Dtum
Login with Facebookk
1920 | Január

Léghajó vagy repülőgép? 1.

Melyiké a jövő? Erre a kérdésre már régen megfeleltek, hogy mind a két szerkezetnek megvan a maga szerepe és jelentősége. Általában azt szokták mondani, hogy a repülőgép kisebb útra, gyors hírvivésre, a léghajó hosszabb útra, lassúbb közlekedésre való. Azonban a háborúban a léghajó nagyon is háttérbe szorult.

A repülőgépeket egyre nagyobb mérettel készítették s egyre nagyobb távolság befutására alkalmazták; teherbirásuk is erősen megnövekedett. Ellenben a léghajók közül a hajlékony burkolatúak a háború alatt nagyon kevéssé vált be s a merevvázú Zeppelin-ek közül is sok tönkre ment. Már-már úgy látszott, hogy a repülőgépek teljesen kiszorították a használatból a léghajókat.

Pedig ugyanakkor, midőn a léghajók fölmondani látszottak a szolgálatot, jelentős fejlődést értek el s a béke beálltával nemcsak fölveszik a versenyt a repülőgépekkel, hanem sok tekintetben túl is szárnyalják őket. Mindkét szerkezetnek egyébiránt egy-egy nagy hibája, tökéletlensége van, mely nem engedi meg még egyik számára sem a teljes diadalt.

A léghajó nagy baja a hidrogénnal telt gáztartó. Elég egy szikra, a burkolatnak valami hiányossága, hogy a hidrogén meggyuljon s a léghajó menthetetlenül lezuhanjon. A repülőgépnek pedig rossz oldala, hogy nem tud a levegőben megállani s folytonosan mozogva tarthatja magát lebegő helyzetben. Ha a mótor elromlik, a repülőgépnek le kell szállnia, vagy éppen le kell zuhannia.

Mindkét szerkezet baján igyekeznek segíteni. Gondolkodtak azon, hogy nem lehetne-e hevített levegővel, vagy héliummal helyettesíteni a hidrogént? Hevített levegőjű léghajót állítólag már készítettek is az amerikaiak. Közlönyünk egyik számában be is mutattuk a rajzát. De nem hisszük, hogy ez a megoldás egyhamar fölvehesse a hidrogénes gáztartóval a versenyt.

Ami a héliumot illeti, az először is nagyon drága gáz (18 frank a köbczentimétere), azonfelül a fölszálló ereje is csak félakkora, mint a hidrogéné. Egyébként a hélium kevésbbé szűrődik át a burkolaton s nem gyúlékony. Valószínű, hogy előállítása később olcsóbb lesz s talán helyettesíteni fogja a veszedelmes hidrogént.

A repülőgépnek azon a baján, hogy nem tud mozgás nélkül a levegőben fönnmaradni, nem lehet segíteni; a mótor elromlása már nem okoz föltétlen bajt és kényszerű leszállást. Ugyanis az újabb, nagyobb repülőgépeket több mótorral látják el s ha valamelyiknek, vagy akár kettőnek is baja lesz, a gép még mindig folytathatja útját, bár csökkent erővel. De mégis, mivel a repülőgépnek folytonos mozgásban kell lennie, a kormányos éberségére van bízva a szerkezet fönnmaradása. Elég a kormányzásban elkövetett figyelmesség, mi könnyen előfordulhat, mert a kormányszolgálat fárasztó, hogy a repülőgép lezuhanjon.

Az összes kormánykészülékek, mótorok, magasság- és sebességjelzők stb. folytonos nyilvántartása kimerítheti a kormányost s ekkor a baj bekövetkezhetik. A földreszállás is, ha a térszín egyenetlen, veszélyesebb repülőgéppel, mint léghajóval, mely nem érintkezik közvetlenül a földdel. Mindent összevetve tehát úgy látszik, hogy a merev léghajó több biztonságot ad, mint a repülőgép s az utazás is kényelmesebb rajta. De mivel mindkét szerkezet még tökéletlen, tovább fognak fejlődni, míg a biztosság nagyobb foka valamelyiket teljes határozottsággal a másik fölé nem emeli.


A léghajók terén ma már teljesen eldöntött dolog, hogy csak a merev szerkezeteknek van létjogosultsága. A hajlékony burok változó alakja nem elégíti ki a lehető legkisebb levegőellenállás követelményét, míg a merev vázat teljesen olyan alakban állíthatjuk elő, a mint a légtechnikai kisérletek megszabják. Az 1. képen bemutatjuk az 1900. és 1916. évi Zeppelin-ek vázlatát, melyen világosan látható, hogy az 1916. évi alaknak mennyivel finomabb a megszabása a levegő jobb hasítása czéljából.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
1900. évi és 1916. évi Zeppelinek Zeppelin
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Rövidek Rövidek
Münchenben, a város főutvonalán vasárnap délben 12.000 főnyi nemzeti...
A tökéletes ikrek A tökéletes ikrek
Lee és Lynn Wilde nemcsak egyszerre látták meg a napvilágot, teljesen...
Hajsza a bombamerénylők után Hajsza a bombamerénylők után
A debreczeni hármas orgyilkosság fővétkesét, Katarent nem keresi sem...
Ordódy Béla Ordódy Béla
Ordódy Béla, a B. T. C. kitünő center halfja, mint sajnálattal...
Amit a vérerek betegségeiről tudni kell, az érelmeszesedés Amit a vérerek betegségeiről tudni kell, az érelmeszesedés
Az érfal rugalmasságának elvesztése jellemző arra az érbetegségre,...
Gróf Monte Cristo.
Az öregebbik Dumas híres regénye, a nagy mesemondó legnépszerűbb...
A kommunizmus terjedése A kommunizmus terjedése
Ez a kocka arányosan mutatja, hogy Európa területének már 55%-a...
Lingauer Albin a királypuccsról Lingauer Albin a királypuccsról
Nincs fájdalmasabb mint pálcát törni nehéz sorsba jutott barátok...
Mégis megépül a kassa-oderbergi vasut második sinpára? Mégis megépül a kassa-oderbergi vasut második sinpára?
A kassa-oderbergi vasut második sinpára osztrák területen remélhetően...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98