Dtum
Login with Facebookk
1907 | Február

Az állami vasutak nagy kérdése

Az 1906/7. évi tél egy olyan titkot tárt az ország elé, amelynek rémes mivoltát a beavatottak rég félve emlegették már, de a nagyközönség eddig nem tekinthetett be a titkot rejtegető lepel mögé.

A vasuti sztrájk idején kerültek ugyan hirek forgalomba, melyek a magyar kir. államvasutaknál folyó gazdálkodásról szinte hihetetlen adatokat hiztak nyilvánosságra, de az eltusoló apparátus e hirek megczáfolásában annál nagyobb sikerrel járhatott el, mert a nagyközönség a vészhirek elterjesztését a sztrájkban álló vasutasok elkeseredésének és a közvélemény részükre való hódítására irányzott törekvésükben gyökerezőnek volt hajlandó tulajdonítani.

Az 1906.év második felében, különösen a gabona-kampánynak ez évben rendkívül nagyarányú kifejlődése idején már mindinkább nyilvánvalóvá vált, hogy a Máv. szolgáltatási képessége egyáltalán nem felel meg az igényeknek.

Ekkor azonban még csak a vaggonpark elégtelenségéről volt szó, de erre vonatkozólag kormánykörökben is azzal a védekezéssel állottak elő, hogy a Máv. az áruforgalom lebonyolítására elégséges vaggonnal rendelkeznék, ha az előző kormány a vaggonok egy részét nem adta volna kölcsön az olasz vasutaknak.

Ebben az illetékes helyről jött nyilatkozatban akkor a közvélemény meg is nyugodott és szidták az előző kormányt, amely nem számítva a bő aratás esélyére, normális viszonyok közt nélkülözhető vaggonjainkat kikölcsönözte.

Beköszöntött azonban a deczember végi és a január végi nagy havazás.
A Máv. szolgáltatási képessége azonnal fennakadt: az áruszállítást már kétszer szüntették be, az országnak kőszénnel való ellátása oly fennakadásokat szenved, hogy már-már a legrosszabbtól kell tartanunk; a kereskedők és szállítók a szállítási határidők be nem tartása, vagy megrendelt áruik be nem érkezése folytán nagy károkat szenvednek, de károsul a fogyasztó közönség is, mert az áruhiány fokozza a drágaságot.

Azt talán nem is kell mondanunk, hogy a teherszállítás beszüntetése a Máv. bevételeit is jelentékenyen csökkenti: az állomásokon megrekedt állatszállítmányokban az állatok megfagyása miatt és számos áru megromlása folytán beállott károkat is meg kell a vasutnak téritenie.

A külföld pedig, értesülve arról, hogy a magyar állami vasutak a teherszállítást már másodízben beszüntették, kétségkívül abban a véleményben van, hogy a magyarországi óriási havazások a vasuti vonalakat teljesen eltorlaszolták és a forgalmat hosszabb időre lehetetlenné tették.

Mi azonban jól tudjuk, hogy ez az eset egy napra sem állott be, a Máv. vonalain – egyes mellékvonalaktól eltekintve – a személyforgalom egy napig sem szünetelt és legfeljebb a vonatok késedelmes beérkezése okozott egyes végállomásokon zavart. 

Ezt tudva, érthető az a nagy felháborodás, amelyet az áruszállítás ismételt beszüntetése előidézett.
Olyan elementáris erővel nyilvánult ez a felháborodás, hogy most már az illetékes körök sem térhettek ki a Máv. mizerábilis helyzetének feltárása elől. Nyilatkozott előbb Ludvigh Gyula, a Máv. elnökigazgatója, majd Kossuth Ferencz kereskedelmi miniszter.

E nyilatkozatok magukon viselik ugyan a szépítgetésre, takargatásra, a felelősség áthárítására való törekvés bélyegét, mégis a korábbi eltussoló nyilatkozatokkal szemben, legalább néhány kérdésre nézve, elég őszintéknek mondhatók.

E hivatalos nyilatkozatok alapján konstatálhatjuk a következőket: 

1. A megnövekedett forgalomnak, melyet Ludvigh 30%-ra becsül, a Máv. vaggon-és mozdony-állománya annyira nem felel meg, hogy a rendelkezésre álló készlettel a forgalmat még normális körülmények között is alig lehetne lebonyolítani. A legujabban megrendelt 1500 uj vaggon az óriási hiányt megközelítőleg sem fogja fedezni, minélfogva az olasz vasutaknak kikölcsönzött pár ezer vaggon hiánya is alig jöhet számításba. 
2. A budapesti három rendező pályaudvar annyira szük, hogy ezek a követelményeknek megközelítőleg sem felelnek meg, de elégtelenek a hatvani, szolnoki, czeglédi, szabadkai stb.rendező pályaudvarok is. 

3. A Máv. fővonalain csak kevés reláczióban van kettős vágány lefektetve. 

4. Az állomások és a raktárak a modern követelményeknek nem felelnek meg, azaz szükek, az árufelvételre, illetve a tehervonatok rendezésére nem alkalmasak. 

5. A forgalmi személyzet elégtelen, a megbetegedettek helyettesitésére alkalmas egyének nem állanak rendelkezésre és a személyzet el van kedvetlenedve, ami nyilt beismerése annak, hogy a Máv. vonalain, bár nem kimondott, de tényleg létező passzív rezisztenczia is megnehezíti a forgalom lebonyolitását. 

E hivatalos beismerések már magukban véve eléggé bizonyítják azt a tényt, hogy a magyar államvasutak nem állanak feladatuk magaslatán, - bizonyítják továbbá azt is, hogy, ha gyors és nagymérvű segítés nem érkezik, a baj később szinte orvosolhatatlanná válik, mindenesetre azonban soha meg nem térülő károkat okoz hazánk kereskedelmének.

<<
<
1
2
3
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
A Szépművészeti Múzeum Szobortermei A Szépművészeti Múzeum Szobortermei
A napokban nyílt meg a közönség számára a renaissancekori szobrászat...
Irodalmi kisplasztika Irodalmi kisplasztika
Kosztolányi két essai-kötetét olvasgatom; egy-egy arckép után olyan...
Zadravetz püspök szenzációs vallomása a frankügyben való szerepéről Zadravetz püspök szenzációs vallomása a frankügyben való...
Zadravetz István tábori püspök, frankhamisitás előkelő vádlottja...
Az amerikai nevelésügyi nemzetközi intézet elnöke Budapesten Az amerikai nevelésügyi nemzetközi intézet elnöke Budapesten
Mr. Wickliffe Rose, az amerikai nevelésügyi nemzetközi intézet...
Port-Artur veszedelme Port-Artur veszedelme
A japánok az utóbbi napokban is többször bombázták Port-Arturt, hogy...
M. kir. propaganda M. kir. propaganda
A gazdasági propaganda, a legszélesebb társadalmi rétegek...
Svájc búzát, Ausztria rozsot vásárolt Magyarországtól Svájc búzát, Ausztria rozsot vásárolt Magyarországtól
Bud János közélelmezési miniszter a napokban tért vissza Genfből,...
A magyar-osztrák válogatott mérkőzés elhalasztása A magyar-osztrák válogatott mérkőzés elhalasztása
A spanyol nátha miatt kiadott tilalom következtében november 4-ig...
Még ebben az évben hét rendeletet bocsát ki a belügyminiszter az OTI szanálására Még ebben az évben hét rendeletet bocsát ki a belügyminiszter az OTI...
A Társadalombiztosító Intézet szanálásának sulyos kérdése hónapokig...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98