Dtum
Login with Facebookk
1920 | Január

Léghajó vagy repülőgép? 1.

Melyiké a jövő? Erre a kérdésre már régen megfeleltek, hogy mind a két szerkezetnek megvan a maga szerepe és jelentősége. Általában azt szokták mondani, hogy a repülőgép kisebb útra, gyors hírvivésre, a léghajó hosszabb útra, lassúbb közlekedésre való. Azonban a háborúban a léghajó nagyon is háttérbe szorult.

A repülőgépeket egyre nagyobb mérettel készítették s egyre nagyobb távolság befutására alkalmazták; teherbirásuk is erősen megnövekedett. Ellenben a léghajók közül a hajlékony burkolatúak a háború alatt nagyon kevéssé vált be s a merevvázú Zeppelin-ek közül is sok tönkre ment. Már-már úgy látszott, hogy a repülőgépek teljesen kiszorították a használatból a léghajókat.

Pedig ugyanakkor, midőn a léghajók fölmondani látszottak a szolgálatot, jelentős fejlődést értek el s a béke beálltával nemcsak fölveszik a versenyt a repülőgépekkel, hanem sok tekintetben túl is szárnyalják őket. Mindkét szerkezetnek egyébiránt egy-egy nagy hibája, tökéletlensége van, mely nem engedi meg még egyik számára sem a teljes diadalt.

A léghajó nagy baja a hidrogénnal telt gáztartó. Elég egy szikra, a burkolatnak valami hiányossága, hogy a hidrogén meggyuljon s a léghajó menthetetlenül lezuhanjon. A repülőgépnek pedig rossz oldala, hogy nem tud a levegőben megállani s folytonosan mozogva tarthatja magát lebegő helyzetben. Ha a mótor elromlik, a repülőgépnek le kell szállnia, vagy éppen le kell zuhannia.

Mindkét szerkezet baján igyekeznek segíteni. Gondolkodtak azon, hogy nem lehetne-e hevített levegővel, vagy héliummal helyettesíteni a hidrogént? Hevített levegőjű léghajót állítólag már készítettek is az amerikaiak. Közlönyünk egyik számában be is mutattuk a rajzát. De nem hisszük, hogy ez a megoldás egyhamar fölvehesse a hidrogénes gáztartóval a versenyt.

Ami a héliumot illeti, az először is nagyon drága gáz (18 frank a köbczentimétere), azonfelül a fölszálló ereje is csak félakkora, mint a hidrogéné. Egyébként a hélium kevésbbé szűrődik át a burkolaton s nem gyúlékony. Valószínű, hogy előállítása később olcsóbb lesz s talán helyettesíteni fogja a veszedelmes hidrogént.

A repülőgépnek azon a baján, hogy nem tud mozgás nélkül a levegőben fönnmaradni, nem lehet segíteni; a mótor elromlása már nem okoz föltétlen bajt és kényszerű leszállást. Ugyanis az újabb, nagyobb repülőgépeket több mótorral látják el s ha valamelyiknek, vagy akár kettőnek is baja lesz, a gép még mindig folytathatja útját, bár csökkent erővel. De mégis, mivel a repülőgépnek folytonos mozgásban kell lennie, a kormányos éberségére van bízva a szerkezet fönnmaradása. Elég a kormányzásban elkövetett figyelmesség, mi könnyen előfordulhat, mert a kormányszolgálat fárasztó, hogy a repülőgép lezuhanjon.

Az összes kormánykészülékek, mótorok, magasság- és sebességjelzők stb. folytonos nyilvántartása kimerítheti a kormányost s ekkor a baj bekövetkezhetik. A földreszállás is, ha a térszín egyenetlen, veszélyesebb repülőgéppel, mint léghajóval, mely nem érintkezik közvetlenül a földdel. Mindent összevetve tehát úgy látszik, hogy a merev léghajó több biztonságot ad, mint a repülőgép s az utazás is kényelmesebb rajta. De mivel mindkét szerkezet még tökéletlen, tovább fognak fejlődni, míg a biztosság nagyobb foka valamelyiket teljes határozottsággal a másik fölé nem emeli.


A léghajók terén ma már teljesen eldöntött dolog, hogy csak a merev szerkezeteknek van létjogosultsága. A hajlékony burok változó alakja nem elégíti ki a lehető legkisebb levegőellenállás követelményét, míg a merev vázat teljesen olyan alakban állíthatjuk elő, a mint a légtechnikai kisérletek megszabják. Az 1. képen bemutatjuk az 1900. és 1916. évi Zeppelin-ek vázlatát, melyen világosan látható, hogy az 1916. évi alaknak mennyivel finomabb a megszabása a levegő jobb hasítása czéljából.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Mini galéria
1900. évi és 1916. évi Zeppelinek Zeppelin
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A Terézvárosi Tornaklub versenye A Terézvárosi Tornaklub versenye
Szépszámú közönséget gyűjtött egybe a téli évad első versenye. A...
Japán támadások Japán támadások
Ideérkezett jelentések szerint a japán csapatok az Owen...
A gróf ur és a neje – berugva az utczán A gróf ur és a neje – berugva az utczán
Perceval Artur Ágoston, Egmont grófja. Tekintélyesen hangzik ez a...
A Wolf-féle objectum A Wolf-féle objectum
Február 3-án este 9 óra 21 perczkor Wolf, a Heidelberg mellett...
Egy néger király koronázása Egy néger király koronázása
Február 7-én meghalt II. Tofja király, az afrikai Porto-Novonak, a...
A Ganz-gyár és a tisztviselői A Ganz-gyár és a tisztviselői
Ha van vállalat, ahol a tisztviselői karnak mindig oka van a...
Az Amerikából hazatérő Hunyady Sándort Gibraltárban őrizet bevették, majd Bordeauxba internálótáborba irányították Az Amerikából hazatérő Hunyady Sándort Gibraltárban őrizet bevették,...
Vasárnapra virradó éjjel távirati értesítés érkezett Bródy János dr....
Egy előkelő szegedi család diák fia megdöbbentő önoperáció végrehajtása után öngyilkos lett, mert ugy érezte, hogy nem vonzódik a nőkhöz Egy előkelő szegedi család diák fia megdöbbentő önoperáció...
Néhány nappal ezelőtt megdöbbentő öngyilkossági kísérlet történt...
Földrengés a tőzsdéken Földrengés a tőzsdéken
A világtörténelemben is páratlanul álló természeti katasztrófa, mely...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98