Dtum
Login with Facebookk
1921 | December

A kétéltű gépkocsi 2.

Újabban Marseille-ben próbáltak ki kétéltű gépkocsit, mely meglehetősen meredek partlejtőn is föl birt haladni. A szárazföldön haladáshoz éppen ezért nem kerekeket használtak, mely a meredek, ellenálló térszínen való közlekedésre sokkal alkalmasabb.

Ha a kocsi vízbe ér, egy ideig hernyószerkezetével a fenékbe kapaszkodva halad előre mindaddig, míg vízszintes helyzetbe jutva nem kezd lebegni; ekkor a gépész kikapcsolja a hernyószerkezetet a mótorról és a csavarszárnyat kapcsolja hozzá. Mikor azután a kocsi újra partot ér, illetve a feneket éri, a hernyószerkezet megint működésbe kerül s a kocsi még meredek lejtőn is nehézség nélkül kimászik.

A kétéltű gépkocsit, melyet képen is bemutatunk, Foenquinos találta föl s első bemutató útját 5 utassal, gépészszel és a föltalálóval tette meg. A kocsi ezenkívül 300 kg öntöttvas holtterhet is vitt magával.

A gépkocsi kissé bonyolódott szerkezetű, de mégis nagy hasznát lehet venni, mert átszállás, illetve átrakodás nélkül közlekedik vizen és szárazon egyaránt. Fontos ez főként oly vidékeken (gyarmatokon), hogy nincs jó közlekedő út s hol a térszint folyók és tavak teszik változatossá.
Könnyen megérthető, hogy ugyanannak a mótornak a hernyószerkezethez és a csavarhoz való kapcsolása sok elővigyázatot követel főkény a kocsi vízállósága szempontjából.

Sokkal kisebb volna a kellemetlenség, ha a mótor nem vizi csavart és nem hernyószerkezetet, hanem légi csavarszárnyat mozgatna, mely a vízben és szárazföldön haladáshoz egyaránt alkalmas s akkor a kocsikerék csak mozgó alátámasztásul szolgálna. Természetes, hogy ekkor a meredek lejtőkön való fölhaladás nehezebb. De egy amerikai már megkisérelt egy ily megoldást. Kocsiszerkezetét 3 kerékre szerelte s hátul elhelyezett légi csavarszárnynyal mozgatta készülékét, mely vízben és szárazon egyaránt jól haladt előre.


Bogdánfy Ödön.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Damokles kardja Damokles kardja
E komor hangzású japán szó. Busido, férfibecsületet jelent, a japán...
Meghalt Kruspér István Meghalt Kruspér István
A magyar mathematikai és tekhnikai tudománynak egyik úttörője s...
A MOB. végrehajtó-bizottsága és a footballkiküldetés A MOB. végrehajtó-bizottsága és a footballkiküldetés
A MOB. végrehajtó-bizottsága e hó 9-én ülést tartott Gerenday György...
A pápa és a kerékpár A pápa és a kerékpár
A papság, nevezetesen a katholikus, konzervatív felfogásból...
Greta Garbo házassága Greta Garbo házassága
A világsajtót bejárta az a hír, hogy Greta Garbót, a világhírű...
Ki a gyilkos? Ki a gyilkos?
Tanúim a történészek. A magyar sose nyugodott bele Zrínyi, Széchenyi...
Ipari kishírek Ipari kishírek
Magyar óraipari termelő-szövetkezet czég alatt Budapesten szövetkezet...
Beszakadt a jég a vasúti szerelvények alatt Beszakadt a jég a vasúti szerelvények alatt
Az orosz kormány a csapatszállítások mentül jobban való siettetésére...
Cs. Szabó László: Ultima verba Cs. Szabó László: Ultima verba
Huszonegy évvel a borzalmas szárszói halál előtt egy összezúzott...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98