Dtum
Login with Facebookk
1913 | Július

Wrighték Európában

Másfél esztendővel előbb, mint Blériot a La Manche cstaornán átröpült, a két Wright-fivér is kilépett abból a titokzatosságból, melynek leple alatt eddig kisérletezett. Ekkor már évekig dolgoztak mind a ketten a röpülés megoldásán, sok pénzt öltek kisérleteikbe, kerékpár-gyárukat egészen elhanyagolták, ugy hogy végre már kénytelenek voltak az anyagiakkal is törődni.

Fölajánlták tehát röpülőgépüket az amerikai kormánynak, de egyidejűleg egy francia pénzcsoportnak is, és tárgyalásaik eredménye az lett, hogy nyilvános pályázaton kellett bemutatniuk gépüket. E pályázat föltételei igen szigoruak voltak; az amerikai kormány 10 angol mérföldes röpülést követelt egyhuzamban – 5 mérföldet oda, ugyanannyit vissza – óránkint 64 km. átlagos sebességgel, melyre a kormányosnak egy utitársat és három órára elegendő tüzelőanyagot is kellett magával vinnie.

A francia pályázat két önálló, egymást egy héten belül követő, egy-egy órás röpülést kívánt, mindig utitárssal és 200 km. befutásához szükséges benzinnel. A két testvér ugy osztotta meg egymás közt a pályázatokat, hogy Wright Orville otthon maradt Amerikában, Wright Wilbur pedig Európába jött.

Wright Orville Fort-Myersben 1908 szept. 9-én 1 óra 3 perc alatt 64 km.-t tett meg, ami óránkint körülbelül 60 km.-es sebességnek felel meg, szept. 12-én pedig ötnegyed óráig maradt a levegőben. Ekkor azonban egy óriási szerencsétlenség egy időre félbeszakitotta kisérletei sorozatát. Már előzőleg többször szállott föl 5 -10 perces röpülésekre egy-egy utitárssal, ugy hogy senki se látott okot aggodalomra, mikor szept. 17-én ismét fölszállott Selfridge Tamás handnaggyal.

Eleinte valóban jól is ment minden, de a negyedik fordulónál az egyik csavar, ismeretlen okból, hirtelen eltörött, mire az aeroplán fölborult s meredek csavarvonalban zuhant le 15 m. magasságból, maga alá temetve két bátor utasát. Selfridge hadnagy feje a motor alá került és teljesen összezuzódott: a fiatal hadnagy igy lett a tudomány vértanuja. Wright Orville is sulyos csonttöréseket szenvedett, de csakhamar fölgyógyult s csak egyik lába maradt valamivel rövidebb, mint a másik.

Wright Wilbur ezalatt áthajózott Franciaországba, ahová 1908 aug. 2-án érkezett meg. Le Mans közelében kiválasztott egy röpülőteret, összetákoltatta hangárját s mindjárt hozzáfogott nagy vászonmadara összeállitásához. Mivel a párisi lapok a sorok közt a mult század léghajós-csalóival hasonlitották össze őt is, Amerikában maradt testvérét is: Wright Wilbur kerülte a franciákat s bár a nyilvánosságtól épen nem félt, de nem is szivesen állott szóba senkivel, valósággal remetemódra élt hangárjában nem törődve semmivel, egyre furt-faragott az aeroplánon, vagy kémlelte a felhők járását, de a fölszállásra mintha nem is gondolt volna.

Közben megérkezett a szept. 17-iki szerencsétlenség hire is Amerikából, mire a különben is fölbosszantott riporterek végkép otthagyák a röpülőteret s Párisban azután végleg „letárgyalták” az amerikait.

Wright Wilbur csak ezt várta. Mikor már az utolsó érdeklődő is visszatért Párisba – mintha testvére katasztrófája ösztönözte volna a végső erőpróbára – szept. 21-én váratlanul kivonszolta aeroplánját a hangárból, meginditotta a motort s 60 km.-es sebességgel felröppenve, ide-oda cirkált a mezők fölött, pompás köröket és nyolcasokat irva le a magasban.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Wright Wilbur és Wright Orville, amerikai aviatikusok Wright-féle röpülőgép az Alpok fölött Wright-féle röpülőgép-hadosztály Helgoland szigete előtt. Balra két kormányozható léghajó A német hadi-röpülőgépek Wright-féle tipusa oldalnézetben
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Miskolc város kardvívó bajnoksága Miskolc város kardvívó bajnoksága
Főleg fiatalokból álló nívós mezőny gyűlt össze Miskolc város...
Nagyjelentőségű újítás a „Műtömés” terén Magyarországon Nagyjelentőségű újítás a „Műtömés” terén...
A huszadik század egy nagy átalakulási korszakot jelent nemcsak a...
Háromszoros rablógyilkosság Háromszoros rablógyilkosság
Hódmező Vásárhely mellett a pusztán szeptember 22-ikén éjjel...
Nyomormatiné Nyomormatiné
Annak a hatalmas küzdelemnek keretében, melyet Huszár Károly a nyomor...
Közlekedési kishírek Közlekedési kishírek
A győri villamos vasut ügyében most döntött a belügyminiszter. A...
Igen nagy sikert aratott a tavaszi mezőgazdasági kiállitás Igen nagy sikert aratott a tavaszi mezőgazdasági kiállitás
A Budapesti Tavaszi Mezőgazdasági Kiállitás ezidén is beigazolta,...
Törvényjavaslat a közutakról és vámokról Törvényjavaslat a közutakról és vámokról
Kossuth Ferencz kereskedelemügyi miniszter a közutakról és vámokról...
Hitler nagy békebeszéde a birodalmi gyűlésen Hitler nagy békebeszéde a birodalmi gyűlésen
A nemzeti szocialista párt nürnbergi kongresszusának befejezése...
A balkezesség, az állatok oldalassága A balkezesség, az állatok oldalassága
Összefüggésben lehet ez a jobb szem vezetőszerepével is. A jelenség...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98