Dtum
Login with Facebookk
1915 | Június

Éjjeli repülések

Az aviatikának a közeli napokban sulyos vesztesége volt, a legkiválóbb magyar pilótánk zuhant le gépével s törte halálra magát ott, azon a repülőtéren, ahol legelső sikerét aratta, ahonnan nevét a világhirnév szárnyára kapta. Még talán senki agyában sincs meg a teljes képe annak a berendezésnek, amely hasonló balesetek meggátlására szolgálhatna, de egyes részleteiben az egész világon foglalkoznak az aviatikus konstruktőrök azokkal a segédeszközökkel, amelyek előbb-utóbb minden balesetet kizárnak, vagy legalábbis a veszélyességi fokát kisebbitik.

 

A mi szerencsétlenül járt pilótánk esetében talán csak a még föl nem talált mentőkészülék segitett volna, sok más esetben például megmenekült volna a pilóta, ha közölhette volna a földdel kivánságát. Nappal, mikor a teljes fény mellett a pilóta mindent láthat, s békés időt föltételezve tetszőleges magasságig sülyesztheti, vagy emelheti a gépét, még csak lehetséges valamely formában, zászlólengetés, kürtszó, lövés, füstkészités jellel egyet-mást közölni a pilótával, aki az ezidőszerinti technikai berendezések mellett abban a pillanatban, amikor elhagyja a földet, el van vágva minden szóbeli érintkezéstől. Hát még éjszaka? A repülőgépekkel való közlekedés e hiányosságát még nagyobb mértékben érezzük ma, a háborúban, ahol a repülőgépek olyan szolgálatok teljesitésére vannak hivatva, hogy közremüködésük nyomán győzelmes csaták, vagy vesztett ütközetek dönthetik el egy egész ország sorsát.

Hogy némi fogalmunk legyen arról a feladatról, hogy mit várunk a repülőgéptől hadinézőpontból, néhány szóval ideirjuk a repülőgép müködését, s ezzel nyomban meg is magyaráztuk a Donáth-féle „Morse-rendszerű” jelzőlámpa szerepét. Tegyük föl, hogy tüzérségi tüzet kap az ellenség állásaiból a mi tüzérségünk, a szoros kutatás ellenére sem tudjuk fölfedezni, hogy hol van az ellenség ütege. Mert azt is föl kell tételeznünk, hogy repülőgépünk föl van szerelve a Donáth-féle jelzőlámpával.

 

A repülőgép fölszáll, s berepüli azt a területet, ahol az ellenséges üteget sejti. Megfigyeli, fölfedezi, s most egyszerüen tudomására adja a mi tüzérségünknek. A mód igen könnyen érthető. A lámpa tetején van egy kis távcső, amelyen át a pilóta utasa látásbeli összeköttetést keres a csapatával. A távcső alatt van a nagy fényerősségü lámpa, amely olyan szerkezetü, hogy a fogantyun lévő gombnyomásra ég a láng, vagy ha a nyomás szünik, elalszik a lámpa. Már most nem kell egyéb, mint a „Morse” távirati jelek, amelyeknek kombinációi az egész ábécét elénk hozhatják. Az alkonyati égen a villanó fény igen élesen elüt, s jól szemügyre vehető. Három ember foglalkozik a repülőgépről érkező jelek átvételével.

 

Az egyik távcsővel figyeli a jelzést, s hangosan ismétli szóval azokat a betüket, amit fényvillanásokban lát. Mondásait a hátul álló egyén azonnal papirra jegyzi. Mihelyt együtt van a közlés egy mondata, fölolvassa, mire a harmadik figyelő, lámpával kezében megadja a választ. Fönn a repülőgépen ketten figyelik a választ, amely nem sok szóból áll, csak annyiból, hogy „értjük”, vagy „nemértjük” stb. Már most a mi tüzérségünk meginditja a tüzelést, mire a repülőgép ujra érintkezésbe lép csapataink megfigyelőjével, s közli vele, hogy miként kell az irányítást javítani, vagy pedig jelzi, hogy ha a mi tüzérségünk „teli találattal” megsemmisitette az ellenség tüzérállásait. Nappal különböző szinű füstöt okozó kis bombákkal folyik a jelbeszéd.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
Dontáh-féle jelzőlámpa a földön várakozók kezében. E jelzőlámpák első hírnökei annak a telegráf, vagy telefon készüléknek, amelyekkel egykor a repülőgépet majd föl fogják szerelni. A Donáth-féle "Morse rendszerü" jelzőlámpákkal a pilóták távirati jeleket váltanak a földön lévőkkel, amivel az érintkezés állandó jellegü.
Cikk-ajánló
Kirchhoffer Kirchhoffer
Alig zajlott le Santelli akadémiája, máris egy másik nagy szabású...
A magyar drágaság titka A magyar drágaság titka
Ősi magyar szokás szerint hosszu verekedés, tanácskozás, ankétezés,...
A szegedi egyetem egyik tanárának feleségét emberölés kisérletével vádolja az ügyészség A szegedi egyetem egyik tanárának feleségét emberölés kisérletével...
A büntetőtörvényszéken dr. Fehér Árpád ítélőtáblai biró tanácsa...
Félsiker a kerékpáros versenyen Félsiker a kerékpáros versenyen
A negyedik német-magyar kerékpáros viadallal befejeződött az idei...
Bornemisza miniszter nyilatkozik az iparengedélyek megvonásáról Bornemisza miniszter nyilatkozik az iparengedélyek megvonásáról
Munkatársunk vasárnap együtt utazott Bornemisza Géza iparügyi...
Új magyar líra németül
Műfordítás kétféle céllal készülhet: vagy meg akarja mutatni erejét a...
Hajók halála Hajók halála
Telitalálat! Mindössze 37 éve, hogy az ember először szállt fel gépi...
Sajátos renaissance- kori műemlékeink Sajátos renaissance- kori műemlékeink
A Firenzéből kiindult renaissance igen hálás és termékeny talajra...
Bástya – Ferencváros 3:0 (1:0) Bástya – Ferencváros 3:0 (1:0)
Szeged őszi derbyjének nem kedvezett az időjárás, mert dél felé...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98