Dtum
Login with Facebookk
1909 | Augusztus

A buvárok életéből

Régen elmult az az idő, amikor akadtak bátor lovagok, a kik csak azért, hogy imádottjuk óhaját teljesitsék és nagy szerelmüket bemutassák, a tóba, vagy a közeli tengerpartba dobott karpereczért, gyürüért alámerültek és néha felhozták az aranyékszert a szivtelen nemes hölgynek, de leggyakrabban életükkel fizették meg az ostoba vakmerőségüket. Ma sem előkelő nemes hölgy, sem királyi herczegnők kedvéért nem buvárkodnak a lovagok.

Ellenben száz és száz ember akad, a ki – természetesen drága fizetésért, mert hisz minden egyes alkalommal életével játszik – vállalkozik, arra, hogy leszálljon, alámerüljön a tenger fenekére, vagy a hatalmas oczeáni hajó oldalán, vagy pedig a kikötőben.

Hol kincseket küldik keresni (mert a tengerben több a kincs, mint a menyit a szárazföldön látunk) és a buvár nehéz, esetlen, de egyébként eléggé felszerelt kaucsuk szövetes ruhájában, fején a rettentő rézsisakkal, ólomtalpu czipőkkel, vizhatlan felszerelésben belemerül az oczeán hullámaiba s a tengeri halak, rákok, pókok és mindenféle lehetetlen alaku állatfélék ijedelmére, vagy kiváncsiságára, megjelen a korralerdős tegnger alján, a hol századok előtt elmerült számos szállitó- vagy hadihajó kincseit, szerelvényeit igyekszik a finom tengeri fövenytől, moszatoktól megszabaditva, felszinre hozni.

Vagy megtörténik – és ez inkább a rendes eset – hogy a kikötő épitési munkálatoknál küldik le a buvárokat a tengerfenék alapos kikémlelésére. Igen gyakori az eset, a mikor hatalmas nagy hajókat valami váratlan sérülés ér és azt ki kell javitani, a mi például csak a vizvonal alatt jóval, kivülről történhetik. Ilyenkor is a buvárra vár ez a feladat.

A buvárnak sem a feladatát, sem a helyzetét, sem a keresetét nem lehet irigyelni. Az utóbbit talán még kevésbé. Mert noha olyan a fizetségük, a minőt rendes körülmények között szárazföldi munkáért nem kaphatnak, viszont az egészségük és életük következetesen egy hajszálon függ. Óriási lég- és viznyomás között kell dolgozniok a viz fenekén, ezt pedig csakis kifogástalan egészséges tüdővel és jó szivvel birják ki. Persze a buvárkodást is előbb ki kell tanulni. Képeink ilyen buvárkezdőket ábrázolnak.

Az egyik kép azt mutatja, a mint a buvár abban gyakorolja magát, hogy levegővel megtöltött, felfujt mig a másik kép a hajólétrán való le- és felszállást mutatja be. Az oktatás természetesen hónapokig tart és a leggondosabb tanulmány tárgya, mert később a buvárok teljesen önállóan végzik a dolgukat, tehát igen nagy gyakorlatra és képzettségre kell előbb szert tenniök. A buvárok felszerelése manapság oly tökéletes, hogy eltekintve valamely elemi csapástól, vagy valamely tengeri szörny elhárithatatlan támadásától, biztonságban érezhetik magukat.

Oldalukon erős, jó markolatu kést hordanak, telefonkészüléket visznek le magukkal, a melylyel csengetés utján adnak jelt felfelé, ellenben a hajóról ő hozzá leszólhatnak. Elektromos kézi kézi lámpát is visz magával a buvár, a ki rengeteg mennyiségű vizben gázol, de ő hozzá, t. i. a testéhez még egy cseppnyi viz sem férhet. A buvárpálya azonban minden fényes ígéret, fizetés daczára, nem olyan keresett, hogy az emberek hanyatt-homlok rohannának erre a pályára.

A ki csakugyan buvár akar lenni, annak vagy legyőzhetetlen kedve van hozzá, vagy pedig nagyon elszánt és elkeseredett ember. Mert noha minden pálya szép és minden pályának megvannak a maga veszedelmei, kevés akad a ki arra vállalkozzék, hogy az oczeánok fenekén járjon ezer veszély között.

<<
<
1
2
>
>>
Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
A buvárokat a foglalkozásukra alaposan be kell oktatni, ki kell képezni A hajó oldalára alkalmazott vashágcsón a buvár lassan leereszkedik
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Külföldi művésztelepek Külföldi művésztelepek
Néhány esztendő óta a külföldi művésztelepek mintájára hazánkban is...
Jelenet a bécsi magyar miniszterium előtt Jelenet a bécsi magyar miniszterium előtt
November 19-én délelőtt, a mikor a magyar delegátusok...
A füszer- és gyarmatáruk forgalma A füszer- és gyarmatáruk forgalma
A füszer- és gyarmatáruk forgalma erősen összezsugorodott. A...
A nyomtalanul eltűnt Miss Kerepesi út rejtélye A nyomtalanul eltűnt Miss Kerepesi út rejtélye
A külső Kerepesi út izgalom lázában ég: a 126-os számú házból...
Orvtámadás egy német tengeralattjáró ellen Orvtámadás egy német tengeralattjáró ellen
Banks amerikai állatorvos, aki Angliából visszatért Amerikába,...
Vass József szerint Fejbólintó Jánosokhoz hasonló képviselőkre nincs szüksége az országnak Vass József szerint Fejbólintó Jánosokhoz hasonló képviselőkre nincs...
Vasárnap tartotta meg beszámolóját Kőszegen és Nagygencsen Lingauer...
Márianosztra ismét megtelt női bűnözőkkel Márianosztra ismét megtelt női bűnözőkkel
A nyilas uralom egyik leggaládabb tette volt a börtönkapuk...
A Budapesti villamos városi vasut rt. 1907. évi eredménye A Budapesti villamos városi vasut rt. 1907. évi eredménye
A Budapesti villamos városi vasut rt. ápr. 14-én tartotta...
Nagy Sándor Ady-rajzai Nagy Sándor Ady-rajzai
Nagy Sándor az első illusztrátora volt Adynak. Az "Új versek" első...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98