Dtum
Login with Facebookk
1915 | November

Vízalatti jelzések

A mérhetetlen víztömeg, a tengervíz kiszámíthatatlan ereje, a vihar, a jéghegyek, a szirtek, gépromlás okozta tehetetlenség már elegendők volnának a hajót fenyegető veszedelmekből, s ha ezekhez most azokat a mesterséges akadályokat is hozzáadjuk, amelyeket az emberek alkottak aknák alakjában az ellenséges hajók halálául, készen áll előttünk a hajózás veszedelmének számtalan képe. Amig tehát az ellenséges hajót minden veszedelemmel fenyegetjük, a magunk hajóinak épségét biztonságát és révbevezetését minden eszközzel kell segitenünk. Erre szolgálnak a kikötő jelző eszközök. Ilyenek a fényjelzés, amelyet fényszóró ad a hajó utjába, hogy arra irányitva futását, megtalálja a helyes utat, ilyen a hang, amelyet szirénák és egyéb lármás instrumentumok adnak, hogy maguk felé tereljék a hajó figyelmét. A fényjel jó, de ködben, esőben fölmondja a szolgálatot, a hang is jó, de viharban, szélben megtéveszti a hajót, ezért alkalmazzák ma a vízalatti harangjelzést, amely egyesiti magában a másik kettő előnyeit, a hibái nélkül. Képeink ezt a hajóvezetési módot mutatják be.

 

A hang a vizben négyszer olyan távol jut el, mint a levegőben, a tovaterjedését sem befolyásolja a levegő áramlás, tehát az irány tekintetében megbizható. Köd, vihar és egyéb zavaró elemek sem károsak rá, tehát a folytonosság sincs veszélyeztetve. Világos, hogy rejtett volta is előnyt nyújt, a másik két mód fölött. A készülék, erős csengésü harang, amely fölött vizhatlan zárt edényben elektromos rezgéseket fölfogó készülék van. Ha a készülékbe áramot bocsájtanak, az a hossza szerinti hangokat üti meg a harangon.

 

Ezek a hangok a vízben pontosan futnak tova és eljutnak a révbe készülő hajóról lebocsájtott hangfelfogó készülék mikrofonjáig, amelyet a vezeték segitségével a hajón kényelmesen megfigyelhet a hajó vezetője, s a vett jelek alapján kormányozhatja hajóját a veszélyes szerszámoktól hemzsegő tengerrész szabadon hagyott viziutján a kikötőbe. Ha csak arra gondolunk, hogy a mi dalmáciai partjaink szirtjei között lévő kikötők természetes veszélyei között is nehéz eljutni a tengerből orozva kiemelkedő éles szirtek miatt, elképzelhetjük, hogy vezetőjelzés nélkül milyen félelmes veszedelemben van a jogosulatlanul közeledő hajó.

 

A tengeralatti jelzést sok egyéb körülmény mellett a mai háborus viszonyok is indokolttá teszik. Az erős fényszórókat 20-60 kilométer távolról is látni, tehát elég a lőtávolba való jutás is, hogy ellenséges támadás lehetséges legyen. A hang, szirén és egyéb bömbölő szerszám is távolabb hat, mint az ágyuk ereje. Kétségtelen, hogy a tengeralatti sifrirozott jelek, - még ha el is fogja az ellenséges hajó - szolgálják a kívánt célt a legideálisabban. Ha pedig ehhez a legutóbbi eseményeket hozzáképzeljük, hogy az ántánt a velünk rokonszenvező és érdekeink mellett küzdő Bulgária Fekete tengeri kikötőit veszélyezteti, s azt is tudjuk, hogy ezek a kikötők nem olyan védettek, mint a Dardanellák bejárata, tisztán látjuk annak a fontosságát, amely a hajóvezetést a vizalatti jelzésekkel összeköti.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A Gyosz. közgyülése tiltakozott a vámok leszállitása és a forgalmi adó megszüntetése ellen A Gyosz. közgyülése tiltakozott a vámok leszállitása és a forgalmi...
Vasárnap délelőtt tartotta a Gyáriparosok Országos Szövetsége...
Francziaország és a pápai udvar viszálya Francziaország és a pápai udvar viszálya
A római pápai udvar nagyon éles szavu jegyzéket intézett mindazon...
Donvidéki mezőgazdasági kiállitás Novocserkeszkben Donvidéki mezőgazdasági kiállitás Novocserkeszkben
A donvidéki gazdasági egyesület a császári orosz kertészeti, baromfi...
Amerika belülről nézve Amerika belülről nézve
Michigan állam törvényhozása nemrégiben egy törvényjavaslatot...
Hogy jutott Lujza porosz királyné az udvari kötőnői címhez? Hogy jutott Lujza porosz királyné az udvari kötőnői címhez?
Lujza porosz királyné, ki a történelemben oly magasztos szerepet...
Andrássy Gyula gróf a jövő politikájáról Andrássy Gyula gróf a jövő politikájáról
Andrássy Gyula gróf belügyminiszter a jövő politikájáról írt a...
A miniszterelnök zágrábi látogatása A miniszterelnök zágrábi látogatása
Gróf Tisza István miniszterelnök deczember 18-án reggel Zágrábba...
A csoda tenor A csoda tenor
Nagy érdeklődést kelt most fővárosszerte Van-Dyck Ernőnek, a...
USA – az autósok paradicsoma USA – az autósok paradicsoma
Az amerikai autósok öröme a benzinállomás. Ezek egészen eltérnek az...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98