Dtum
Login with Facebookk
1914 | Január

A mozgóposta

A budapesti pályaudvarokról mindennap közel száz vasúti kocsi indul levelekkel, csomagokkal különösen így karácsony és újesztendő táján jól megterhelten az ország minden része felé, sőt a külföldre is és ugyanennyi kocsi szállítja az ország fővárosába azokat a küldeményeket, a melyeket a feladóik ide czímeztek.

Ezek a vasúti kocsik együttvéve: a mozgóposta, külön-külön pedig mindegyik önálló postahivatal, a melyben a végállomásokon és útközben beérkezett küldeményeket rendeltetési helyük szerint irányítják, a levélpostai kezelést és a rovatolási munkákat elvégzik.

Azt tartja egy postás mondás, hogy a mozgóposta a posta vérkeringése.
Találó nagyon ez a megjegyzés, mert ez a szerve a postának állandóan mozgásban van, itt soha sincs pihenés, éjjel-nappal jönnek-mennek a különböző berendezésű posta-kocsik, a mozgópostás keze sohasem pihen az asztal mellett, ha a vízszintes rekeszek egy pillanatra kiürülnek, már éleset füttyent a mozdony, új zsákok kerülnek levekkel telerakva a kocsiba, s rekeszek tábláira új állomásnevek kerülnek és a postás megint dolgozik tovább, a míg el nem érkezik a végállomásra. 

A mozgópostás munkája nem a vonat indulásakor, hanem az indulás előtt három-négy órával kezdődik. Ekkor már ott ül az asztal mellett, megérkeztek a zsákok, a melyeknek feldolgozásához idejekorán kell hozzáfognia. Budapesten most három hivatal szedeti ki a levélszekrényekből a közönséges leveleket és ugyancsak három hivatal végzi az egyéb küldemények irányítását is. A Budapest 4. számú (főpostai), a Budapest 72. számú (keleti pályaudvari) és a Budapest 62. számú (nyugati pályaudvari) postahivatalok.

Itt a közönséges leveleket részben városok, részben a főbb útvonalak szerint csoportba szedik, valamennyit beleteszik zsákokba, a melyeket lekötnek és pecséttel ellátnak. A pénzes leveleket tartalmazó zsákot lakattal zárják le, ennek a lakatnak az egyik kulcsa az irányító hivatalnál, másik a mozgóposta tisztjénél van, de a lakatot csak úgy lehet felnyitni, ha előbb a kulcscsal áttörik a zár fölé erősített vékony papirost, a melyen a feladó hivatal pecsétje van. Ezért a zsákok felnyitásakor elsősorban azt nézik meg, vajjon nincs-e megsértve ez a papiros, a melyet biztonsági zárlatnak neveznek és csak ennek megállapítása után nyitja ki a zsákot a mozgópostás, a ki megnézi azt is, hogy a zsák tartalma egyezik-e az ahhoz mellékelt rovatlappal. 

A zsákokat idejekorán megkapja a mozgóposta, a melynek személyzete nyomban hozzáfog a különböző hivatalokból beérkezett zsákok tartalmának rendezéséhez. 

A mozgóposta a legtöbb anyagot a végállomásokon kapja, de ezzel az anyaggal van legkevesebb munkája. Ez tudniillik rendezve van már, ha nem is pontosan, de úgy mindenesetre, hogy megkönnyíti a személyzet munkáját. Sok dolog azzal az anyaggal van, a melyik útközben kerül a kocsira. Ez az anyag sok esetben nincs rendezve, teljesen elölről kezdődő munkát ad, sok estben még a levelek lebélyegzését is a kocsiban kell végezni.

Előfordul az is, hogy olyan állomásra czímzett levelet kap a mozgóposta, a melyiken már áthaladt, ilyenkor a legközelebbi állomáson a vele fordított irányban haladó vonatra teszik az anyagot. Ezért tűnik föl sok ember előtt különösnek, hogy például a Czegléden feladott és Budapestre czímzett levelet Kecskemétről hozzák el, de ez az előbbi magyarázat után érthető is. Azelőtt ritkább volt, ma már gyakoribb az az eset, hogy a gyorsvonatból olyan állomásokon, a hol a vonat nem áll meg, zsákokba csomagolva kidobják a küldeményeket. Ezt az eljárást hivatalos nyelven repülő zárlatnak nevezik, de ilyen módon csak hírlapokat juttatnak el rendeltetési helyükre. 

