Dtum
Login with Facebookk
1915 | Január

A Lusitania tragédiája

1915. május 7-én egy német tengeralattjáró Írország délkeleti partjainál megtorpedózta és elsüllyesztette a 32 000 tonnás brit luxushajót, a Lusitániát. A gőzös hadianyagot és lőszert szállított. Ezért a német tengerészet hadihajónak tekintette.

 

Azonban a hajó fedélzetén tartózkodott több mint ezer utas is. 1201 ember lelte halálát a hullámsírban, köztük az Egyesült Államok 128 polgára. Wilson amerikai elnök követelte a német kormánytól, hogy ítélje el a történteket. Bryen amerikai külügyminiszter viszont jogosnak tekintette a németek lépését, és lemondott.

 

A német kormány arra hivatkozott, hogy a brit tengeri blokád ellenkezik a nemzetközi jogi normákkal, az ellenlépés szükségszerű.

A tengeralattjárók parancsnokai ezek után utasítást kaptak, hogy kizárólag akkor támadjanak, ha bizonyos, hogy ellenséges kereskedelmi hajóról van szó. Tirpitz német tengerészeti miniszter emiatt lemondással fenyegetőzött. (Hiszen ez a megszorítás csökkenti a harcmodor hatékonyságát.)

Rövidesen újabb katasztrófa történt: egy német búvárhajó elsüllyesztette az Arabik nevű angol utasszállító hajót, s a halottak között ismét voltak amerikai állampolgárok. Az Egyesült Államok hadba lépésének elkerülése érekében Falkenhayn elérte, hogy a német búvárhajó-parancsnokok kapjanak parancsot: ellenséges személyszállító hajók esetében is (akárcsak korábban a semleges kereskedelmi hajók esetében) nyújtsanak lehetőséget az utasoknak a mentőcsónakokba való átszállásra.

A korlátozott búvárhajóharcot a németek rövidesen beszüntették. Egyéni, alkalmi akciókra továbbra is sor került az Atlanti-óceánon, a Földközi-tengeren pedig, ahol amerikai állampolgárok nem utaztak, és így az USA hadba lépésétől nem kellett tartani, továbbra is rendszeresen folytak süllyesztések.

A tengeralattjáró-harcmodor kegyetlen módszer. De tegyük ehhez hozzá: egy egyébként is kegyetlen háború kegyetlen fegyvere. Nem értünk tehát egyet azzal, ha a Lusitania és az Arabik tragédiájáért kizárólag a németekre hárítják a felelősséget.

 

Miért kell személyszállító hajón hadianyagot szállítani? Miért kell hadizónában személyszállító hajón utazni? Milyen alapon remélhető, hogy a brit blokádot a németek nem viszonozzák majd? Az erkölcsi felelősség megoszlik a hadviselő felek, a hajózási vállalkozók és a hadizónában, háború idején utazgató magánszemélyek között.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Cikk-ajánló
A világ legkisebb vasútja
Furcsa kis vasútat épitett a múlt évben New Yorkban egy élelmes...
Kossuth hetvenkétéves Kossuth hetvenkétéves
Vasárnap ülte meg Kossuth Ferenc hetvenkettedik születésnapját. A...
Egy „svéd” cselédszoba ágyán ülve szemén monoklival halt meg Szomory Dezső Egy „svéd” cselédszoba ágyán ülve szemén monoklival halt...
Két dráma, egy kötetre való lírai költemény, egy 4000 kötetes...
Szinyei Merse Pál Szinyei Merse Pál
Ha valamikor igazi béke lesz még ezen a világon és valahol, Európa...
A malomipar üzleti kilátásai A malomipar üzleti kilátásai
A malomipar üzleti kilátásai, amelyek a téli hónapok folyamán...
Joubert tábornok halála. Joubert tábornok halála.
A háboru legválságosabb pillanatában meghalt a boerok fővezére,...
Léghajón a Földközi tengeren keresztűl Léghajón a Földközi tengeren keresztűl
A franczia Valux gróf franczia földről léghajón át akar kelni a...
A herczegprímás és az aratósztrájkok A herczegprímás és az aratósztrájkok
Vaszary Kolos biboros-herczegprímás körrendeletben hivta fel...
Angol atlétikai bajnokságok Angol atlétikai bajnokságok
Az Angol atlétikai bajnokságok legszenzációsabb eredménye kétségkívül...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98