Dtum
Login with Facebookk
1920 | November

Repülés a magas légrétegekben

Schroeder amerikai őrnagy érte el repülőgépével eddig a legnagyobb magasságot. Miként a Général Electric Review irja, Schroeder repülőgépe Lepere-féle kétfedelű aeroplán volt turbokompresszorral ellátva. Ez a turbokompresszor összenyomja a levegőt mielőtt a robbanó motorhoz juttaná s ily módon ellensúlyozza a légritkulást, mely a nagy magasságokban jelentkezik s melynek következtében a tüzelőanyag csak tökéletlenül ég el.

A turbokompresszort először Rateau tanulmányozta és ajánlotta alkalmazásra 1917-ben a nagy magasságokba szálló repülőgépekhez. Az Egyesült-Államokban Rateau gondolatát számosan igyekeztek megvalósítani, köztük Srerbondy, a Sturtevany-társaság és Moss mérnök, kinek sikerült a turdbokompresszort alkalmazható és a czélnak teljesen megfelelő alakban előállítani. A Schroeder aeroplánja ilyen Moss-féle készülékkel volt ellátva.

Turbokompresszor nélkül 6000m magasságban a repülőgép 112 km óránkinti sebességgel repült, míg turbokompresszorral 192 km-rel 6600 m magasságban. Schroeder a nagy magasságba emelkedés kisérletét 1919. október 4.-én kezdte meg. Biplánjával eleinte egy utast is vitt magával s 9692 m tengerszint fölötti magasságor ért el.

1920. februárius 27.-én egymaga szállt föl és 11012 m-re emelkedett. Ebben a pillanatban az oxigénbelélegzőkészüléke fölmondta a szolgálatot, Scuroeder elvesztette eszméletét s a repülőgép 2 percz alatt 8 km-t zuhant alá, mi óránkénti 240 kilométernyi sebességnek felel meg.

De midőn a gép mintegy 1000 m magasságra esett alá, Schroeder visszakapta öntudatát s csöndesen ért a földre s azután újra elájult. A magasságiró készülékek azt mutatták, hogy midőn a baj történt, a repülőgép perczenkint 38 m-nyi emelkedésben volt, úgy hogy a 12000 m-es tengerszín fölötti magasságot valószínűen meghaladta volna.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Szabaditsuk föl a külföldiek zárolt pengőköveteléseit a Nemzetközi...
A Kereskedelmi és Iparkamara már régebben azt a javaslatot...
Az autó diadalmas előretörése Az autó diadalmas előretörése
Egy most közzétett statisztika szerint Magyarország autóállománya ez...
A béketerv Eden és Roosevelt megbeszélésein A béketerv Eden és Roosevelt megbeszélésein
Eden washingtoni tárgyalásairól az első hét végére sem érkeztek még...
Látható rádióhullámok Látható rádióhullámok
Az ember szinte vak és süket módjára él, jár-kel a világmindenség...
Mi ujság? Mi ujság?
A ŤVasárnapi Ujságť ötven éve. Most, márczius hó 5-ikén, a mikor...
Osvát Ernő titkaiból Osvát Ernő titkaiból
A múlt század elején Kazinczy és az akkori nyugatosok sokat...
Hazaáruló szabotázs a náci posztógyárban az „őskeresztény”...
Hatalmas szabotázst lepleztek le a gazdasági rendőrség nyomozó...
Az éjszaka Az éjszaka
Azt halljuk, hogy az éjszakai élet egészen meg fog szünni az...
A pénzintézetek és a vállalatok ellentéte az aranymérleg kérdésében A pénzintézetek és a vállalatok ellentéte az aranymérleg...
A hazai iparvállalatok jelenleg két nagy probléma előtt állanak: az...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98