Dtum
Login with Facebookk
HIRDETÉS
1921 | December

A kétéltű gépkocsi 2.

Újabban Marseille-ben próbáltak ki kétéltű gépkocsit, mely meglehetősen meredek partlejtőn is föl birt haladni. A szárazföldön haladáshoz éppen ezért nem kerekeket használtak, mely a meredek, ellenálló térszínen való közlekedésre sokkal alkalmasabb.

Ha a kocsi vízbe ér, egy ideig hernyószerkezetével a fenékbe kapaszkodva halad előre mindaddig, míg vízszintes helyzetbe jutva nem kezd lebegni; ekkor a gépész kikapcsolja a hernyószerkezetet a mótorról és a csavarszárnyat kapcsolja hozzá. Mikor azután a kocsi újra partot ér, illetve a feneket éri, a hernyószerkezet megint működésbe kerül s a kocsi még meredek lejtőn is nehézség nélkül kimászik.

A kétéltű gépkocsit, melyet képen is bemutatunk, Foenquinos találta föl s első bemutató útját 5 utassal, gépészszel és a föltalálóval tette meg. A kocsi ezenkívül 300 kg öntöttvas holtterhet is vitt magával.

A gépkocsi kissé bonyolódott szerkezetű, de mégis nagy hasznát lehet venni, mert átszállás, illetve átrakodás nélkül közlekedik vizen és szárazon egyaránt. Fontos ez főként oly vidékeken (gyarmatokon), hogy nincs jó közlekedő út s hol a térszint folyók és tavak teszik változatossá.
Könnyen megérthető, hogy ugyanannak a mótornak a hernyószerkezethez és a csavarhoz való kapcsolása sok elővigyázatot követel főkény a kocsi vízállósága szempontjából.

Sokkal kisebb volna a kellemetlenség, ha a mótor nem vizi csavart és nem hernyószerkezetet, hanem légi csavarszárnyat mozgatna, mely a vízben és szárazföldön haladáshoz egyaránt alkalmas s akkor a kocsikerék csak mozgó alátámasztásul szolgálna. Természetes, hogy ekkor a meredek lejtőkön való fölhaladás nehezebb. De egy amerikai már megkisérelt egy ily megoldást. Kocsiszerkezetét 3 kerékre szerelte s hátul elhelyezett légi csavarszárnynyal mozgatta készülékét, mely vízben és szárazon egyaránt jól haladt előre.


Bogdánfy Ödön.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


HIRDETÉS
Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Lovagjátek jótékony czélra Lovagjátek jótékony czélra
A főváros főrangú körei május közepén, a Klotild-szeretetház...
Összeült a Magyar Olympiai Bizottság Összeült a Magyar Olympiai Bizottság
A magyar szervezet végrehajtó bizottsága e heti ülésén, melyen...
Ujra szabályozták a templomok légoltalmát Ujra szabályozták a templomok légoltalmát
A hercegprímás most közölte a honvédelmi miniszter rendeletét a...
A nagy hadgyakorlat A nagy hadgyakorlat
Szokatlanúl nagyszabású arányokban tartották meg az idén a Balaton...
A Máv. Gépipari SE birkózóversenye A Máv. Gépipari SE birkózóversenye
A Máv. főműhelytelepének nagytermében nagyszámu közönség előtt...
Befejezéshez közeledik a nyomozás a lisztpanama ügyében Befejezéshez közeledik a nyomozás a lisztpanama ügyében
A rendőrség nyomozása a lisztpanam ügyében a közeli napokban végleg...
Expresszjáratu villamoskocsi Expresszjáratu villamoskocsi
Mindaddig, a míg a folyton kutató emberi elme valami egyéb rejtélyes...
A Folyam- és Tengerhajózási rt. szubvenciójának emelése A Folyam- és Tengerhajózási rt. szubvenciójának emelése
A Folyam- és Tengerhajózási rt. szubvencióját, – mint annak...
Az állami és községi rendelések kiadását várja az ipar
Régóta várja a magyar ipar a sokat hangoztatott nagy állami kölcsön...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98