Dtum
Login with Facebookk
1919 | Május

A búvárok élete a tenger mélységeiben

Rettentő világharczunkban napról napra számos hajó sülyed le a tenger fenekére magával vive számos emberéletet, tömérdek kincset és az emberi tudás alkotásainak legjavát. Sokan kérdezik, mi fog történni az alámerült hajókkal és a bennük lévő értékes dolgokkal, ott maradnak-e örökké a tenger iszapjába temetve vagy pedig van mód arra, hogy a béke idején a felszínre kerüljenek. El fogjuk mondani, hogy a műszaki tudományok mai állása mellett e téren micsoda lehetőségek vannak.
A tenger fenekére sülyedt hajókra vonatkozó minden művelet feltételezi, hogy oda búvárok szálljanak le. A kérdés tehát az, mekkora mélységbe szállhatnak le a búvárok. A határt a víz nyomása szabja meg. A föld felszínén a légköri nyomás hat ránk minden oldalról, nemcsak felülről lefelé, hanem jobbról-balról, elölről hátulról, alulról felfelé, sőt belülről kifelé is. Ez súlyban kifejezve négyzetczentiméterenként 1 kilogrammot négyzetdecziméterenként pedig 1 métermázsát tesz ki.

Nem érezzük ezt az igen nagy erőt, mert rendes körülmények között teljesen ki van egyensúlyozva a belső nyomással, a mely természetszerűleg ugyanakkora. A hús, a bőr, a vér részei ugyanis szintén tartalmaznak levegőt és ez ugyanakkora nyomás alatt van és ugyanekkora nyomást is fejt ki a szilárdrostok falaira minden oldalról. Nincs tehát egyoldalú nyomás vagy feszülés, egyetlen rost sincs arra kényszerítve, hogy egy másik rosthoz közeledjék, vagy attól távolodjék.

A búvár tehát sűrített levegőjű légkörben él, a melynek sűrűsége annyiszor nagyobb a közönséges légköri levegőnél, a hányszor 10 m az a mélység, a melyben tartózkodik. Ez a sűrített levegő átdiffundálódik testének porusaiba, úgy hogy a belső és külső nyomás mindig ki van egyenlítve, tehát nem lépnek fel egyoldalú feszülések. Az átdiffundáláshoz mindig bizonyos idő kell, azért a mélységben való leereszkedés nem történhetik túlságosan gyorsan. Megjegyezzük még, hogy arról is kell gondoskodni, hogy a búvárnak mindig friss levegő is álljon rendelkezésre, a mely a kileheltet pótolja. Ezt úgy érik el, hogy a búváröltönyben lévő levegőt folyton czirkuláltatják.

Újjabban olyan búváröltönyöket is készítenek, a melyek függetlenek a szivattyúktól. Ez esetben a búvár a szükséges levegő- és oxygénszükségletet kis aczélpalaczkokban hátára csatolva viszi magával. A kilehelt levegő szénsavát pedig marókalium patronok nyelil el. A búvár és a hajó között csak a telephonkabel tartja az összeköttetést és ez olyan erős, hogy felhúzásra is alkalmas (1. kép).

A felemelkedésnél az eljárás megfordított, ilyenkor az öltönyben levő levegő nyomását az emelkedésnek megfelelően csökkenteni kell. A felemelkedésnél egészen új jelenség, az úgynevezett búvárbetegség lép fel, a mely igen heves ízületi fájdalmakban jelentkezik és sokszor halállal is jár. Sokáig ismeretlen volt az ok, a mely azt a betegséget okozza.  Most már tudjuk, hogy a nitrogén idézi elő.

A nyomás csökkenésekor ugyanis a test szöveteiben és a vérben lévő nitrogén nem távozik el egyszerű elpárolgással, hanem buborékokat alkot, sőt ha a nyomáscsökkenés igen gyors, akkor a vér a buborékok folytán habzik, a mi igen komoly következményekkel jár. Régi búvárszabály tehát, hogy a felszínre csak igen lassan, apró fokozatokban szabad emelkedni.

Nagyobb mélységek elérése czéljából az amerikai Macduff aluminiumfémből búvárpánczélzatot készített, a mely a 100 m. mélységekben uralkodó nyomást is kibírja. Ennél a készüléknél tehát maga a búvárpánczél fogja fel a hydrostatiku nyomást, úgy hogy a pánczélzaton belől a levegő nyomását légköri nyomáson lehet tartani. A búvár tehát közönséges sűrűségű levegőben dolgozik, így hosszabb ideig is maradhat a mélységben és a búvárbetegségtől is mentes marad.

Miként a 4. képen látszik, a pánczél kar- és lábrészei úgy vannak megszerkesztve, hogy azokat a búvár mozgathatja, a mit hengeres ízületek tesznek lehetővé. Az esetleg beszivárgó vizet az A tartóban összesűrített levegő nyomja ki a B szelepen. Az elhasznált levegő a G csövön távozhatik el. Ugyanebben a csőben van elhelyezve a vékony C cső, a mely sűrített levegőt szállít a pánczélzatba, továbbá D áramvezeték, a mely a balkarra erősített villamos lámpát látja el árammal és végül az E telephonvezeték. A jobbkarra mesterséges kézfejmechanismus van erősítve, a melylyel a búvár a tárgyakat megfoghatja.

A Macduff-készülékkel tehát mintegy 100 m mélységig lehet leszállani. Mai segédeszközeink mellett tehát 100 m az a legnagyobb mélység, a melybe még ember lemerészkedhetik. Azok az elsülyesztett hajók, a melyek mélyebben feküsznek, tehát egyelőre hozzáférhetetlenek.
M.S.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A Macduff-féle merev búvárpánczél. A búvár újfajta
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Elutaztak a magyar gazdaifjak Olaszországba Elutaztak a magyar gazdaifjak Olaszországba
Junius hó 7-én, szerdán délelőtt ünnepélyes keretek között...
I. Umberto merénylőjéről I. Umberto merénylőjéről
Egy római lap munkatársa meglátogatta Bresci bátyját, Angelo Bresci...
Rajnisst ma reggel kivégezték Szálasira, Vajnára, Gerára, Beregffyre délután kerül sor! Rajnisst ma reggel kivégezték Szálasira, Vajnára, Gerára, Beregffyre...
A demokratikus magyar nép ma igazságot szolgáltatott: a Markó-utcai...
A franczia kormány bukása A franczia kormány bukása
A franczia kormányt elérte háborúra uszító elődeinek és társainak...
Bánffy Dezső és a sovinizmus Bánffy Dezső és a sovinizmus
Báró Bánffy Dezső a következőket mondotta: Tisztelt barátaim!...
A németek 6000 hadifoglyot ejtettek A németek 6000 hadifoglyot ejtettek
Több napi szélcsönd után most ujból heves harcok kezdődtek a...
Nagy sztrájkok a fővárosban Nagy sztrájkok a fővárosban
A főváros két legnagyobb gyára az államvasuti gépgyár és a Ganz-féle...
Kerékpárok az olasz hadseregben Kerékpárok az olasz hadseregben
Az olasz hadseregben nagy gondot fordítanak a kerékpáros csapatok...
Tersánszky J. Jenő: Vers a csöndről Tersánszky J. Jenő: Vers a csöndről
1915. feb. 11. Este. Kedves B. E., hasonló zsivajgás legföllebb a...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98