Dtum
Login with Facebookk
1921 | December

A kétéltű gépkocsi 2.

Újabban Marseille-ben próbáltak ki kétéltű gépkocsit, mely meglehetősen meredek partlejtőn is föl birt haladni. A szárazföldön haladáshoz éppen ezért nem kerekeket használtak, mely a meredek, ellenálló térszínen való közlekedésre sokkal alkalmasabb.

Ha a kocsi vízbe ér, egy ideig hernyószerkezetével a fenékbe kapaszkodva halad előre mindaddig, míg vízszintes helyzetbe jutva nem kezd lebegni; ekkor a gépész kikapcsolja a hernyószerkezetet a mótorról és a csavarszárnyat kapcsolja hozzá. Mikor azután a kocsi újra partot ér, illetve a feneket éri, a hernyószerkezet megint működésbe kerül s a kocsi még meredek lejtőn is nehézség nélkül kimászik.

A kétéltű gépkocsit, melyet képen is bemutatunk, Foenquinos találta föl s első bemutató útját 5 utassal, gépészszel és a föltalálóval tette meg. A kocsi ezenkívül 300 kg öntöttvas holtterhet is vitt magával.

A gépkocsi kissé bonyolódott szerkezetű, de mégis nagy hasznát lehet venni, mert átszállás, illetve átrakodás nélkül közlekedik vizen és szárazon egyaránt. Fontos ez főként oly vidékeken (gyarmatokon), hogy nincs jó közlekedő út s hol a térszint folyók és tavak teszik változatossá.
Könnyen megérthető, hogy ugyanannak a mótornak a hernyószerkezethez és a csavarhoz való kapcsolása sok elővigyázatot követel főkény a kocsi vízállósága szempontjából.

Sokkal kisebb volna a kellemetlenség, ha a mótor nem vizi csavart és nem hernyószerkezetet, hanem légi csavarszárnyat mozgatna, mely a vízben és szárazföldön haladáshoz egyaránt alkalmas s akkor a kocsikerék csak mozgó alátámasztásul szolgálna. Természetes, hogy ekkor a meredek lejtőkön való fölhaladás nehezebb. De egy amerikai már megkisérelt egy ily megoldást. Kocsiszerkezetét 3 kerékre szerelte s hátul elhelyezett légi csavarszárnynyal mozgatta készülékét, mely vízben és szárazon egyaránt jól haladt előre.


Bogdánfy Ödön.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
Muzsikáló szellemek Muzsikáló szellemek
A büvészmutatványok kedvelői bizonyára örömmel hallgatják meg a...
Megemlékezés Iványi-Grünwald Béláról Megemlékezés Iványi-Grünwald Béláról
Életének utolsó éveiben Iványi-Grünwald Béla igen gyakran festett...
Ötven autóbuszt rendel az Autóbuszüzem az Állami Gépgyárnál Ötven autóbuszt rendel az Autóbuszüzem az Állami Gépgyárnál
12,600.000 pengő összegü beruházásra adott felhatalmazást a főváros...
Berlini kombinált csapat játszott az M.U.E.-vel és a B. T. C.-vel Berlini kombinált csapat játszott az M.U.E.-vel és a B. T. C.-vel
Midőn két esztendővel ezelőtt egy berlini kombinált csapat egy napon...
Orosz állapotok Orosz állapotok
Szórványosan ugyan, de mégis érkeznek hírek, amelyek elég hűen...
Baromfikivitelünk az elmult évben 33 százalékkal multa felül a vas- és gépipari exportunkat Baromfikivitelünk az elmult évben 33 százalékkal multa felül a vas-...
Az 1927. évi külkereskedelmi mérleg első adatai a napokban kerültek...
A szociáldemokrata párt budai képviselőinek gyűlése A szociáldemokrata párt budai képviselőinek gyűlése
A szociáldemokrata párt budai képviselői vasárnap délután a budai...
A poklok kapui A poklok kapui
Két esztendeje, e napon semmisült meg a nemzeti erő sujtó...
A Nemzeti Szinház új igazgatója A Nemzeti Szinház új igazgatója
A Nemzeti Színház új igazgatóját, Somló Sándort április 27-én mutatta...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98