Dtum
Login with Facebookk
1915 | Szeptember

A legelső tengeralattjáró

Ezernyolcszázötven, tehát száztiz esztendővel ezelőtt Fulton Róbert, a gőzhajó föltalálója Londonban hajózott egy vitorláson, hogy a franciák, nevezetesen Napoleon által megvetett tengeralattjáró hajó tervét eladja az angoloknak. Anglia akkor is ugyanaz volt Európára nézve, sőt az egész világra nézve, mint az, amely 1914-ben a világot lángba boritotta.

 

Hatalmas, gazdag, gőgös, a tengeren korlátlan zsarnok és lelketlen kalmár. Akkor az egész világnak együtt véve nem volt annyi hadihajója, mint neki egymagának. Anglia akkor azt hitte, hogy ha ő nem veszi meg Fulton találmányát, az örökre elveszett. A tényben nem csalódott, csak az időben, mert akkor ugyan senkisem vette meg a tengeralattjáró hajó modelljét, de nyolcvan évvel később minden tengeri hatalom épitettetett ilyen hajótipusokat, s hiába való volt Anglia tiltakozása a „nemtelen fegyver” ellen, a vége csak az lett, hogy Anglia maga is derüre-borura épitette a külállamok arzenáljaiból megszerzett tervek alapján a tengeralattjárókat. Hogy mit jelent ma az U-hajó, arra ha volna őszinteség Angliában, azt felelnék, hogy: „Anglia hatalmának halálharangja”. Hiába van olyan hatalmas flottája Angliának, hasztalan merednek a forgó páncéltornyokon a legveszedelmesebb ágyuk, az egész angol flotta tétlen semmitevésre van kárhoztatva, meg sem mer moccanni, remegve veszi körül az angol szirtes partokat, de még sem tudja elejét venni annak, hogy a német tengeralattjáró hajók Anglia partjain egészen köröskörül ne fussanak, s ott süllyesszenek el akármilyen ellenséges hajót, ahol akarnak. A képünkön bemutatjuk a Fulton-féle tengeralattjáró hajómodellt, amely a Münchenben lévő „Német Muzeum” egyik érdekessége; főleg ma, hogy a német tengeralattjárók a világ legnagyobb szenzációjaként jelentkeztek a mai világháboru folyamán.

A Fulton-féle hajó kétféle mozgásra volt berendezve. A vizfölött a szélvitorlával, amelynek rudja lecsapható abban a pillanatban, amikor a hajó vizbemerül, s a vizalatti mozgásra, amikor gőzgép hajtotta volna a hajót. A hajótest maga állandóan kétharmad magasságig vizalatt áll, s a lesülyedését Fulton vizbeömlesztéssel képzelte, amely esetben az alsó tartány megtelnék vizzel. A fölszinre jutásról ugy gondolkodott, hogy a viz a tartányból a gőzgép segélyével kiszivattyuzható, vagy pedig az egész tartány lekapcsolható a hajóról, s vizzel együtt, mint fölösleges ballaszt, elválasztható a hajótesttől. Első pillanatra is látszik, hogy ezzel az utóbbi megoldással a hajó csak egyetlen egyszer merülhet egy uton a viz alá, vissza kell térnie állomására, hogy uj tartányt szereljenek rája föl. A hajótest hengeralaku, s belsejében egy, legföljebb két ember fér el. A hajó belsejében van a gép részére szánt hely, amelyet a modellben kézi hajtásra berendezett propeller csavarhajtó szerkezet helyettesit. Az áttétel nagyobb fogaskereke a képen látható is. Ugyanezen az állványon van a vitorlakezelő hajtórud is, amely a vitorlarudtól balra látható kettős vitorlakötéldobot mozgathatja.

A hajóhenger orra enyhe csucsban végződik, mig a fara letompitott felületü s itt nyer elhelyezést a propellercsavar. A henger tetején van egy kupolaszerü ráépités, amelynek felső bal oldalán szemlélő nyilás készült üveggel lefedve. Ez olyan nagy, hogy azon, ha az ablak el van távolitva az emberek ki és be járhatnak. A kupolából lépcső vezet le a hajótest belsejébe. A hajógépet a gőzgép föltalálója, James Watt épitette Fulton számára, de nem került sor a beépitésre, mert akkor, mikor az angolok visszautasitották Fulton ajánlatát a tengeralattjáró hajók épitésére, Fulton bosszankodva kudarcán, Amerikába ment s ott a gőzgépet egy a vizszinén járó hajóba épitette be, s ezzel az első gőzhajó létesült. Ezzel az óriási sikert aratott, s haláláig nem ért rá mással foglalkozni, mint a gőzhajó tökéletesitésével.

Fulton modellje csaknem negyven esztendeig érintetlenül maradt. Az a probléma volt főleg megoldatlan, hogy a vizszinre való emelkedés mely módon volna legegyszerübb. Svéd, orosz és norvég kisérletek után ugy látszik a német rendszer a legjobb.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Apponyi Albert gróf a zürichi egyetemen vasárnap nagy figyelemmel fogadott hatalmas előadást tartott Apponyi Albert gróf a zürichi egyetemen vasárnap nagy figyelemmel...
- A Kellog-szerződés – mondotta többek közt – a maga...
Villámcsapás a templomban Villámcsapás a templomban
Zsámbék pestmegyei község felett a mult napokban hatalmas vihar...
A kivándorlási törvény életbeléptetése A kivándorlási törvény életbeléptetése
A hivatalos lap egyik közelebbi száma közölte a belügyminiszter...
Gömbös és Dollfuss tanácskozása Bécsben Gömbös és Dollfuss tanácskozása Bécsben
A vasárnap reggeli osztrák lapok egyformán nagy jelentőséget...
Zárás, majd nyitás a tőzsdén Zárás, majd nyitás a tőzsdén
A budapesti tőzsdetanács az utolsó napokban szinte permanenciában...
Miért savanyú a főtt gyümölcs? Miért savanyú a főtt gyümölcs?
Mindenki tapasztalta már, hogy a megfőtt szilva, kajszinbaracz,...
Egy oczeánjáró hajó fűtőházában Egy oczeánjáró hajó fűtőházában
A czifra, hatalmas hajók mélyén, éles ellentétül a külső ragyogásnak,...
Magyar győzelem a magyar-holland atletikai viadalon Magyar győzelem a magyar-holland atletikai viadalon
A magyar-holland országok közötti atlétikai viadal második napján az...
Udvari élet Udvari élet
Megkérdezzük: miért ritkaság az nálunk, a minek rendesnek,...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98