Dtum
Login with Facebookk
1922 | Február

Naptárreform 2.

Miután a franczia, olasz, angol és más országbeli csillagászok évtizedeken át hiába küzdöttek a naptárreform megvalósításáért, Flammarion belátva, hogy az emberek közömbösek a naptár hibái iránt, hogy könnyen megelégszenek meglevő dolgokkal, bármily tökéletlenek legyenek is azok, 1919-ben elhatározta, hogy a reform könnyen keresztülvihetősége érdekében lemond az év kezdőpontja megváltoztatásának követelésétől és a következő egyszerű tervezetet bocsátja a franczia akadémia közvetítésével a népszövetség elé.

Elsősorban az év négy egyenlő, 91 napból álló évszakokra osztandó fel; azután minden évszak még három hónapra, melyek közűl az első kettő 30 napos, a harmadik 31 napos. Januárius, április, julius, október (30 naposak) hétfővel kezdődnek és keddel végződnek. Februárius, május, augusztus, november (30 naposak) szerdával kezdődnek és csütörtökkel végződnek. Márczius, junius, szeptember, deczember (31 naposak) péntekkel kezdődnek és vasárnappal végződnek. A folytonosság tehát biztosítva van.

Az újév napja nem tartozik a hét napjai közé és a csillagászati szokásnak megfelelőleg zérussal jelölendő. (Például a folyó év kezdetét 1922.0-val szokás jelölni.) Szökőévben Flammarion az új év után még egy zérus-napot kiván beiktatni.

Husvét-vasárnap a niceai zsinat által megállapított lehető időszak közepét legjobban megközelítő vasárnapra, április 7.-ére teendő. (1901-ben ez valóban előfordult.) A többi mozgó ünnep ehhez az adathoz igazodik.

Frammarion tervezete, melyet ő legutóbb az Astronomie 1922. februáriusi számában közölt, valóban rendkívül egyszerű és az állandó naptár ügyét jól oldja meg, azonkívül a jelenlegi naptártól oly kevéssé különbözik, hogy elfogadtatása nem okozna nagyobb nehézséget még a legtunyább gondolkodó részére sem.

Dr. Jordan Károly.

Megosztás:

A cikkhez még nem tartozik egyetlen hozzászólás sem!
Legyen Ön az első! Hozzászólás írásához kattintson ide!


Kapcsolódó cikkek
Cikk-ajánló
A balesetek száma és költsége Magyarországon A balesetek száma és költsége Magyarországon
Magyarországon 1936-ban 32.377 üzemi baleset volt. Az utolsó 10 évben...
Japán ostromlövegek Japán ostromlövegek
Port-Artur eleste s az orosz hadifoglyok elszállítása után Nogi...
A Horthy Miklós-hid A Horthy Miklós-hid
Ha jogosult volt Budapestre az a dicsérő jelző, hogy a szép hidak...
Bartók Béla a külföldi sajtóban Bartók Béla a külföldi sajtóban
Sok kiváló élő zeneszerzőnk van, akikkel joggal büszkélkedünk. De...
A „Graf Zeppelin” Budapest felett A „Graf Zeppelin” Budapest felett
Vasárnap délelőtt érkezett Budapestre a német léghajóépítés...
Japán birkózás Japán birkózás
Párisban jelenleg nagy feltünést kelt két japán birkózó, kik a nálunk...
Rövidek Rövidek
Az orosz távirati iroda jelenti: A szovjetszövetség központi...
Meskó Zoltán, a nyilaskeresztesek vezére gyűlést tartott Meskó Zoltán, a nyilaskeresztesek vezére gyűlést tartott
Vasárnap délelőtt nagy tömeg verődött össze a Budai Vigadó termeiben....
Wekerle miniszterelnök a kormány feladatairól Wekerle miniszterelnök a kormány feladatairól
Wekerle Sándor miniszterelnök a "Neue Frele Presse" munkatársa előtt...
Adatbázis informácikó
Feltöltöttség:
46%
Összes publikáció:
26.214
Politika:
3.984
Gazdaság:
4.399
Kultúra:
3.776
Tudomány-t.:
3.429
Sport:
4.144
Bulvár:
4.659
Kincskereső:
436
Páholy:
53
Blog:
221
Összes kép
37.144
Cikkekhez kapcsolódó képek:
36.780
Privát huszadik század képek:
364
Regisztrált felhasználók:
3.984
Fórum témák:
109
Fórum hozzászólások:
650
Cikk hozzászólások:
98