Dtum
Login with Facebookk
1915 | Június

Éjjeli repülések

Az aviatikának a közeli napokban sulyos vesztesége volt, a legkiválóbb magyar pilótánk zuhant le gépével s törte halálra magát ott, azon a repülőtéren, ahol legelső sikerét aratta, ahonnan nevét a világhirnév szárnyára kapta. Még talán senki agyában sincs meg a teljes képe annak a berendezésnek, amely hasonló balesetek meggátlására szolgálhatna, de egyes részleteiben az egész világon foglalkoznak az aviatikus konstruktőrök azokkal a segédeszközökkel, amelyek előbb-utóbb minden balesetet kizárnak, vagy legalábbis a veszélyességi fokát kisebbitik.

 

A mi szerencsétlenül járt pilótánk esetében talán csak a még föl nem talált mentőkészülék segitett volna, sok más esetben például megmenekült volna a pilóta, ha közölhette volna a földdel kivánságát. Nappal, mikor a teljes fény mellett a pilóta mindent láthat, s békés időt föltételezve tetszőleges magasságig sülyesztheti, vagy emelheti a gépét, még csak lehetséges valamely formában, zászlólengetés, kürtszó, lövés, füstkészités jellel egyet-mást közölni a pilótával, aki az ezidőszerinti technikai berendezések mellett abban a pillanatban, amikor elhagyja a földet, el van vágva minden szóbeli érintkezéstől. Hát még éjszaka? A repülőgépekkel való közlekedés e hiányosságát még nagyobb mértékben érezzük ma, a háborúban, ahol a repülőgépek olyan szolgálatok teljesitésére vannak hivatva, hogy közremüködésük nyomán győzelmes csaták, vagy vesztett ütközetek dönthetik el egy egész ország sorsát.

Hogy némi fogalmunk legyen arról a feladatról, hogy mit várunk a repülőgéptől hadinézőpontból, néhány szóval ideirjuk a repülőgép müködését, s ezzel nyomban meg is magyaráztuk a Donáth-féle „Morse-rendszerű” jelzőlámpa szerepét. Tegyük föl, hogy tüzérségi tüzet kap az ellenség állásaiból a mi tüzérségünk, a szoros kutatás ellenére sem tudjuk fölfedezni, hogy hol van az ellenség ütege. Mert azt is föl kell tételeznünk, hogy repülőgépünk föl van szerelve a Donáth-féle jelzőlámpával.

 

A repülőgép fölszáll, s berepüli azt a területet, ahol az ellenséges üteget sejti. Megfigyeli, fölfedezi, s most egyszerüen tudomására adja a mi tüzérségünknek. A mód igen könnyen érthető. A lámpa tetején van egy kis távcső, amelyen át a pilóta utasa látásbeli összeköttetést keres a csapatával. A távcső alatt van a nagy fényerősségü lámpa, amely olyan szerkezetü, hogy a fogantyun lévő gombnyomásra ég a láng, vagy ha a nyomás szünik, elalszik a lámpa. Már most nem kell egyéb, mint a „Morse” távirati jelek, amelyeknek kombinációi az egész ábécét elénk hozhatják. Az alkonyati égen a villanó fény igen élesen elüt, s jól szemügyre vehető. Három ember foglalkozik a repülőgépről érkező jelek átvételével.

 

Az egyik távcsővel figyeli a jelzést, s hangosan ismétli szóval azokat a betüket, amit fényvillanásokban lát. Mondásait a hátul álló egyén azonnal papirra jegyzi. Mihelyt együtt van a közlés egy mondata, fölolvassa, mire a harmadik figyelő, lámpával kezében megadja a választ. Fönn a repülőgépen ketten figyelik a választ, amely nem sok szóból áll, csak annyiból, hogy „értjük”, vagy „nemértjük” stb. Már most a mi tüzérségünk meginditja a tüzelést, mire a repülőgép ujra érintkezésbe lép csapataink megfigyelőjével, s közli vele, hogy miként kell az irányítást javítani, vagy pedig jelzi, hogy ha a mi tüzérségünk „teli találattal” megsemmisitette az ellenség tüzérállásait. Nappal különböző szinű füstöt okozó kis bombákkal folyik a jelbeszéd.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Dontáh-féle jelzőlámpa a földön várakozók kezében. E jelzőlámpák első hírnökei annak a telegráf, vagy telefon készüléknek, amelyekkel egykor a repülőgépet majd föl fogják szerelni. A Donáth-féle "Morse rendszerü" jelzőlámpákkal a pilóták távirati jeleket váltanak a földön lévőkkel, amivel az érintkezés állandó jellegü.
Cikk-ajánló
A falusi lakásépítő szövetkezetek A falusi lakásépítő szövetkezetek
Czettler Jenő nemzetgyűlési képviselő, a Magyar Gazdaszövetség...
Új magasságmérő Új magasságmérő
Egy huszonhatesztendős osztrák feltaláló magasságmérő készüléke, mely...
Winkler balesete Winkler balesete
Winkler József, az MTK tehetséges jobbszélső csatára sulyos...
Meunier Konstantin Meunier Konstantin
Hódító világútján a Meunier-gyűjtemény hozzánk is elérkezett és...
A mérés nem helyes vagy a pálya rövidebb A mérés nem helyes vagy a pálya rövidebb
A Wahringer B. C. junius 29-ik versenyén sokan vettek részt magyar...
Huszonöt idegenforgalmi esztendő tanulságai Huszonöt idegenforgalmi esztendő tanulságai
Ha a háboru befejezését minden bizonnyal követő idegenforgalmi...
Rudolf trónörökös leánya Lacroma-szigetéért Rudolf trónörökös leánya Lacroma-szigetéért
Rudolf trónörökös leánya, Windischgrátz Erzsébet herczegné, a...
Százhárom mandátum illetné meg az ellenzéket Százhárom mandátum illetné meg az ellenzéket
A politikai élet tul van a választási izgalmak nagyobbik részén. Már...
A Budapesti Torna-Club nemzetközi athletikai versenye A Budapesti Torna-Club nemzetközi athletikai versenye
A mult vasárnapi verseny minden tekintetben sikerültnek mondható. A...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98