A háboru és a világkereskedelem
Azok az árutömegek, melyek a világkereskedelem forgalmát adják, évente mintegy 100-120 milliárd K értékre rugnak. Ezt a forgalmat a háboru most részben megakasztotta, részben pedig annyira megzavarta, hogy tetemesen kisebb, mint normális időben. Az európai háboruban résztvevő államok kivitelét és bevitelét millió koronákban1913-ban, illetőleg Oroszországét 1912-ben, a következő számadatok mutatják: 
                                                          Bevitel                    Kivitel 
Német birodalom                    12,924.5                12,830.2 
Ausztria-Magyarország           3,462.2                  2,818.3 
Nagybritánnia                           18,827.1                12,862.2 
Franciaország                              8,168.1                   6,600.4 
Belgium                                          4,798.3                   3.510.6 
Szerbia                                                   84.6                         75.0 
Oroszország                                  3,037.3                   3,936.7 
A hét háborus ország bevitele tehát 51.3 milliárd K, kivitele 42.6 milliárd K. volt, vagyis a világkereskedelem forgalmában a hadviselő államok mint import országok szerepelnek nagyobb összegekkel: összesen azonban a világforgalom felénél jóval többet bonyolitanak le.
Ezt a forgalmat a háboru erősen veszélyezteti; kétségkivül erősen hanyatlani is fog, de azért ma már világosan látható, hogy nem olyan nagy mértékben, mint eleinte hitték. Még monarchiánk és a német birodalom külkereskedelme sem szünt meg egészen, ámbár helyzetünk ebben a tekintetben a lehető legkedvezőtlenebb.
A semleges államok, Németalföldön és Olaszországon keresztül a tengerentuli forgalom egy része lebonyolitható és bizonyos, hogy ezt a lehetőséget az exportőrök igyekezni is fognak kihasználni. Kedvezőbb Nagybritánnia és Franciaország helyzete, mert hadi flottájuk védelme alatt szabadabb az utjuk a tengerre, mint Németországnak, mig Ausztria és Magyarország kikötői egyelőre egészen kikapcsolódtak a világforgalomból.
Persze a nyilt tengeren a francia és angol hajókat ugyanaz a veszedelem fenyegeti, mint a mieinket és a németeket és éppen ezért az angol biztositók olyan magas dijtételeket követelnek, amelyek a tengeri forgalmat lehetetlenné teszik. 
Angliának azonban életkérdés a tengeri hajózás fönntartása, mert ha egy-két hétig megszünnék oda az élelmiszerek bevitele, a szigetország lakosságának éhen kellene vesznie. Az angol kormány ugy igyekszik a tengeri forgalmat lehetőleg fönntartani, hogy a kikötőiből kiinduló, illetőleg odavaló rendeltetéssel utnak induló hajók biztositását maga az állam vállalja méltányos dijtételek mellett. 
Ezeknek az exportját pedig a háboru tartamára az ország önfenntartása érdekében be kellett tiltani. A kiviteli tilalom még inkább le fogja rontani az állam amugy is zilált finánciáját és az országnak különben is válságban sinylődő közgazdaságát.
De nemcsak a hadban álló országok kereskedelme szenved a háboru miatt, hanem megsinyli azt a semleges államok forgalma is. Különösen érzékenyen károsodik Svájc, amelynek idegenforgalma majdnem egészen megszünt; továbbá Hollandia és Dánia. Európa megcsappant fölvevőképességét megérzi az amerikai Egyesült Államok kereskedelme is, sőt még a délamerikai köztársaságokat és a távol keletázsiai országokat sem fogja egészen megkimélni az Európát lángba boritó háboru.

 
	 
		 




 
		 
		 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	.jpg) 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	.jpg) 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	   
				





 
			



Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!