Dtum
Login with Facebookk
1908 | Július

Az 1908. évi Grand Prix.

Az óriási apparátussal előkészített és rendezett verseny a legteljesebb siker jegyében folyt le. A benevezettek teljes számban jelentek meg. Franciaország majdnem minden automobilja, vezetője és érdeklődője találkozott a dieppei körzeten. Az emberek százezreit csak a legnagyobb erőfeszítéssel tudta a kirendelt katonaság, a rendes mederbe, a kerítések mögé s a tribünökre szoritani.

 

Első nap a kiskocsik nagydíja került eldöntésre. A 700 kilónál könnyebb kocsiknál, a 462 kilométer hosszu távon első Guyot Delage kocsin. 5 óra 45 perc 30 4/5 ’’, óránként átlag: 80 kilométer 338 méter; második lett Naudin, Sizaire Naudin-kocsin, 5 óra 52 perc 6 3/5 ’’, óránként 78.617 kilométer; harmadik Goux Lyon-kocsin, 5 óra 58 perc 2/5 ’’, 77.416 kilométeres áltaggal. Utánok 4. Buillot – Lyion; 5. Thomas – Delage, 6. Thienlin – Thienlin; 7. Barriaux – Alcion; 8. Buzio – Isotta – Fraschini; 9. Lebone – Sizaire Naudin; 10. Beck – Martini.

A 29-ik Geste – Gregoire-kocsin 9 óra 29 perc 35’’ alatt futotta be az utat.


Az első nap még a franciáké volt, de nem tudtak, nem mertek lelkesedni, minden figyelem a másnapé volt.


Julius hetedike volt a nagy nap. Az előző napi néptömeg, automobilok, a lárma, a kavarodás, izgalom még fokozódott. Csak mikor a kocsikat indítani kezdték, ült el kissé a lárma, hogy ismét egy orkánszerű üvöltésnek adjon helyt, mikor egy-egy kedvenc, egy favorit száguld el a tribün előtt.


A 770 kilométer befutására 10-szer kellett a versenyzőknek a tribün előtt elhaladniok. Minden egyes kör után más és más volt a verseny állása, a leglázasabb figyelmet, szorongást és reménységet, a 8. és 9-ik kör végén azonban már a kétségbeesés és lethargia váltotta fel franczia részről, mikor favoritjaikat, sok apró baleset és pneumatik-szerelés miatt vert mezőnyben, s a győzedelmesen elől haladó németeket, mind jobban és jobban az előtérben látták. A verseny a németek fölényes győzelmével végződött, s a franciák elszenvedték a tanítvány győzelmét a mester felett. Gyorsabbak és megbizhatóbbaknak bizonyultak a német kocsik, s a franciák híres szakértői most csak azon törik a fejüket, hogy miért?


Első lett: Lautenschlager Mercedes-kocsin. Idő: 6 óra 55 perc 43 4/5’’, óránkénti átlag 117.107 kilométer.
Második: Hémery Benz-kocsin, 7 óra 4 perc 24’’, 108.842 kilométeres átlaggal.
Harmadik: Hanriot Benz-kocsin. 7 óra 5 perc 13’’, 108.648 kilométeres átlaggal.
Negyedik: Rigal – Bayard Clement-kocsin. 7 óra 30 perc 30 3/5’’, átlab 102.620 kilométer. Ötödik: Willy Poege – Mercedes. Hatodik: Joerns – Opel. Hetedik: Erle – Benz. Nyolcadik: Dimitrievitsch – Renault. Kilencedik: Heath – Panhard – Levassor gépén. 9 óra 24 perc 40’’ alatt. Átlaga 81.805 kilométer. A németek tehát fölényesen győztek.


Legszebb eredményt a három Benz-kocsi érte el, mert mint a három kocsi egymás mellett jött be s a „Coupe de regularité”-t is megnyerték. Hogy azonban ezen a versenyből az egyik ország iparát győztesnek vagy legyőzöttnek, jobbnak vagy rosszabbnak minősitsük, józan mérlegeléssel erről szó sem lehet.


Gyönyörű verseny volt, gyönyörű sportot nyujtott, s az automobilizmusnak nagyon sokat használt. C’était tout.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Lautenschlager a Grand-Prix győztese és mechanikusa A francia Grand Prix.
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98