örökké, főként a mi folytonos használatban van.
A vasutnak egyre több lett a dolga és e mellett egyre fogytak munkája eszközei. A hasznavehetetlenné vált kocsikat nem pótolták, a szükségessé vált építkezéseket, átalakításokat nem végezték. A letűnt korszak e mulasztásai okozták, hogy a vasut immár csak akadozva, nagy ügygyel-bajjal tudja teljesíteni a hivatását.
Három év alatt kétszáz millió koronás befektetéssel megszüntet minden bajt és képessé teszi a vasutat, hogy hosszú időkre pontosan szolgálhasson. Sineket vásárol, új vágányokat fektet le, kiterjeszti a vasuti hálózatot, gépeket, kocsikat, állomási épületeket és raktárakat építtet.
De nemcsak a szárazföldi közlekedés hozza rendbe, hanem a tengeren is új hajózási vonalakat szerez meg a magyar hajózás számára és ezzel együtt új piaczokat az ország termelésének.
Hasonlóképen Darányi Ignácz földművelési miniszternek is van kész sok fontos javaslata.
Köztük néhány olyan, a mely sok száz meg ezer dolgos kéznek juttat munkát, kenyeret. Csatornákat tervez, új telepítéseket eszközöl, a parczellázásról új, a szegényebb soru ember érdekeit az eddiginél jobban megvédelmező törvényt készít. Az ő tervezete száz millió koronával kivánja a közép- és főleg a kisbirtokos osztály érdekeit előmozdítani és tevékenységi körét megsegíteni.
Ezek a legközelebbi idő munkaprogrammjának legfontosabb és legjelentékenyebb pontjai. Az igéret szép szó, ha megadják, úgy jó.
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!