Dtum
Login with Facebookk
1915 | Február

Vasuti átmeneti forgalom

A Balkán gazdasági fejlődése nagy mértékben fogja növelni a Közép-Európából a Balkán felé és azon tul, valamint viszont irányuló vasuti átmeneti forgalmat, melynek zömét földrajzi fekvésünknél fogva a magyar államvasutaknak kellene lebonyolitaniok. 

Földrajzi fekvésünk dacára egy irányban már is jelentkezik velünk szemben a vasuti átmeneti forgalomban a verseny, t. i. a román és az osztrák államvasutakon Galicián át. 

Románia érezve szintén földrajzi helyzetének előnyét, a vasuti forgalom megosztása iránt a külföldi vasutakkal kötött egyezményeit felmondotta, mi által abba a helyzetbe kivánt jutni, hogy a szállitmányok irányitása tekintetében önállóan intézkedhessék: hogy tehát ezentul ne legyen kénytelen a kartell megállapodásokhoz alkalmazkodva, a szállítmányokat Orsován, Vöröstoronyon, Predeálon vagy Gyimesen át irányitani, hanem azokat az érdekeinek legmegfelelőbb határállomásokon adhassa át, esetleg az árukat saját leghosszabb vonalain szállithassa fel Jczkanyig. 

Az osztrák és román vasutak versenye átmeneti forgalmunkra éreztetni fogja hátrányos befolyását, amennyiben a Romániából Észak- és Nyugat-Ausztriába és azontul, valamint viszont irányuló átmeneti forgalom egy részét el fogja terelni a magyar államvasutakról. 

Még nagyobb jelentősége lesz a román-osztrák versenynek abban az esetben, ha a Duna áthidalásával a román vasutak a balkán vasutakkal közvetlen csatlakozást nyernek, mert ebben az esetben a Balkánról az előbb emlitett irányban mozgó forgó forgalomnak még jelentékenyebb része fog eltereltetni a magyar államvasutakról. 

E verseny ellensulyozása érdekében szükségesnek látszik az apahida-szászrégeni vasutvonalnak államvasutként való mielőbbi kiépitése, mely által Fekete-tengerhez legegyenesebb magyar utirány lenne megteremtve. 

A Nyugat Balkánról különösen Ausztria nyugati részébe és azontul, valamint viszont irányuló forgalomban igen erős verseny fog létrejönni abban az esetben, ha a banjaluka-jajcei, továbbá az uvac-mitrovicai vasutvonalak megépülnek. Ezt ellensulyozni lesz hivatva az általunk megépitendő samac-doboji vasut, valamint a doboj-sarajevoi keskenyvágányu vasutvonalnak rendes nyomtávu vasuttá való átalakitása. 

A versenyhelyzet ily kialakulása megköveteli, hogy az egész saloniki-mitrovica-uvac-sarajevo-jajce-banjaluka-doberlini versenyutirány dijszabási versenyképességét csökkentsük, a mit egyedül az által vélek elérni, ha a samac-doboji vasutvonal hossza alapján állapitjuk meg a sunja-doberlini vasutvonal virtuális hosszát. 

Ezt az osztrák államvasutak annál kevésbbé kifogásolhatják, mert ugyanezt az eljárást követték velünk szemben az által, hogy a marchegg-gänsendorf-brünni vasutvonal távolságát a marchegg-wien-brünni vonal távolságában 50 km.-rel magasabban számitják. 

Ezzel kapcsolatban felemlitem az osztrák államvasutaknak azt az intézkedését is, hogy a tarvis-pontafeli vasutvonalat az egységes dijszabásból kikapcsolva, mint külön dijszabási egyedet kezelik, hogy ez által az olasz versenyutirány erejét Triest érdekében csökkentsék. 

A jelzett intézkedésen kivül szükséges, hogy a magyar kormány teljes erejével gyakoroljon befolyást arra nézve, hogy az annektált tartományok vasuti dijszabási politikája ellenünk ne irányuljon, a mit hozott áldozataink után egyébként méltán meg is követelhetünk.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
27.378
Politika:
4.183
Gazdaság:
4.597
Kultúra:
3.840
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.354
Bulvár:
5.022
Kincskereső:
436
Páholy:
64
Blog:
230
Összes kép
37.374
Cikkekhez kapcsolódó képek:
37.010
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
4.183
Fórum témák:
187
Fórum hozzászólások:
847
Cikk hozzászólások:
98