Dtum
Login with Facebookk
1915 | Január

Kedvezmények és gazdaságosság az Államvasutaknál

Himmel Rezső államvasuti főfelügyelő „A magyar királyi államvasutak 1870-1900. évi üzleteredményei” cimü összeállitásában az 1888-1899. években a személyforgalom emelkedésében 20%-ot tulajdonit kizárólag a zónadijszabás hatásának. 

A zónadijszabási rendszertől a reformok kezdetben alig tértek el, a jövedelmezőség fokozásával indokolt további változtatások azonban a rendszernek teljes felhagyására és a rosszabb miaméteres rendszerre vezettek. 

A zónarendszernek minden elfogulatlan birálója kénytelen elismerni, hogy ez a rendszer az államvasutak személyforgalmát nem remélt arányokban emelte, továbbá, hogy a rendszer elérte azt a célját, melynél fogva az utazásra kevéssé hajlandó magyar közönséget az utazásokra rászoktatta, s végül, hogy a magyar Államvasutak bevételeinek emelkedését eredményezte. 

A zónadijszabásnak a személyforgalomban való behozatala eredményezte Budapest és a vidéki nagyobb városok forgalmának fellendülését. A közönség a városokban gyakrabban megfordul, a vételalkalmak vásárlási kedvét fokozván: bevásárlásokat eszközölt, minélfogva a zónarendszernek különösen a belkereskedelem látta nagy hasznát. 

A zónarendszer tette lehetővé, hogy az ország legtávolabbi részeiből is olcsón lehetett a fővárosba jutni, mely körülmény sok nemzetiségű országunkban, különösen a tulnyomólag románok által lakott erdélyrészi vármegyék tekintetéből jelentőséggel bir. 

Az utóbbi szempont jelenleg, illetve a jövőben még fontosabbnak látszik, mint a minő az a Baross idejében volt, mert a szomszéd Romániának területi gyarapodása folytán politikai ereje növekedni és igy hatása a magyarországi és különösen a tőszomszéd erdélyrészi románokra is fokozódni fog. 

Minthogy a zónarendszer városaink forgalmának előmozditására és igy, mint emlitettem, belkereskedelmünk fejlődésére előnyös hatást gyakorolt, a még mindig istápolásra szoruló városaink érdekei szempontjából a rendszer felhagyása – nézetem szerint – időelőtti volt. 

A zónarendszerü dijszabásnak a személyforgalomba való visszaállitása indokoltnak látszik, mert e rendszer ismert előnyeit ez idő szerint is meghozná s mert a restitutio az államvasutak pénzügyi érdekeit nem sértené, sőt feltehetően kedvezőn befolyásolná. 

A visszaszállitással egyidejüleg önként érthetőleg revisio alá volnának veendők az utazási kedvezmények, melyek megszoritása elkerülhető nem lenne. 

A visszaállitásig is sürgősen kellene intézkedni a szabadjegyek és kedvezményes igazolványok tekintetében lábra kapott visszaélések megakadályozása iránt. 

Nem volna szabad tovább türni, hogy a szabadjegyekkel és kedvezményes igazolványokkal valósággal üzérkedjenek. 

A gazdaságosság elvét kell szem előtt tartani a dijkedvezmények engedélyezésénél is. 

Az államvasutak pénzügyi érdekeit csak akkor szabad ez irányban is háttérbe szoritani, ha azt a közgazdasági érdekek nyomatékosan megkövetelik. Olcsóbb dijszabások alkalmazása és dijkedvezmények engedélyezése tehát csak akkor indokolt, ha az olcsóbb dijszabások, illetve a kedvezések a hazai termelés és kereskedelem előmozditására, vagy az állam által gondozott egyéb érdekek istápolására szolgálnak. 

Az akár rovatolás, akár visszatérités utján érvényesitett dijkedvezményeknél ennélfogva arra kell törekedni, hogy a kedvezést valóban az illetékes tényező élvezze, ellenben a dijkedvezmény hasznában az illegitim tényező tulnyomó részben, vagy épen egyedül ne részesülhessen.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A debreczeni vasútállomás A sátoraljaújhelyi vasútállomás
Cikk-ajánló
Magyarország 1940. évi műkorcsolyázó bajnoksága Magyarország 1940. évi műkorcsolyázó bajnoksága
Kemény hidegben rendezték Magyarország műkorcsolyázó bajnokságait....
Miért látni léghajóról mélyebben a vízbe? Miért látni léghajóról mélyebben a vízbe?
Ismeretes tapasztalat, hogy léghajóról sokkal mélyebben bele lehet...
Magyar zongoraművész berlini sikerei
A német lapok zenerovatai melegen emlékeznek meg Weisshaus Imréről, a...
Magyarország – Ausztria 2:2 (1:1) Magyarország – Ausztria 2:2 (1:1)
A jubiláris mérkőzésnek nem csak a kerete volt ünnepi, de méltó volt...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
Félhivatalos hirek szerint a kormány egy rendeleten dolgozik, amely...
Csehek és németek Csehek és németek
Az osztrák politikai helyzet szempontjából döntő fontosságú s...
Szegedi nagy formában győzött, a Vasas nyerte a Kabók-vándordíjat Szegedi nagy formában győzött, a Vasas nyerte a...
Nagyszerű, napsütéses időben, élénk érdeklődés mellett rendezte a...
Az egész világ érdeklődik a magyar árúcikkek iránt Az egész világ érdeklődik a magyar árúcikkek iránt
Minduntalan olvassuk és halljuk, hogy milyen kompenzációs és egyéb...
Az ősidők óriási állatai Az ősidők óriási állatai
Az 1749-ik esztendőben ásták ki az első ősidőkorabeli szörnyeteget, a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98