Dtum
Login with Facebookk
1916 | Augusztus

Egy fillérért

A kereskedő kinyomatja üzleti reklám-levelezőlapját, ráragasztja az előírt filléres bélyeget, meg címezi s bedobja a postaládába. A többi már a posta dolga. A postaintézmény kiszedi a postaládából az ott összegyüjtött leveleket és levelezőlapokat, behordja a központi irányító hivatalba, ott száz és száz kéz szétszedi, különböző vasuti vonalak szerint osztályozza, megfelelő leadási állomásközpont szerint zsákokba rakja, a zsákokat gondosan lezárja és kézikocsik segélyével az induló vonatra rakja.

 

A vonat postakocsijában ülnek a mozgópostások. Ezek azalatt, míg a robogó vonat egyik állomásról a másikig ér, a következő állomásnak szóló postazsákot elkészítik s mihelyt megáll a vonat, az ott várakozó postásnak átadják s átveszik az ezek által hozott uj postazsákokat. A leadott zsákok az uj állomás postahivatalában a szétosztó hivatalba kerül, a száz vagy az egy levélhordó kézhez kapja a szétosztott levélpostát s kihordja a címzettnek. Akár egy fillér a portó címén felragasztott bélyeg, akár tíz vagy husz, az mindegy.

 

A levél vagy nyomtatvány egyforma pontossággal, egyforma gondossággal, ugyanolyan gyorsasággal ér célhoz, akár egy fillér a portója, akár husz. Ha ezt a szolgálatot összehasonlítjuk a levélbélyeg előtti idők postaszolgálatával, ami még egy emberöltőnek sem tul sok időt jelent, jogosan csodálkozhatunk a változásokon.


A delizsáncon utazó ember, rendesen kereskedőember, aki magával viszi a városba szóló levelet és kézbesíti is hetek mulva, a mikor megérkezik oda és a képen látható leveles zsák fölszedő expresz-vonat a legjobb kifejezője annak a határtalan technikai fejlődének, amelyen a posta intézménye keletkezése óta átment. Mert tudni kell azt is, hogy a vasut már harminc esztendeje járt a sineken, de postát még nem vitt.

 

A leveles posta magánvállalkozása volt egynémely kiváltságos jogokat élvező családnak, s ezek postakocsikat járattak lóváltó állomástól állomásig, ahol a leveleket távolság szerint megszabott díjak ellenében kiadták az érte jelentkezőnek. Akkoriban az irni-olvasni tudó emberek mindennap bementek a postára szétnézni, hogy jött-e levél? Hogy ma mint van, azt nem kell rendesen elsorolni. Ma csuda van a világon.

 

Csak nézzük meg a képet. Az expresz nem áll meg minden állomáson, mert hiszen azért expresz, hogy gyorsabban érjen el céljához, mint más fajta vonat, de ha utast nem is vesz föl, a postát fölvenné, mert a hírszolgálat ma nemzeti, sőt nemzetközi érdek. Még ma is ugy történik általánosan a posta fölvétele, hogy a vonat megáll s a postazsákot lerakják. A mi képünk már mutatja a közeljövőt, amelynek alkalmazása már megindult Amerikában. A Newyork-Chicagó között közlekedő tizennyolc órás vasut, amely évi 365 menet közül 260-szor pont tizennyolc óra alatt érkezik meg, a többi esetben 1-7 percek között váltakozik a késés, már alkalmazza ezt a postazsák átvétel.

 

A rendszer abban áll, hogy a pályatest mellett könnyen kapcsolódó szerkezettel fölfüggesztik a postazsákokat állványok kiugró karjára. A vonat három kocsijára fölszerelnek két-két barázdás lapot, amelynek vége begörbített, mint a lapát éle. A mechanika törvényei alapján, ha a bordás lap elkapja a zsákot, az ütés ereje befelé dobja a zsákot, s a tehetetlenség törvényei szerint a zsák egy ideig követi a vonat sebességét is.

 

De a kar rugós szerkezetű, s abban a pillanatban, mikor a zsák hozzáütődött, önmagától befelé hajlik. Ez a három tényező eredményezi azután, hogy a postazsák a robogó vonat nyitott ajtaján berepül. A vonat tehát nem áll meg, hanem rohanás közben szedi magához az állomás postáját. A vonat tulsó oldalán levő állványokra háló van kifeszítve s a robogó vonatból egyszerűen kiejtik a hálóra a leadandó postaküldeményeket. A rendszer bevált, mert Amerikában terjed s ma már Németország is bevezette.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Bomba a nadrágzsebben Bomba a nadrágzsebben
Bécsben a Sandan-czég üzleti könyvgyárában egyik közeli napon nagy...
Ki a jó újságíró? Ki a jó újságíró?
Mára tudtuk meg, hogy az egységes párt sajtóbizottsága kigondolt...
A hónap rövidhíreiből A hónap rövidhíreiből
Eddig a székelyek Romániába mentek át munkára, a honnan könnyen...
Clochemerle Clochemerle
Egy francia könyv futott meg utóbbi évben ritka világsikert, amelynek...
 A balga szűz A balga szűz
Ez az a fantasztikus darab, mely az utolsó évadban Páris legnagyobb...
Mikszáth Kálmán legújabb könyve Mikszáth Kálmán legújabb könyve
Most, hogy eljutott irodalmi termékenysége tetőpontjára, Mikszáth...
Miért háborús bűnös az elmenekült Dohnányi Ernő Miért háborús bűnös az elmenekült Dohnányi Ernő
Nem volt meglepetés a beavatottak előtt az a hír, hogy Dohnányi...
Babits Mihály: Versek, előszavakkal Babits Mihály: Versek, előszavakkal
Ez, és a következő versek pro domo íródtak, igazában nem is...
A Pasics-kormány vasárnap délben lemondott A Pasics-kormány vasárnap délben lemondott
A két ünnepnap egyetlen külpolitikai eseménye, amely Magyarországot...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98