Többféle mozgóposta kocsi típus van ma forgalomban nálunk.
A kisebb, jelentéktelenebb eltéréseket leszámítva, öt csoportba lehet osztani ezeket. Legmodernebbek a forgótengelyű kocsik, a melyek két részből állanak és csak gyorsvonatokhoz csatolják ezeket. Az egyik rész a csomagok raktárául szolgál, a másik részben van a tulajdonképeni hivatal.

A nagy raktárszakaszú kocsik ugyanilyenek, csakhogy egyrészből állanak és ezekben is szállítanak csomagokat, ezzel ellentétben a kis raktárszakaszú kocsik csak levélpostai küldemények szállítására szolgálnak. Használatban vannak még kisebb vonalakon a kalauz postakocsik is, a melyekben csak altiszt teljesít szolgálatot, eltérően a mozgópostakocsiktól, a hol 1-4 tiszt és a körülményekhez képest ugyanennyi altiszt végzi el a munkáját. Vannak ezenkívül szakaszos kocsik is, a hol elkülönített szakaszban a vasúti podgyászt szállítják.
Budapestről nagyobbrészt reggel és este indulnak és ugyanakkor érkeznek is a mozgóposták. A forgalmasabb vonalakon mindkét irányban két mozgóposta közlekedik, van olyan vonal is, a hol három, de van olyan is, a hol csak egy mozgóposta jár. Három mozgóposta igazgatóság van Magyarországon, kettő Budapesten, egy pedig Nagykanizsán, a hol nagy elágazó góczpont van. 

Ma már a postának legfontosabb szerve a mozgóposta.
Jóllehet meghatározott vonalakon közlekednek kocsijai, de ilyenkor karácsony tájékán minden vonathoz csatolnak úgynevezett mellékkocsikat, a melyek – rendes málhakocsik ezek – csomagokkal túlzsúfolva indulnak a rendeltetési állomásuk felé. És mindenütt ott van a mozgópostás. És a végtelenül sokat és végtelen lelkiismeretességgel dolgozó tisztviselő, a ki bizony sokszor huszonhat óráig is szolgálatban áll, mielőtt hozzáférne a pihenéshez.

<<
<
1
2
3
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Mozgóposta: csomagberakás a postavágányokon Mozgóposta:a mozgópostás pihenője Mozgóposta: a Nyugati pályaudvar postavágányai Mozgóposta: a repülő posta Mozgóposta: a keleti posta átrakása Mozgóposta: karácsonyi csomagok Mozgóposta: levelek osztályozása egy éjjeli vonaton Mozgóposta: a mozgópostás iróasztala Mozgóposta: ujságok leadása Mozgóposta: a posta átadása egy útközi állomáson
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Weisz Richárd Magyarország sulyemelő bajnoka Weisz Richárd Magyarország sulyemelő bajnoka
Weisz Richárd ezidei sulyemelő bajnokunkról adjuk alább testméreteit...
Németh Imre (MAC) ragyogó rekordja Németh Imre (MAC) ragyogó rekordja
Néhány számból álló atlétikai versenyt rendezett vasárnap délelőtt a...
A frazncziák elvonják Olaszországot a hármas szövetségtől.
A franczia államférfiak régi igyekezete oda irányul, hogy...
Egy nevezetes osztrák főúr halála Egy nevezetes osztrák főúr halála
Egy berlini ujságnak irják Newyorkból, hogy a Kolorádó-államban levő...
Háromszor egymásután három villamos elé vetette magát egy nő a Boráros-téren Háromszor egymásután három villamos elé vetette magát egy nő a...
Szombaton éjjel 12 óra tájban a Ferenc-köruton nagy riadalmat keltett...
A gyermeki elme fejlődése és működése
A gyermeki elme fejlődése és és működése. A vallás- és közoktatásügyi...
Hogyan készül a beszélőfilm? Hogyan készül a beszélőfilm?
A szereplő (A) hangját és képét egy időben rögzíti meg a felvevőgép....
Jubilál a Vöröskereszt Jubilál a Vöröskereszt
Jubilál az emberbaráti szeretet nagyszerű intézménye, a genfi...
Elcserélt menyasszonyok Elcserélt menyasszonyok
Sándorfalván esketés közben kicseréltek két menyasszonyt. Pákay...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98