Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1916 | Augusztus

Egy fillérért

A kereskedő kinyomatja üzleti reklám-levelezőlapját, ráragasztja az előírt filléres bélyeget, meg címezi s bedobja a postaládába. A többi már a posta dolga. A postaintézmény kiszedi a postaládából az ott összegyüjtött leveleket és levelezőlapokat, behordja a központi irányító hivatalba, ott száz és száz kéz szétszedi, különböző vasuti vonalak szerint osztályozza, megfelelő leadási állomásközpont szerint zsákokba rakja, a zsákokat gondosan lezárja és kézikocsik segélyével az induló vonatra rakja.

 

A vonat postakocsijában ülnek a mozgópostások. Ezek azalatt, míg a robogó vonat egyik állomásról a másikig ér, a következő állomásnak szóló postazsákot elkészítik s mihelyt megáll a vonat, az ott várakozó postásnak átadják s átveszik az ezek által hozott uj postazsákokat. A leadott zsákok az uj állomás postahivatalában a szétosztó hivatalba kerül, a száz vagy az egy levélhordó kézhez kapja a szétosztott levélpostát s kihordja a címzettnek. Akár egy fillér a portó címén felragasztott bélyeg, akár tíz vagy husz, az mindegy.

 

A levél vagy nyomtatvány egyforma pontossággal, egyforma gondossággal, ugyanolyan gyorsasággal ér célhoz, akár egy fillér a portója, akár husz. Ha ezt a szolgálatot összehasonlítjuk a levélbélyeg előtti idők postaszolgálatával, ami még egy emberöltőnek sem tul sok időt jelent, jogosan csodálkozhatunk a változásokon.


A delizsáncon utazó ember, rendesen kereskedőember, aki magával viszi a városba szóló levelet és kézbesíti is hetek mulva, a mikor megérkezik oda és a képen látható leveles zsák fölszedő expresz-vonat a legjobb kifejezője annak a határtalan technikai fejlődének, amelyen a posta intézménye keletkezése óta átment. Mert tudni kell azt is, hogy a vasut már harminc esztendeje járt a sineken, de postát még nem vitt.

 

A leveles posta magánvállalkozása volt egynémely kiváltságos jogokat élvező családnak, s ezek postakocsikat járattak lóváltó állomástól állomásig, ahol a leveleket távolság szerint megszabott díjak ellenében kiadták az érte jelentkezőnek. Akkoriban az irni-olvasni tudó emberek mindennap bementek a postára szétnézni, hogy jött-e levél? Hogy ma mint van, azt nem kell rendesen elsorolni. Ma csuda van a világon.

 

Csak nézzük meg a képet. Az expresz nem áll meg minden állomáson, mert hiszen azért expresz, hogy gyorsabban érjen el céljához, mint más fajta vonat, de ha utast nem is vesz föl, a postát fölvenné, mert a hírszolgálat ma nemzeti, sőt nemzetközi érdek. Még ma is ugy történik általánosan a posta fölvétele, hogy a vonat megáll s a postazsákot lerakják. A mi képünk már mutatja a közeljövőt, amelynek alkalmazása már megindult Amerikában. A Newyork-Chicagó között közlekedő tizennyolc órás vasut, amely évi 365 menet közül 260-szor pont tizennyolc óra alatt érkezik meg, a többi esetben 1-7 percek között váltakozik a késés, már alkalmazza ezt a postazsák átvétel.

 

A rendszer abban áll, hogy a pályatest mellett könnyen kapcsolódó szerkezettel fölfüggesztik a postazsákokat állványok kiugró karjára. A vonat három kocsijára fölszerelnek két-két barázdás lapot, amelynek vége begörbített, mint a lapát éle. A mechanika törvényei alapján, ha a bordás lap elkapja a zsákot, az ütés ereje befelé dobja a zsákot, s a tehetetlenség törvényei szerint a zsák egy ideig követi a vonat sebességét is.

 

De a kar rugós szerkezetű, s abban a pillanatban, mikor a zsák hozzáütődött, önmagától befelé hajlik. Ez a három tényező eredményezi azután, hogy a postazsák a robogó vonat nyitott ajtaján berepül. A vonat tehát nem áll meg, hanem rohanás közben szedi magához az állomás postáját. A vonat tulsó oldalán levő állványokra háló van kifeszítve s a robogó vonatból egyszerűen kiejtik a hálóra a leadandó postaküldeményeket. A rendszer bevált, mert Amerikában terjed s ma már Németország is bevezette.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Wintner megjavította a 10.000 m-es gyorskorcsolyázó rekordot Wintner megjavította a 10.000 m-es gyorskorcsolyázó rekordot
A BKE vasárnap reggel kedvezőtlen jégviszonyok mellett rendezte meg...
Karinthy Frigyes -  Altató és ébresztő tudomány - válasz Ferenczi Sándornak Karinthy Frigyes - Altató és ébresztő tudomány - válasz Ferenczi...
Kedves és tisztelt tanár úr, az igaz, hogy nagyon sok gondom és...
Brit szabotázs Emdennél Brit szabotázs Emdennél
A holland határ közelében lévő északnémet kisváros, Emden közelében...
Sprituális művészek Sprituális művészek
Spirituális Művészek Szövetsége névvel csoportusult egyesületté...
Legújabb rendszerű izzólámpák Legújabb rendszerű izzólámpák
Az izzólámpák számos válfaja került már forgalomba, a melyek...
A bolond könyvek bolondjai A bolond könyvek bolondjai
A rossz könyv a legrosszabb pajtás. Rontó hatalom, mely megzavarja az...
A Nyugat 25 éves A Nyugat 25 éves
A huszadik század első évei. Az irodalomnak egy szigete, egy...
Az Alföld szikeseinek jellemző mohái Az Alföld szikeseinek jellemző mohái
Alföldünknek egyik legjellemzőbb növényformációja a szikes, hol úgy a...
Két rövid hír külföldről Két rövid hír külföldről
Angliában mindent a közvélemény irányít. Midőn Aston Villa megverte a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98